1

Onderwerp: Oililly taart!!!! Please help

Ik wil een oilillytaart gaan maken, maar vraag me af hoe je dat goude randje maakt? Waarmee maak je het goud en waarmee maak je het randje uberhaupt? Spuit je het uit een zak met een tuutje??

Graag hulp!!

2

Re: Oililly taart!!!! Please help

Dat randje wordt over het algemeen m.b.v. de sugargun gemaakt, maar je zou ook kunnen proberen zelf de fondant dun te rollen. Het handigste is, om het randje al van gele fondant te maken en daarna met goud te dusten of te schilderen. Vastplakken met een beetje water of eetbare lijm.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

3

Oh dank je wel!

Als je een sugargun gebruikt, stop je daar dan gewoon fondant of marsepein in??

4

Marion87 schreef:

Oh dank je wel!

Als je een sugargun gebruikt, stop je daar dan gewoon fondant of marsepein in??

Ja...eigenlijk wel. Je moet alles goed doorkneden, zodat het lekker zacht wordt. Dan gaat het ook makkelijk er doorheen.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

als je geen sugargun hebt kun je het ook doen met een spuitje. Deze hebben ze bij de apotheek. Succes!

Wanneer je iemand ontmoet zonder glimlach,
schenk hem dan die van jou

6

sugargun inderdaad, en goud kun je het beste schilderen, dan wordt het echt mooi. Ik zou gele marsepein of fondant gebruiken. Marsepein gaat trouwens makkelijker door de sugargun dan fondant.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

7

Hoe schilderen jullie dat dan? Je hebt een potje met goudpoeder en dan..??

8

Marion87 schreef:

Hoe schilderen jullie dat dan? Je hebt een potje met goudpoeder en dan..??

Ja, bijvoorbeeld de sugarflair dusting colours.....beetje poeder pakken enaanmaken met rejuvenator spirit (of b.v. wodka). En dan schilderen maar!

9

Poeder kan je mengen in een paar druppels sterke drank die kleurloos is.
Hoe meer alcohol erin zit, hoe sneller het opdroogt, dus beter.
Met een heel fijn kwastje erop smeren.

10

Ik drink en eet niets waar alcohol in zit, kun je het ook met iets anders aanmaken??

11

Marion87 schreef:

Ik drink en eet niets waar alcohol in zit, kun je het ook met iets anders aanmaken??

Nou...het mooie hiervan is dat de alcohol helemaal vervliegt. Je eet dus uiteindelijk geen alcohol.

12

makatralsy schreef:
Marion87 schreef:

Nou...het mooie hiervan is dat de alcohol helemaal vervliegt. Je eet dus uiteindelijk geen alcohol.

hmm toch voelt het niet zo goed. Ik koop ook geen alcohol dus ik zou heel graag een alternatief vinden.. Kan het niet gewoon met water??

13

ik maak het randje met icing
gewoon gespoten met een spuitzak met spuitmondje
en dan schilderen indd met alcohol en dustpoeder
en indd de alcohol blijft niets van over
dat vervliegt helemaal !!!!

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

14

ik gebruik ook helemaal geen alcohol voor mezelf, maar hiervoor dus wel. Als je de gouden 'verf' even laat staan, dan is het ook al helemaal opgedroogd. Je gebruikt er haast niets van en de rest vervliegt!

happiness is a piece of cake!

15 Laatst bewerkt door Ramona Harberts (26-05-2009 21:02)

Je kan ook bladgoud gebruiken, wat je in sommige webshops kunt kopen, maar dat is wel super duur. Even googlen.

Of meerdere lagen dik droge dusting powder gebruiken. Wel een beetje rommelig in gebruik, en je moet heel goed oppassen dat het niet gaat vlekken als je het sliertje op je taart legt.

Nooit water gebruiken. Dan smelt je fondant/icing/marsepein, en de kleur droogt niet!

16

Bedankt voor de reacties! Ik ga maar eens gewoon met droge poeder gebruiken.

17

volgensmij kan citroensap ook, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Pluk de dag!
Maar laat wat hangen voor morgen...

18

J@ns schreef:

volgensmij kan citroensap ook, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Ja citroensap gaat ook prima, gebruik ik ook altijd!

Groetjes Carin
CakeSensation

19

Marion87 schreef:

Bedankt voor de reacties! Ik ga maar eens gewoon met droge poeder gebruiken.

Ik weet niet of je dit al geprobeert hebt, het zal wel gaan maar je hebt dan al heel snel je hele taart onder de goudpoeder zitten. Tenminste als je de sliertjes van te voren al op de taart hebt aangebracht. Ik doe dit wel altijd van te voren, dit werkt het beste omdat de sliertjes al snel opdrogen en dan snel breken. Ik gebruik de sugargun, geel fondant met een beetje extra crisco erdoor erin en dan gaat het prima! En dan inderdaad schilderen, lekker priegelen maar ik vind dit wel leuk om te doen.

Groetjes Carin
CakeSensation

20

Ik vet de goud/gele gekleurde mersepein sliertjes in met crisco (heel lichtjes) dan  kwast ik  goudpoeder eroverheen. De goudpoeder laat dan niet los dat werkt echt geweldig (van Mascha geleerd!)

Succes!!

21 Laatst bewerkt door juffrouw suikerbuik (09-06-2009 18:25)

yinlisa schreef:

Ik vet de goud/gele gekleurde mersepein sliertjes in met crisco (heel lichtjes) dan  kwast ik  goudpoeder eroverheen. De goudpoeder laat dan niet los dat werkt echt geweldig (van Mascha geleerd!)

Succes!!

Dit doe ik ook altijd zo!!

Nog even een tip over de sugargun...
Ik doe het kleine beetje fondant altijd even in de magnetron en dan snel in de gun en knijpen maar....gaat echt heel makkelijk zelfs met chocofondant!

PS Ik bewaar altijd mijn kwastjes die bij de makeup/rouge/blusher zitten, deze zijn heel zacht en die gebruik ik dus om te dusten. Zo gaat het niet kapot....
De makeup doe ik toch altijd met een groet kwast en niet met die kleine kwastjes, zo heb ik altijd schone nieuwe kwastjes voor niets!

Groetjes Juffrouw Suikerbuik
mijn taarten staan op http://www.juffrouwsuikerbuik.nl