Onderwerp: [HOWTO] Bijtje (Anne Geddes-stijl)
Ik heb hem al eens eerder gemaakt (ook in de vorm van een lieveheersbeestje en een vlinder) en toen kwam de vraag of ik er niet eens een howto van kon maken.
Nou, ik ben eens aan de slag gegaan met het maken van foto's (met hulp van mijn lieve vriendje) en het is gelukt.
Veel plezier met het maken!!
Benodigdheden:
*Poedersuiker
*Roller
*Flower wire
*Hobbyschaartje
*Ouwel/snoeppapier wit
*Cocktailprikkertjes
*Kleurstoffen Zwart en Huidkleur
*Uitstekers Bloem groot en klein, klaver of blad, Cirkel Groot en klein
*Mesje
*Poederkwastje
*FMM Flute/vein tool
*Decorating gel wit/transparant (om mee te lijmen) en geel
*Dusky Pink poeder
*Marsepein/Fondant (afhankelijk wat je fijn vindt werken) in de kleuren Zwart, Geel, Wit (waarvan een gedeelte huidkleur gemaakt met de kleurstof), Groen en een klein beetje Rood.
*Bakpapiertje
Afhankelijk van hoe groot je je Bij wil maken, maak je van Geel het lijfje. Maak er een kegel van door 1 gedeelte in je handpalmen wat te rollen tot een botte punt. Leg het lijfje op het bakpapier.
Rol een stukje Zwart Marsepein/fondant dun uit. Snij hier vervolgens drie reepjes uit van ong. 5mm.
Leg deze 3 reepjes naast elkaar over het lijfje heen, plak ze eventueel vast met wat gel. Snij het overtollig zwart weg en vouw het onder het lijfje door.Dit worden de streepjes van de Bij.
Maak nu van huidskleur (iets kleiner dan het lijfje) een mooi bolletje.
Druk bovenaan iets in, hier komen straks de oogjes.
Rol wat zwart dunner uit (niet te dun ivm scheuren) en steek hier met de grote cirkel-uitsteker (deze moet groter zijn dan het hoofdje) een mooie cirkel uit.
Met de kleine cirkel-uitsteker steek je nu 2 kleine halve cirkeltjes, naast elkaar, uit, aan de rand van de grote cirkel.
Snij aan de zijkanten ietsjes weg zodat de halve cirkeltjes mooi meelopen met de rest van de grote cirkel.
Het is even een karweitje, maar nu plak je de cirkel over het hoofdje.
Zorg ervoor dat de twee halve cirkeltjes boven het gedeelte komt waar straks de oogjes onder komen.
Je kunt wat water of gel gebruiken om de cirkel vast te plakken.
Vouw de cirkel zo om het hoofdje dat het er mooi omheen valt. Je houdt hierbij wel wat marsepein/fondant over, dit snij je weg en wrijf vouwtjes en oneffenheden voorzichtig weg met je vinger.
Met de Flute/vein tool werk je de rest netjes af.
Het begin van het hoofdje is gemaakt, nu volgen de details van het gezichtje.
Van een klein stukje huidkleur maak je een neusje. Met een cocktailprikker prik je een gaatje op de plaats van het mondje en draait deze wat rond in het gezichtje zodat een groter gaatje ontstaat.
Met een cocktailprikkertje, gedoopt in wat zwarte kleurstof, teken je kleine halve "slaap-oogjes".
Maak van een heel klein stukje rood een bolletje. Deze leg je met wat gel op het gaatje. De lipjes kun je wat inkapen met een mesje.
Het gezichtje is nu klaar. Leg deze even opzij zodat alles wat kan drogen.
De armpjes en beentjes zijn in principe allemaal hetzelfde qua vorm. Je gebruikt wederom huidkleur marsepein/fondant. Maak 2 gelijke bolletjes en draai deze tot "worstjes", waarbij de ene kant iets smaller is dan de andere.
Buig het worstje in een haakse hoek. Aan de smalle kant druk je het uiteinde wat platter, dit is het handje.
De andere kant druk je ook wat platter, dit gedeeltje plak je straks vast aan het lijfje.
De beentjes gaan op dezelfde manier, maar deze zijn wat groter dan de armpjes.
De armpjes en beentjes kunnen nu aan het lijfje worden bevestigd. Dit kun je weer met gel doen.
De armpjes laat je van voren over elkaar heen liggen, met de voetjes doe je van achter precies hetzelfde.
Het hoofdje kan nu op de handjes gelegd worden, gebruik ook hierbij wat gel.
Leg het hoofdje wat schuin.
Maak met een mesje twee inkeepingen van ong. 1,5cm. Hier komen de vleugeltjes.
Knip met een hobbyschaartje een tweetal vleugeltjes uit wit ouwel/snoeppapier. Het is handig als je eerst de ouwel dubbelvouwt. Hierbij krijg je exact twee dezelfde vleugeltjes.
De vleugeltjes bevestig je nu aan het lijfje door ze met een heel klein beetje gel in de inkeeping te duwen.
Van Flower wire knip je twee stukjes van ong. 2cm.
Draai van wat Geel twee kleine bolletjes, dit worden de voelsprietjes.
Buig de Flower wire een klein beetje aan de bovenkant. Druk hier vervolgens de bolletjes op.
Druk nu de voelsprietjes in het hoofdje.
Met een poederkwastje breng je voorzichtig wat Dusky Pink poeder op de wangetjes aan.
Tip: nadat je poeder aan je kwastje hebt gedaan, even op de rug van je hand uitwrijven, om het teveel aan poeder op het gezichtje te voorkomen. Eenmaal erop, krijg je het er nog moeilijk af.
Rol wat Groen Marsepein/Fondant uit met de roller.
Steek hier nu blaadjes uit met de uitsteker blad/klaver.
Met Wit doe je hetzelfde, maar hier druk je grote en kleine bloemen uit.
Leg de bloemen en de blaadjes/klavertjes nu willekeurig onder het Bijtje. Met Geel decorating gel maak je de hartjes van de kleine witte bloemetjes.
En hier is het resultaat!
Je kunt je Bijtje zo groot maken als je zelf wil. Ook de bloemetjes kun je naar smaak (en opdracht ) in de kleuren maken die je zelf wil.
Ik hoop dat jullie er mee aan de slag kunnen en er net zoveel plezier aan beleven als ik altijd doe. Het is even knutselen, maar dan heb je ook een klein kunstwerkje, waar je opdrachtgevers ongetwijfeld blij mee zijn!
Liefs van Patricia (Triesje)
Ik wil even iedereen bedanken voor alle leuke, lieve en enthousiaste reacties op mijn Howto!! THANX!!!!