1

Onderwerp: Wat heb ik fout gedaan? Stapel zakte scheef...

Ik heb voor m'n verjaardag m'n eerste hoge stapeltaart gemaakt, 5 hoog.
Zie topic: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=57768
Op deze foto zie je beter wat het probleem was:
http://i111.photobucket.com/albums/n137/bonkiedebulldog/Taart%20en%20cupcakes/IMG_0711.jpg
Hij zakte helemaal scheef naar

2

Re: Wat heb ik fout gedaan? Stapel zakte scheef...

ik denk dat met zo'n hoogte een gewoon taartkartonnetje niet genoeg is
er zit toch echt een heel gewicht op namelijk
ik gebruik zowiezo altijd een dubbel kartonnetje maar ik denk dat je voor zo'n stapel toch wel een iets dikkere moet hebben
verder gebruik ik ook liever de kunststof douwels die zijn veel breder dus is het gewicht gelijk goed verdeeld

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

3 Laatst bewerkt door Ottolien (07-06-2009 15:20)

Ik denk ook dat het door het gewicht komt. Ik heb ook wel eens gelezen dat je bij zo'n hoge taart een stut door de gehele taart moet doen. Dus door ale lagen heen.

En ook ik zou meer dan een kartonnetje tussen de lagen doen als hij zo hoog wordt.

Wel zonde van te taart, maar hij smaakte er vast niet minder om! :D

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

Ik gebruik ook steeds maar 1 kartonnetje. Welke vullingen had je gebruikt ?

5

karentje schreef:

Ik gebruik ook steeds maar 1 kartonnetje. Welke vullingen had je gebruikt ?

Banketbakkersroom met aardbeienvlaaivulling en verse aardbeien + een dijkje van botercreme.

6

Bij zulke hoge stapels gebruik ik cakeboard tussen de stapels; een stuk steviger dan een kartonnetje. Het kan misschien ook zijn dat door de vlaaivulling ( toch vrij nat) de boel is gaan schuiven, maar ook de houten stokjes kunnen voor verschuiving zorgen. Ik meet de 2e en daaropvolgende stokjes altijd af aan de eerste om zeker te weten dat alle stokjes even lang zijn. Voor stapels hoger dan 3  lagen gebruik ik de dowels om dezelfde reden als die Noelle al schreef. Misschien kan je iets met deze tips, maar het blijft altijd tricky zo'n hoge stapel...

Zoete groetjes, Marjolein

7

Hai Inge, ga eerste even reageren op je GEWELDIGE tafel met TAART!! Ziet er werkelijk FANTASTISCH uit zeg, wat een knalfeest zal het geweest zijn!

Ik lees dat je de deuvels net iets onder de bovenkant afgeknipt hebt, dat kun je dus beter niet doen, het is de bedoeling dat het gewicht van de taart daarboven op de stokjes staat en niet op de taart leunt, dan gaat het schuiven. En ook altijd even kijken of je taart in het midden (waar de deuvels dus ingaan) wel helemaal recht is. Ik heb soms een iets ingezakt midden en daar moet het stokje dan gewoon wat hoger, en dus niet dat je dat lagere midden als hoogte voor alle stokjes aanhoudt, dan gaat het nl niet goed ;)
Ook zou ik wel dubbele kartonnetjes gebruiken of die goud/zilverkleurige uit de webshop, die zijn ook een stuk steviger dan de gewone witte. Het moet wel het gewicht kunnen dragen het kartonnetje en niet zelf gaan zakken.

Ondanks het scheve, het zag er suuuuper uit en nog van harte met je verjaardag!!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

8

Ik denk ook dat 5 dowels voor de onderste taart(en) wel iets te weinig zijn geweest.

9

Ik heb dit truukje geleerd....als je 5 dowels gebruikt, betekent dat dat je er eentje in het midden hebt en vier eromheen! Vier eromheen is niet stabiel! Denk maar aan een tafel op 4 poten, die kan wiebelen. Een tafel op 3 (of ander ongelijk getal) wiebelt NIET! Als er dus van die 4 al eentje niet gelijk is aan de anderen, gaat de stapel erop scheef.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

10

Inge, ik heb helaas voor jou geen tips, want ik heb (nog ;) )geen ervaring met zulke hoge taarten. :nooo
Maar ik heb wel een vraagje aan Katja:

Kadohke schreef:

Ik heb dit truukje geleerd....als je 5 dowels gebruikt, betekent dat dat je er eentje in het midden hebt en vier eromheen! Vier eromheen is niet stabiel! Denk maar aan een tafel op 4 poten, die kan wiebelen. Een tafel op 3 (of ander ongelijk getal) wiebelt NIET! Als er dus van die 4 al eentje niet gelijk is aan de anderen, gaat de stapel erop scheef.

Laat jij het dan altijd bij drie dowels? Of doe je bij grotere oppervlakten 1 in het midden en dan drie eromheen? Drie klinkt angstig weinig voor een grote taart... :S

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

11

Adrienne schreef:

Inge, ik heb helaas voor jou geen tips, want ik heb (nog ;) )geen ervaring met zulke hoge taarten. :nooo

Kadohke schreef:

Laat jij het dan altijd bij drie dowels? Of doe je bij grotere oppervlakten 1 in het midden en dan drie eromheen? Drie klinkt angstig weinig voor een grote taart... :S

Groepjes van 3, ik doe er dan geen in het midden. Dus bij de onderste zou ik 3 groepjes van 3 dowels maken (in de patroon van een driehoek)

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

12

Joh, sommige mensen staan uren te zwoegen om een mooie Topsy Turvy te krijgen, en jij hebt het perongeluk gelijk voor elkaar! Gewoon blij mee zijn!

Wat een geweldige tafel trouwens!

Carpe diem & Kali orexi

13

Kadohke schreef:
Adrienne schreef:

Kadohke schreef:

Groepjes van 3, ik doe er dan geen in het midden. Dus bij de onderste zou ik 3 groepjes van 3 dowels maken (in de patroon van een driehoek)

Ksnappum! :thumb:

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

14

Hey,

Met je stapelprobleem kan ik niet helpen, heb nooit gestapeld.  Maar zo te zien heb je er wel een hele party van gemaakt :D
Enne, gelukkige verjaardag nog, h

Groetjes, Myriam

15

Bij Tartacadabra hebben ze een mooi lijstje met het aantal dowels wat je nodig hebt per laag: http://www.tartacadabra.nl/nl_main.html
Even kijken bij de howto's!

Ik voel me een beetje kiezel...

16

Jammeke schreef:

Hey,

Met je stapelprobleem kan ik niet helpen, heb nooit gestapeld.  Maar zo te zien heb je er wel een hele party van gemaakt :D
Enne, gelukkige verjaardag nog, h

17

Allemaal bedankt voor de tips! Ik ga ze uitprinten en in m'n mapje doen voor de volgende keer! Bedankt! :thumb:

18

Zenobia schreef:

Joh, sommige mensen staan uren te zwoegen om een mooie Topsy Turvy te krijgen, en jij hebt het perongeluk gelijk voor elkaar! Gewoon blij mee zijn!

:lol: :lol:  :lol: tja, zo had ik het nog niet bekeken! :lol:

Berichten [ 18 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Taartdecoratie algemeen » Wat heb ik fout gedaan? Stapel zakte scheef...