Onderwerp: Bar mitswa taart
Een Joodse jongen die de leeftijd van 13 jaar bereikt is volgens de joodse wet volwassen. Hij is dan "Bar Mitswa". Vanaf zijn 13e verjaardag is hij een volwaardig volwassene die ook in de synagoge taken kan en mag verrichten. Zo kan hij bijvoorbeeld voor gaan bij het lezen uit de Thora/bijbel.
Bij het gebed draagt iedere man vanaf 13 jaar gebedsriemen, op zijn hoofd en op zijn arm. Hij omwikkelt zich dan ook met een gebedsdoek.
Zo einde les.
Hier dan de foto's van mijn eerste bar mitswa taart! Eigenlijk van alles eerste, eerste boetseersel, eerste stapeltaart en eerste taart die door heel veel anderen gezien zal worden! hij is namelijk voor de receptie die gegeven wordt morgenmiddag na het gebed in de synagoge. Een beetje sjieke taart moest het worden.
Hier foto nummer 1 van het jongetje met zijn gebedsriemen en gebedsdoek, lezend (wijzend met een soort aanwijsstok) uit de Thora (de tekst staat in het Hebreeuws het gedeelte wat deze week gelezen wordt):
En hier een foto van de taart! Pfffff wat is dat veel werk allemaal zeg! Durf niet te zeggen HOEVEEL uur hier aan besteeds is....
Dan nog een foto van de zijkant
En van de achterkant
En van de andere kant
En meer kanten hebben we niet
Ben best wel trots op mezelf! Allemaal nieuwe dingen gedaan, stapelen, boetseren, voor het eerst zo strak gekregen (taart nummer 8) (hoewel die wel scheef staat maar daar hebben we het gemkashalve maar even niet over ) maar ik vind het niet slecht.
Dankjullie wel voor het kijken en het lezen van mijn verhaal. Moest er wel uitleg bij geven, sorry als niet interessant was... Sorry voor de vele foto's maar kon haast niet kiezen uit de 9747 die ik gemaakt had!
groetjes!