1

Onderwerp: Hoelang van tevoren vullen?

Als ik een bruidstaart op vrijdag nodig heb is het dan mogelijk om de taart zonder problemen op woensdagavond te vullen met een chipolatevulling.

Kan ik dan vervolgens de taart op donderdagavond bekleden en afmaken.

Ik ben getuige bij een vriend zijn bruiloft en wil hem graag een taart schenken die ik zelf heb gemaakt (ik kom uit de keuken)

Maar aangezien ik het die week erg druk heb op de zaak moet ik hem tussendoor en achteraf maken dus wil ik graag weten of dit zonder nadelige gevolgen op deze manier mogelijk is.

Groeten, Patrick

2 Laatst bewerkt door pmoreel (20-05-2009 22:50)

Re: Hoelang van tevoren vullen?

Is het ook mogelijk om hem nog eerder te vullen  en in de vriescel te zetten zodat ik hem er donderdag uit haal om te bekleden?

Dus invriezen met chipolata vulling en botercreme klaar om te bekleden?

Is het ook mogelijk hem bekleed en al in te vriezen, zodat ik hem een aantal dagen van tevoren al voorbereid? Welk materiaal is vervolgens hier weer het meest geschikt voor?

3

Ja hoor, invriezen gaat prima.
Je kan zelfs al bekleden en in de vriezer stoppen.
Ik zelf heb een keer een bruidstaart die zelfs al versierd was in de vriezer gedaan.
Scheelt een hoop stress.

4

Maakt het dan nog uit of het marsepein of fondant is? Wat is het meest geschikt hiervoor?

Moet ik hem ontdooien in de koelcel of op een andere manier?

Dank je voor je hulp, ik heb ook de zoekfunctie gebruikt maar wil toch wat meer duidelijkheid, ik wil het namelijk niet verzieken.

5

Er is echt al h

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Ik ga inderdaad een mini taart voor proef maken bij mij in de keuken op de zaak. Ik werk al 10 jaar in de catering bij gerenomeerde bedrijven waar alles om de decoratie van eten draait. Ik denk daarom ook dat een taart niet echt problemen oplevert.

7

Ontdooien doe ik liefst in een taartdoos.
Dus taart invriezen in plastic of papieren gebaksdoos, dan 24 uur van te voren uit de vriezer halen, en zonder te openen in de koelkast zetten.
Koelkast op standje 1. Dan 3 uur voor gebruik uit de koelkast, en uit de doos.
Zo kan hij rustig op kamertemp komen, zonder teveel te gaan zweten.
Dat zweten droogt dan binnen die tijd vanzelf op, als je er niet aan komt!
Veel succes.

8

Volgens mij is de enige overeenkomst met het decoreren van eten en taarten het feit dat het allebei om eten gaat, voor de rest lijkt het niet eens op elkaar.

Alles goed???? nee 3 fout

9

Dan heb je vast nog nooit een echt cateringbuffet gezien. In ons werk draait het vaak om het dessertbuffet en dat is dan ook het showstuk van de avond.

Vandaar dat ik ook zeg dat ik nog nooit een bruidstaart heb gemaakt en het niet heb over taarten in het algemeen, andere taarten heb ik al zoveel gemaakt.

Mijn vraag ging daarom ook over een bruidstaart en de planning hiervan ivm het tekort aan tijd dat ik eigenlijk heb en hoe ik dit het best kan doen.

Jammer dat niet iedereen positief kan zijn over de gedachte van een ander.

10

In het andere topic zeg je dat het je eerste keer is, dan denk ik niet dat het zo raar is dat er dan toch wat voorzichtig wordt gereageerd op je plannen? Het bekleden van een taart is nou eenmaal een truc op zich die heel veel - ook professionals op ander vlak - niet 'zomaar even doen'. Ik zou het super voor je vinden als het jou wel in

11

Ik ga voor marsepein omdat de bruid dit naar wat ik heb gehoord lekkerder vindt.
Ik maak natuurlijk wel eerst een taartje op proef zodat ik zie wat ik moet verbeteren.

Het enige waar ik bang voor ben is dat de marsepein gaat condenseren.

12

24 uur van te voren uit de vriezer en rustig in koelkast laten ontdooien, dan gaat de marsepein niet condenseren, is mijn ervaring.....

En mensen niet zo'n ruzie maken, we zijn hier om van elkaar te leren.

13

Als de taart vanaf een koelcel van 2 graden komt is dat condenseren een re

14

Een aantal uur buiten de koeling moet hij wel tegen kunnen. Wanneer wij bij ons Landhuis waar wij cateraar zijn bruidstaarten bezorg krijgen waar deze vulling ook inzit blijven ze soms zonder schade ook wel 4 a 5 uur buiten de koeling.

Sorry dat mijn reacties wellicht wat bot overkwamen dit was zeker niet de bedoeling, ruzie maken zit echt niet in mijn aard.

15

Als je hem rustig laat ontdooien in een niet zo koude koelkast gaat hij bijna niet condenseren. En dat kleine beetje droogt vanzelf weer op.
Maar zorg er wel voor dat de chipolata niet in aanraking komt met de marsepein!
Want dan gaat hij wel echt smelten, en gaat het niet goed.
Ook het afsmeren doen dus met botercreme of jam.
Ga je dat met banketbakkersroom doen krijg je ook een drama.
Maar misschien had je dat al wel gelezen.
En zoals je zegt, maak een proeftaartje, zet die in de vriezer en haal hem na een dag eruit. Dan zie je vanzelf of dit goedgaat.