1

Onderwerp: Beginnersvraagje

Dag allemaal,

Ik ben, na een paar weken meelezen op deze site ook helemaal enthousiast geworden en wil dus ook heel graag zulke mooie taarten gaan maken. Vorig jaar heb ik eens een prinsessen (barbietaart) gemaakt m.b.v. botercreme, deze keer wil ik eens een marsepein-puzzel taart gaan maken. Vandaag heb ik met de biscuitmix uit de webshop mijn (ronde) "kapsel" gebakken. Morgen wil ik die gaan vullen. Ik zag dat er zo'n mooie taartzaag in de webshop te koop staat, maar wil het eerst nog even zonder zo'n ding proberen om te kijken of het uberhaupt wat wordt met die taarten van mij. Hebben jullie misschien tips hoe ik het beste de taart kan halveren? Ik kan me zo vaag herinneren dat mijn moeder vroeger een garendraadje gebruikte. Kan iemand mij helpen aan goede methodes?

2 Laatst bewerkt door nnicole1234 (05-03-2007 14:28)

Re: Beginnersvraagje

Als je de zaag meteen nodig hebt zou je ook even in de supermarkt kunnen kijken want tot mijn stomme verbazing hebben ze het bij ons gewoon in de supermarkt hangen...(in een Golff dorpssupermarktje kun je na gaan)

Maar met een groot kartelmes gaat het ooksuper hoor...zeker zo'n barbietaart.
Wel even de helften markeren met tandenstokers of een inkepinkje want dan kun je m weer recht op elkaar leggen (met een mes gaat het toch ietsje schever dan met een taartzaag

3

wat ik zelf meestal doe is rondom de taart met een scherp mes een ondiep sneetje zetten, en dan doe ik het inderdaad met een sterke garen draadje. (van dat ijzergaren op een stervormig plasticje)
Door het hulplijntje dat je met je mes hebt gezet volgt je draadje, als je voorzichtig trekt dan, de gewenste lijn.

Succes.

Erika

4

Je kunt je taarten uitstekend door midden zagen met een metaaldraadje (denk aan de ijzerdraadejes waar je tegenwoordig je kralen aan kunt rijgen) dit werkt hetzelfde als het zaagje. Alleen opassen dat je dezelfde hem op de dezelfde hoogte houdt met het snijden :-D

Groetjes Riteke en Martijn
www.delikatessen.mijnalbums.nl

5 Laatst bewerkt door Ikkie (05-03-2007 16:01)

nou met een katoenen draadje kom je ook wel ver

ik doe dan weleens eens een glas of kommetje en daarvan uit de draad
maar sinds ik mijn taartzaag heb
doe ik het eigenlijk alleeen maar met de taartzaag

cateren is ook gebakjes maken :)

6

Dank jullie wel voor de tips. Even nog een vraagje aan Ikkie. Hoe bedoel je dat precies met dat glas of kommetje? Ik zie het even niet voor me. Kan je dat misschien iets uitgebreider uitleggen? Alvast bedankt!

7

Ik doe het gewoon met een scherp mes, goed in de rondte snijden dan krijg je hem mooi vlak.
Ik wil trouwens de volgende keer wel een taartzaag meebestellen want ik heb hem van mijn buuf geleend en dat werkt wel heel fijn.

Groetjes Petra,
www.taartendecoratie.nl: de winkel voor al je taartspullen vind je in Ridderkerk!