1

Onderwerp: Marsefond gesmolten

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend heb ik een leuke taart ge4maakt voor min dochter die 2 jaar werd. een mooi lieveheersbeestje, het biscuitbeslag roze gekleurd en de vulling bestond uit citroenkwark en verse aardbeien. Afgestreken met creme en bekleed met marsefont ( icing van Bakels en marsepein gemengd).
Tot mijn grote verdriet trok ik de volgende morgen mijn koeling open om mijn mooie taart te showen aan de familie, is de hele blekleding vochtig geworden en
vertoont het scheuren. Als de taart uit de koeling staat wordt het helemaal een grote ellende en druipt de icing letterlijk van de taart!!! snik.
hoe doen jullie dit, zetten jullie de taart dan niet in de keoling, maar hoe doe je dit dan met bedref van de vulling??
een verdrietige moeder.
ps het was toch wel een leuke verjaardag van mijn kleine lief beesje!

2

Re: Marsefond gesmolten

Hoi Bolki,

Volgens mij is je topic een beetje verkeerd terechtgekomen. Misschien kun je de moderators even mailen of ze het voor je willen verplaatsen.
Marsefont is normaal gesproken fondant gemengd met marsepein. Met icing heb ik nog nooit gehoord....

Groetjes Janny

3

Hoi Bolki,

Ik denk dat het smelten van taarten bijna altijd een vochtprobleem is.

Ik bekleed ook altijd met marsefond en heb maar 1 keer een smeltende taart gehad. Sindsdien smeer ik altijd met 1:1 botercreme (dus niet meer mix) en ik spuit altijd een dijkje bij het vullen met bavarois of iets dergelijks. Verder staat mijn koelkast op 1 en staan er niet zoveel andere spullen in die vocht afgeven. Nu gaat het goed. Wellicht heb je hier iets aan en succes.

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

4

Mijn eerste 2 gedachtes waren ook:

Marsefond met icing?
Heb je wel goed een dijkje gemaakt van de botercreme en 1:1 botercreme gebruikt?

Groetjes Marlies

5

Ik gebruik geen vulling die gekoelt moet worden dus dat probleem heb ik niet.
en ik gebruik wel de botercreme mix alleen houd ik me niet aan het recept maar gooi er de helf minder water in en iets meer boter (zodat de botercreme stevig blijft) en wat vanille om het op smaak te brengen.
verder dun afsmeren.

succes