Onderwerp: Stickey toffee pudding met toffee saus
Ingredienten:
75 gram zachte boter
175 gram donker bruine basterd suiker of rietsuiker
200 gram zelfrijzend bakmeel
1 eetlepel golden syrup (lyle's)
2 eetlepels black treacle
2 eieren
1 theelepel vanille extract/ vanille suiker
200 gram ontpitte dadels
1 theelepel soda-bicarbonaat
voor de saus:
100 gram suiker
100 gram boter
200 ml double cream (vervangen door slagroom of slagroom-mascarpone in verhouding 2:1
Oven voorverwarmen op 200 graden, hete lucht 180 graden.
Een cake vorm van ca 23 cm invetten met 25 gram van de boter en met bloem bestrooien.
Met een mixer de overige boter ( 50 gram) en suiker mengen.
Dan langzaam de golden syrup, black treacle, eieren en vanille suiker toevoegen en goed mixen.
Dan in lage stand van de mixer het zelfrijzend bakmeel toevoegen en goed vermengen.
De dadels met 300 ml water aan de kook brengen. Daarna dadels en water met de staafmixer pureren. Voeg de bicarbonaat toe. Voeg het mengsel gelijk aan het eiermengsel toe, mix alles door elkaar en doe het in het bakblik.
40-45 minuten bakken , tot de bovenkant net stevig aan voelt en terugveert.
Neem het bakblik uit de oven en laat het afkoelen, dan uit het blik nemen en in plakjes of blokjes snijden.
Voor de saus:
De boter en suiker in een pannetje op het vuur smelten en mengen.
Room toevoegen en aan de kook brengen. Even in laten koken tot de gewenste dikte is bereikt.
Voor het opdienen kun je de cake (pudding ) even in de magnetron opwarmen en serveren met lekker veel saus en evt een bolletje ijs!
Smaken verschillen, maar mij kun je hiervoor wakker maken: HEMELS!!!!
De golden syrup is volgens mij bij de grote AH's te koop, ik lees ook dat het bij super de boer te koop is en sommige toko's .
Black treacle is melasse en dat is lastiger te koop, maar kun je vervangen door de golden syrup denk ik.
Ik weet niet of gewone slagroom snel gaat schiften. In combi met mascarpone moet het gaan, maar vorige keer heb ik het met kookroom gedaan en dat was ook lekker.
Succes! echt een keer proberen!