1 Laatst bewerkt door Iris Zijlstra (29-04-2009 09:22)

Onderwerp: Weer een ingestort kapsel! Ik word gek!

Ik ben er zo onderhand klaar mee! Ik doe alles volgens het boekje maar toch stort hij altijd in! Ik wilde voor morgen 2 boltaarten maken (20 cm) Ik maak zelf het bisquit volgens de recepten. (Ik heb al mix besteld bij de webshop) maar je zou zeggen dat het volgens het recept ook moet lukken.
Het deeg komt iedere keer mooi omhoog (ik heb verschillende methodes geprobeerd, oplopende, afbouwende en gelijke temp in elektrische oven) en als ik na 30-40 min. met een sateprikker er in prik om te kijken of hij gaar is stort ie in. De sateprikker komt er wel schoon uit... Ook als ik hem langer laat bakken en af laat koelen in de oven stort ie in en ik heb het ook een keer geprobeerd om het gelijk uit de oven te halen, wat ook niet werkte

Wat moet ik nu? Word hier helemaal moedeloos van...

Kan iemand mij helpen? Ik moet er namelijk nu gelijk weer eentje bakken want ik heb vanavond avonddienst...

2

Re: Weer een ingestort kapsel! Ik word gek!

bloemnagel? Ik roep maar iets hoor... Ik las laatst op het forum dat een bloemnagel nodig is als je de hoogte in gaat bakken..zoals dus met een boltaart. Verder zou ik het ook niet weten, dus misschien het proberen waard?

3

De eieren even in warm water leggen (ongeveer 10 minuten) en de eieren en de suiker echt minimaal 10 minuten mixen totdat je de stevigheid krijgt van geklopte slagroom en dan de bloem/bakmeel er in delen doorheen spatelen. Dat hielp echt bij mij. De eerste keer stortte het kapsel ook in maar daarna niet meer. Succes! het lukt vast!

Groetjes Vanessa "Taart van mijn zus"
"Life is like a box of chocolates, you'll never know what you gonna get"

4

of de Moskovisch biscuit mix halen bij de aveve.

5

Niet prikken in je biscuit? Als je op de bovenkant duwt en je biscuit veert meteen weer terug dan is ie gaar.

6 Laatst bewerkt door Iris Zijlstra (29-04-2009 11:57)

2e kapsel zit er nu in. Hij staat nu net 35 min. in de oven en het hem niet ingeprikt maar even iets ingeduwd en hij veert niet terug dus ik laat hem er nog maar even in staan. Hij is wel al flink bruin aan de bovenkant, hoop dat het niet doorslaat naar te bruin...

Update: Hij is afgekoeld in de oven 10 min nadat hij uiteindelijk 50 min heeft gebakken. Ik hem hem nu op het rooster en ben heel hard aan het bidden dat ie niet alnog instort.

7

En? als ie te bruin dreigt te worden kun je hem trouwens afdekken met een stukje aluminiumfolie

Valy schreef:

En? als ie te bruin dreigt te worden kun je hem trouwens afdekken met een stukje aluminiumfolie

Dat heb ik gedaan bij de laatste die ik bakte en die is half ingestort, dus dat doe ik ook niet meer.

Na het eerste mislukte kapsel is nu de 2e gelukt en de derde dus half ingestort maar daar valt wel mee te werken.

Bedankt voor het meedenken.

9

Ik denk eigenlijk dat je de oven gewoon te snel opendoet... 35 minuten lijkt mij erg kort!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

10

kokkie schreef:

Ik denk eigenlijk dat je de oven gewoon te snel opendoet... 35 minuten lijkt mij erg kort!

Ik kijk meestal ook na 35 min en dan soms nog 5 minuutjes extra. Aleen de 26cm rond (dat is mijn grootste) gaat 40 min voordat ik kijk. Als 'ie terugveert zet ik de oven uit en ik laat 'm dan soms nog 5 minuten erin staan voordat ik 'm op mijn aanrecht zet.
Nou had ik ook problemen met het 'gewone' recept, maar sinds de webshopmix zijn ze altijd 7 cm hoog, luchtig

kijken jullie ook op mijn site?
http://www.tatataart.nl

11

caroline1979 schreef:

Ik kijk meestal ook na 35 min en dan soms nog 5 minuutjes extra. Aleen de 26cm rond (dat is mijn grootste) gaat 40 min voordat ik kijk.

Echt waar? Ik heb dat de eerste keer dat ik er 1 bakte wel eens gedaan maar toen stortte het bij mij ook meteen in... Vandaar mijn opmerking. Ik kijk echt NOOIT meer in de oven, hou gewoon de baktijd aan en maak hem pas open als-ie klaar is. Controleer nooit, nooit misgegaan, gelukkig. Ik zie de binnenkant pas als ik hem doorsnij om te vullen, hahaha!!
Maar

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

12

Ik hou ook de baktijd aan voordat ik de oven open maak :)

13

Dat is inderdaad het probleem, door de oven te openen krijg je een temp verschil waardoor je de kas loopt dat hij wat inzakt of zoals bij jou in stort.
Dus ik zou je gewoon aan de baktijd houden en inderdaad niet met een prikker erin steken maar je kan gewoon voelen als de cake veert of als hij nog helemaal slap is.

Dus gewoon oven dicht houden, en proberen te voelen als hij gaar is, mischien als je toch twijfelt alleen als de bovenkant veert dan een prikker erin steken.

succes

Dank jullie wel voor alle tips. De taarten zijn inmiddels opgegeten en waren gelukkig erg lekker en het eindresultaat was goed genoeg.