1

Onderwerp: Vraag over het decoreren van een ingevroren (afgesmeerde) taart?

Beste forumleden,

Ben sinds een paar maanden begonnen met het bakken van taarten. Het is begonnen met een cursus en sindsdien grijp ik elke aangelegenheid aan om een taart te bakken om zo meer ervaring op te doen.
Ik lees vaak mee hier op het forum en heb al aardig wat handige tips op kunnen doen.
Nu heb ik een aantal vragen waar ik hier op het forum nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Dus ik hoop op jullie hulp.

Ik wil voor as maandag mijn eerste stapeltaart (twee lagen) afhebben. Omdat ik werk en in het weekend druk ben moet ik alles in etappes gaan doen.
Ik heb gisteren de twee lagen gebakken, gevuld en afgesmeerd. Ik heb ze in taartdozen in de vriezer gezet.

Nu wil ik eigenlijk donderdagavond de taarten bekleden en decoreren en vervolgens weer terugzetten in de vriezer.
- Hoe kan je een afgesmeerde taart het beste bekleden als deze ingevroren is? Moet je een ontdooitijd hanteren? Wel of niet in de koelkast?
- En is het mogelijk om de afgesmeerde taart te bekleden en te decoreren en weer terug te zetten in de vriezer?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

gr.
Malika

2

Re: Vraag over het decoreren van een ingevroren (afgesmeerde) taart?

als je de taart per se wilt bekleden en dan weer in de vriezer moet je heel snel werken. een taart ontdooien en dan weer invriezen is namelijk niet echt lekker. dus dan moet je er voor zorgen dat het nog niet ontdooit is...lijkt me wel lastig. ik weet dat sommige hier zeggen dat het niet erg is om een taart opnieuw in te vriezen als deze al ingevroren is geweest, daar zijn de meningen over verdeeld.

bakken met Chez-Ami
www.facebook.com/chezami.nl binnenkort online op www.chezami.nl

3

Hoi Amina,

Bedankt voor je antwoord.

Weet je toevallig of het dan ook lastiger is om de taart te bekleden? En of ik eerst een paar minuten moet wachten totdat de botercreme wat zachter is geworden?

Ik was eigenlijk ook vooral benieuwd of andere leden ook wel deze werkwijze hebben toegepast.

Ik denk dat ik voortaan het kapsel gewoon invries en het vullen en bekleden op een ander moment ga doen.

gr.

4

Persoonlijk zou ik het kapsel in vriezen en dan volgende keer vullen etc. Ik denk dat je een taart wel kan invriezen na het vullen alhoewel ik dat zelf niet zo snel zal doen, vooral omdat ik bang ben dat de vulling na het ondooien te zacht/vochtig wordt.

Bekleden meteen na het invriezen lijkt me moeilijker omdat als er een hobbeltje of iets in het laagje botercreme zit, dan krijg je dat niet netjes weg als de botercreme keihard is en misschien gaat het marsepein/fondant dan sneller scheuren als je het vlak probeerd te krijgen...ik zou het zelf niet zo snel op die manier doen maar ut ervaring durf ik dat niet te zeggen.