1

Onderwerp: Blauwe plekken door deegroller - advies graag

Hoi allemaal

Ik gebruik om marsepein uit te rollen een stuk op maat gezaagde pvc-buis. Als ik dan alleen met mijn handen uitrol, krijg ik allemaal deukjes in de marsepein/fondant (omdat je niet zo lang door kan rollen). Het werkt wel heel goed als ik helemaal tot mijn ellebogen doorrol. Dan wordt de lap echt prima. Maar.....mijn onderarmen zitten onder de blauwe plekken. Ziet er niet uit, en voelt ook niet zo fijn eigenlijk :S

Doe ik iets fout, of hebben jullie dat ook?

Nou dacht ik dat een roller met handvaten handiger is, maar die heb je volgens mij niet in grote afmetingen, en ik ben bang dat je anders weer randjes erin gaat zien.
Ik heb wel een grote gezien bij het kookpunt laatst, maar die was van RVS en daar heb ik eigenlijk nooit ervaringen over gelezen, of dat fijn werkt.

Wie heeft een goede tip voor me?

Groetjes van karin

Re: Blauwe plekken door deegroller - advies graag

misschien iets minder hard op de deegroller drukken? Ik gebruik ook een PVC buis en rol (nu ik erover nadenk) ook met mijn armen, maar behalve een boel brandwonden van de oven (daar ben ik dan weer minder vrienden mee), meestal geen blauwe plekken. Terwijl ik toch wel snel blauwe plekken heb.

RVS geen ervaring mee, lijkt me dat het gaat plakken?

3

Ik gebruik gewoon een houten deegroller met handvaten, die is rond aan de zijkanten dus lijntjes krijg ik eigenlijk nooit. Ik had eerst eentje met silliconen erom van de xenos maar daar kreeg ik wel lijntjes mee omdat de randen niet rond waren afgewerkt. Gebruik wel pvc om de lap op de taart te krijgen, anders scheurt ie.

Maar misschien toch gewoon een houten deegroller proberen? Rvs geen ervaring mee..maar kan niet bedenken waarom dat niet zou kunnen!

Ik gebruik ook pvc en dat gaat geweldig en die deukjes heb ik ook wel een beetje maar als ik dan er dwars over rol (zachtjes) zijn ze weer weg.

Wat ik ter plekke zit te bedenken: zou het niet werken als je er een dunnere buis of stok (stuk bezemsteel of zo) door steekt die wat langer is zodat je een soort handvatten overhoud aan de zijkanten.
Het is maar een idee...

If live gives you lemons, make lemonade!

5

Kaartje schreef:

Hoi allemaal

Ik gebruik om marsepein uit te rollen een stuk op maat gezaagde pvc-buis. Als ik dan alleen met mijn handen uitrol, krijg ik allemaal deukjes in de marsepein/fondant (omdat je niet zo lang door kan rollen). Het werkt wel heel goed als ik helemaal tot mijn ellebogen doorrol. Dan wordt de lap echt prima. Maar.....mijn onderarmen zitten onder de blauwe plekken. Ziet er niet uit, en voelt ook niet zo fijn eigenlijk :S

Doe ik iets fout, of hebben jullie dat ook?

Nou dacht ik dat een roller met handvaten handiger is, maar die heb je volgens mij niet in grote afmetingen, en ik ben bang dat je anders weer randjes erin gaat zien.
Ik heb wel een grote gezien bij het kookpunt laatst, maar die was van RVS en daar heb ik eigenlijk nooit ervaringen over gelezen, of dat fijn werkt.

Wie heeft een goede tip voor me?

Groetjes van karin

RVS GEWELDIG!!!!!!!!!!!!!!

6

Mmmm, ik heb ook een pvc buis maar rol gewoon met mijn handen. Telkens vanuit het midden naar de zijkanten en blijven draaien!!!

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

7 Laatst bewerkt door inge h (22-05-2009 14:48)

A zooooo, grinnik vind het wel een dubbele titel, kunt het ook lezen als gemept met de deegroller ;)
Hier ook gewoon een houten deegroller, rustig aan, en zachtjes narollen, nog geen last van lijntjes gehad.

~enthousiast hobbyist ~
Heeft iemand het recept om tijd te bakken al gevonden?????

8

inge h schreef:

A zooooo, grinnik vind het wel een dubbele titel, kunt het ook lezen als gemept met de deegroller ;)

Hahaha, ja zo kan je het ook bekijken...

Heeft iemand ervaring met die gele van Wilton?

9

hier gewoon een houten deegroller van de blokkert :Y
Nix geen randjes / richeltjes in marsepein / fondant en er blijft ook niets aan plakken (beetje heel lichtjes inwrijven met bakkersuikerpoeder)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

10

Als je met een pvc roller werkt kun je er op het laatst ook even mee over je fondant wrijven, dus zonder te rollen. Je krijgt dan een soort smoother effect en het wordt heel mooi glad!

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

11

Ik heb die peperdure maar wel erg mooie brede deegroller met handvaten van Wilton in vrolijk geel, ik vind het een topding!
En omdat ik altijd de 'omkeertruc' met een tafelzeiltje doe vind ik het niet zo erg als je iets van 'strepen' ziet, die komen dan toch aan de binnenkant van de taart!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

12

smeer een beetje crisco op je handen, dan rolt de roller door de muizen van je handen heen en hoef je niet met je armen te rollen en de roller niet steeds op een andere plek heen en weer te rollen. zo doe ik het in ieder geval. mocht ik een lap nodig hebben die nog groter is, gewoon even met de gladde stok zachtjes over het oppervlak wrijven, maar dat was al genoemd.

13

ik heb de tupperware deegroller en tot op heden geen spijt van gehad. werkt perfect

Hihi zo trainen de kickboxers hun schenen!
Dus eh, ja, gewoon dooroefenen denk ik :lol:.

15

Nou ik heb maar eens diep in de buidel getast, en de gele van Wilton besteld. Hij kwam vandaag binnen, en hij ziet er super uit! Volgens mij kan ik daar wel vriendjes mee worden!

Groetjes van Karin

16

tja ik heb ook een rvs en ik heb hier alleen maar goede ervaringen mee, terwijl mijn houten in mijn kastje blijft liggen want daar krijg ik hem niet mooi glad mee!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

17

waar kun je zo'n rvs roller kopen?
ik heb hem van iemand anders geprobeerd.. en die wil ik ook!

18

O.a. bij het kookpunt in Rotterdam, maar dat is uit de richting voor jou denk ik.....

19

mja, niet heel dichtbij zeg maar :)

20

ik rol met de witte rollers, van klein tot heeeel groot en ja ik zit ook altijd onder met blauwe plekken en nee: ik wordt niet hard geknepen door mijn man haha...

grapje, ik voel het niet mee, omdat ik iedere dag wel rol maar die gele moet ik ook maar eens naar kijken haha...

De Zoete Keuken, liefde voor het vak, passie voor de taart!
www.dezoetekeuken.nl https://www.facebook.com/DeZoeteKeuken

21

Ik heb net weer lekker zitten taarten, en ik moet zeggen, hij is wel erg fijn hoor, die gele dure. Ik geloof wel zijn geld waard!

22

Ik gebruik die Pvc buizen ook niet meer, wat een rotzooi en een pijn.
Er bleven ook constant haartjes op plakken.
Ik heb nu lekker de ouderwetse houten deegroller weer.
Insmeren met een beetje crisco en dat gaat super.

23

Ik heb dus altijd precies hetzelfde met die plastic rollers. Op workshops sta ik altijd als een debiel te stuntelen met die dingen, want kan er niet mee overweg. Inderdaad ofwel deukjes in de fondant ofwel blauwe plekken van het doorrollen.

Ik zweer bij mijn extra lange houten deegroller van Oldenhof. Daarmee rol ik het allermooist en fijnst uit, hoef de fondant erna niet eens meer te smootheren. Ik wrijf hem heel lichtjes in met wat poedersuiker zodat ik geen suikerkruimels in de fondant krijg, en gaan met die banaan.
En hij is lang genoeg om een flinke lap overheen te kunnen gooien zodat ik hem over de taart kan draperen, ook erg fijn.

24

Ik gebruik ook pvc buizen.
Maar ik leg eerst de marsepein of fondant 20 sec. in de magnetron.
Scheelt een heel veel blauwe plekken, en je bent veel sneller klaar.

25

taartdoos schreef:

Mmmm, ik heb ook een pvc buis maar rol gewoon met mijn handen. Telkens vanuit het midden naar de zijkanten en blijven draaien!!!

Ik rol niks ;) maar Julio rolt ook precies zo als Rianne. Gewoon elke keer vanuit het midden, kun je ook mooi bijrollen als de randen niet helemaal rond worden.
Ik heb trouwens zo'n grote kunststof roller (zo'n witte) van 50 cm, mijn lief zweer erbij!! :-D

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"