1

Onderwerp: de onderkant is soms scheef

ik bak al geruime tijd taarten, maar loop vaak hiertegen aan.
als ik de taart gebakken heb en om draai, heb ik een keurig strakke bovenkant om mooi te kunnen bekleden. Maar de onderkant loopt dan iets naar binnen toe.

bij cupcakes leg ik er een snijplank op, deze tip hier gelezen, maar vraag me af doen jullie dat ook met de taart. ben zo bang dat hij plat wordt anders, of toch maar gewoon doen?

zie de foto's , zo komt de taart uit het bakblik
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4ZLLYJEB.jpg

en dit bedoel ik als hij omgedraaid is
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8WZULHN3.jpg

doordat de onderkant een beetje bol loopt, gaat de marsepein dan ook iets naar binnen bij het bekleden.

wie heeft de tip voor mij, zodat boven en onderkant net zo mooi worden.

2

Re: de onderkant is soms scheef

Tja hier hetzelfde "probleem". Ik snijd een stukje van de onderkant (bolle kant) af, maar helemaal recht krijg ik hem ook niet. Dus lees even mee!

Enjoy!

3 Laatst bewerkt door leolis (26-04-2009 11:16)

Dat probleem heb ik ook wel maar mij is opgevallen dat ik dat alleen heb als ik de bakring gebruik en niet als ik de biscuit gewoon in de vorm heb gebakken.
Dus blijf ik hier opletten of iemand weet hoe dat komt.

Zip-a-dee-doo-dah, zip-a-dee-ay
My, oh my, what a wonderful day

ik heb het ook, ene keer meer dan de andere keer. Zodra ik de taart uit de vorm haal laat ik heb ondersteboven (dus de bolle kant) afkoelen op een rooster, daardoor wordt hij wat mij betreft plat genoeg

5

verliefdmeiske schreef:

ik heb het ook, ene keer meer dan de andere keer. Zodra ik de taart uit de vorm haal laat ik heb ondersteboven (dus de bolle kant) afkoelen op een rooster, daardoor wordt hij wat mij betreft plat genoeg

Voor mij exact hetzelfde!

6

ik heb een keer de tip gekregen opvullen met marsepein, maar volgens mij moet het simpeler kunnen.

hebben meerdere dit, en wie wil zijn geheim prijsgeven?

7

Ik leg er iets zwaars op...meestal wordt hij dan wat minder bol....
Lukt ook niet altijd....;)

8

Rocks schreef:
verliefdmeiske schreef:

Hier ook, ik stort hem met bakblik (voor het gewicht) ondersteboven op het rooster en hij wordt dan mooi plat. Sowieso wordt het al niet zo heel bol als op de foto.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

9 Laatst bewerkt door Bommeltje (26-04-2009 21:52)

Pooh schreef:
Rocks schreef:
verliefdmeiske schreef:

Hier ook, ik stort hem met bakblik (voor het gewicht) ondersteboven op het rooster en hij wordt dan mooi plat. Sowieso wordt het al niet zo heel bol als op de foto.

ehh jah .. inderdaad.. voor het bolle werkt dat wel maar dat is niet het probleem hier als ik het goed begrijp...

Brigitte kampt met het zelfde probleem dat ik ook wel heb, de diameter van de bovenkant is kleiner dan de diameter van de bodem ( dus als je hem omdraait krijg je een kapsel dat onder bij z'n bodem smaller is dan boven...

Even de foto van Brigitte aangepast

de diagonalen geven aan hoe de taart nu loopt..
Het rechthoek geeft aan hoe de taart had moeten lopen

http://img156.imageshack.us/img156/5586/probeer.jpg

Haar... ( en dus ook mijn ) vraag is.. hoe zorg je dat de zijkant van je kapsel mooi recht naar boven afbakt..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

10

Ik heb dit ook altijd... Ik bak altijd in oplopende temperatuur. Gister nu eens niet gedaan en ik had zowaar een recht kapsel! Wie weet een lucky shot maar ik ben er blij mee.
Straks nog 2 bakken( de regen komt hier toch met bakken ;)  uit de hemel...) en zal eens kijken of die er ook zo mooi uitkomen...

11

Ik bak nooit met oplopende temp.. dus als ik het nou eens omdraai en dat wel ga doen zou 't dan helpen?? :lol:

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

12

Ik leg op de taart altijd (na het bakken uiteraard) een zware broodplank op de vorm. Dan zakt de bolling netjes in de vorm terug en kan de onderkant niet uitzetten.
Na een paar minuten haal ik de plank weg en stort ik hem pas op een rooster. Dan blijft hij beter in vorm.

In het begin duwde ik de bolling ook terug als hij al uit de vorm was en had ik ook de grotere bodem. Nu dus niet meer. Wie weet helpt het bij jullie ook.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

13

Ottolien schreef:

Ik leg op de taart altijd (na het bakken uiteraard) een zware broodplank op de vorm. Dan zakt de bolling netjes in de vorm terug en kan de onderkant niet uitzetten.
Na een paar minuten haal ik de plank weg en stort ik hem pas op een rooster. Dan blijft hij beter in vorm.

In het begin duwde ik de bolling ook terug als hij al uit de vorm was en had ik ook de grotere bodem. Nu dus niet meer. Wie weet helpt het bij jullie ook.

ehh nee want het gaat nu niet om de bolling aan de bovenkant maar om de schuine zijkanten.. deze worden niet weggenomen als je het kapsel op z'n kop zet of een plank op de vorm legt.

zie foto hierboven voor uitleg..

14

Ik draai de taart ook om terwijl hij nog in de vorm zit. Hierna druk ik de taart iets aan op het wat bakpapier op een rooster zodat hij recht wordt. Daarna haal ik hem pas uit de vorm. Op deze manier kan de taart niet meer 'uit vorm' raken. Werkt bij mij goed!

15

Ik begrijp precies wat jij bedoelt Bommeltje, ik heb het tot nu toe ook steeds en vind het erg irritant..
Ik hoop dan ook op de gouden tip, een houten plank bobenop legeen helpt niet..

16 Laatst bewerkt door Ottolien (27-04-2009 12:02)

Bommeltje schreef:
Ottolien schreef:

ehh nee want het gaat nu niet om de bolling aan de bovenkant maar om de schuine zijkanten.. deze worden niet weggenomen als je het kapsel op z'n kop zet of een plank op de vorm legt.

zie foto hierboven voor uitleg..

Maar zijn dan de zijkanten van jouw bakblik helemaal recht. Ik bedoel hij rijst toch recht tegen de kant onhoog? Of laat hij tijdens het bakken al los van de kant?

Ik bedoel eigenlijk dat ik niet gelijk stort zodat de vorm al wat steviger is en niet meer uitzakt omdat hij nog zo warm is. Anders misschien niet op zijn kop uit de bakvorm laten komen. Misschien dat hij dan betr in vorm dus rechte zijkanten, blijft.

Groetjes, Ilonka

17

tinkerbel schreef:

Ik draai de taart ook om terwijl hij nog in de vorm zit. Hierna druk ik de taart iets aan op het wat bakpapier op een rooster zodat hij recht wordt. Daarna haal ik hem pas uit de vorm. Op deze manier kan de taart niet meer 'uit vorm' raken. Werkt bij mij goed!

Ja dat dus :Y

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

18

Het gebeurd mij bij zowel de bakring en de springvorm en idd tijdens het bakken laat hij al los.. dus dan zie je de zijkant al naar binnen krimpen, niet op zijn kop afkoelen heb ik ook geprobeerd.. geen verandering.

19

Pooh schreef:
tinkerbel schreef:

Ja dat dus :Y

ook geprobeerd.. Nee dus :nooo

20 Laatst bewerkt door Ottolien (27-04-2009 12:09)

Tja dan ben ik bang dat ik voor jou geen tip heb. Ik ben er nu wel vanaf.

Misschien dat je kan proberen om het beslag al wat tegen de kanten aan omhoog te smeren? En dus in het midden wat lager. Ik doe dat ook zodat mijn bolling minder hoog wordt, en hij niet meer gaat scheuren in het midden. Misschien helpt het ook tegen het loslaten????

Groetjes, Ilonka

Heb je al geprobeerd met een natte doek om het bakblik heen?
Dat heb ik hier ook al eens als tip voorbij zien komen. Ik heb dat zelf geprobeerd, maar bij mij werkt het niet zo geweldig. Toch zijn er veel bij wie dat prima gaat.
De truc is dat de zijkant minder snel warm wordt en de biscuit meer van binnenuit bakt.

If live gives you lemons, make lemonade!

22

ik zal beide tips eens proberen.. (ik heb vorige week trouwens 4 x in de wondermold gebakken en daar had ik het probleem niet)

23

ik bak ook altijd oplopend, volgende keer maar eens niet doen.
en het op z'n kop in het bakblik laten zitten met iets zwaars erop.

bedankt in ieder geval voor het meedenken.

24

Hoi,

Ik bak tegenwoordig ook met de natte handdoek eromheen, maar hem laten zitten tot het einde werkte bij mij niet.
Ik bak op constante temperatuur, met de eerste helft van de tijd een natte handdoek eromheen. Halverwege haal ik die er dus vanaf (met overnhandschoenen, want dat ding is dan bloedheet!) En bak de rest van de tijd gewoon af. Sinds deze truc heb ik geen last meer van extreme bollingen en naar binnen lopen van de rand. Het is nu kaarsrecht!

Ik hoop dat dat bij jou ook werkt!

"Kleine muisjes hebben kleine wensjes, beschuitjes met gestampte mensjes" (John O' Mill)
Groetjes Natasja S

25 Laatst bewerkt door Rineke (28-04-2009 20:12)

woodstock schreef:

Hoi,

Ik bak tegenwoordig ook met de natte handdoek eromheen, maar hem laten zitten tot het einde werkte bij mij niet.
Ik bak op constante temperatuur, met de eerste helft van de tijd een natte handdoek eromheen. Halverwege haal ik die er dus vanaf (met overnhandschoenen, want dat ding is dan bloedheet!) En bak de rest van de tijd gewoon af. Sinds deze truc heb ik geen last meer van extreme bollingen en naar binnen lopen van de rand. Het is nu kaarsrecht!

Ik hoop dat dat bij jou ook werkt!

Hoe maak je die theedoek dan vast zodat ie niet losraakt?

En ja Bommeltje; ik heb dus precies hetzelfde probleem; schuinaflopende zijkanten. Erg irritant en snap er inderdaad niets van. Ook al vanalles geprobeerd maar probleem blijft.

Groetjes Rineke