1

Onderwerp: help!!!!witte chocolade smelten

http://i44.tinypic.com/11i1qmx.jpgik heb gisteren witte chocolade gesmolten en uitgesmeerd om een rand om een taart te kunnen maken, maar vandaag is het heel vlekkerig. wat kan ik hieraan doen? ik ga deze weet smelten want zo vind ik het niet te gebruiken.

2

Re: help!!!!witte chocolade smelten

Moet je de chocolade rand er dan niet meteen op doen?

Zo als hier :)   http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=9637

3

birgitta schreef:

Moet je de chocolade rand er dan niet meteen op doen?

Zo als hier :)   http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=9637

ik wou schotten ertegenaan doen, dus die hoeven niet meteen erop. Ik heb de taart gisteren gemaakt en afgesmeerd en de vriezer in. Het is voor zaterdagochtend, dus wou ik het vrijdagavond in de koelkast zetten en dan zaterdagochtend de schotten en rest van de versiering erop doen.

maar zou dat dan zoveel verschil maken als ik het er meteen tegenaan zou doen? de vlekken zouden dan net zo goed komen denk ik.

ik heb de chocolade weer teruggesmolten, en roze gemaakt, hoop dat het dan minder storend is.

4 Laatst bewerkt door Ottolien (16-04-2009 11:42)

Ik heb wel eens ergens gelezen dat je chocola niet te warm mag smelten. Ik weet niet meer precies hoeveel graden helaas (dacht 50 graden), maar dat moet te googlen zijn.
Als je het te warm smelt dan gebeurt er iets met de cacaoboter waardoor het wit uitslaat. Het is dan absoluut nog goed, maar ziet er niet meer mooi uit..

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

ik smelt mijn chocolade altijd au-bain-marie, op een hele lage vuur, het smelt dan toch wel. Ik heb nooit problemen met melk of puur chocolade, maar nu met wit ziet het er niet uit.

ik ga idd even googlen, kijken of er iets over staat, bedankt voor de tip

6

Ik denk dat het komt door het koelen? Chocolade geeft wel vaker witte vlekken in de koelkast (ook gewone) Kamertemperatuur is het beste. Het maakt het overigens niet minder eetbaar.

Groetjes Marlies

7

ik gebruik altijd callebaut chocolde, goede kwaliteit en ik tempeer het in de magnetron. Als je dit doet moet het goed gaan. Als je op de site van callebaut kijkt zie je dat er verschillende soorten witte chocolde is, er staat bij waarvoor je  hem kunt gebruiken.

8

Marlies-d schreef:

Ik denk dat het komt door het koelen? Chocolade geeft wel vaker witte vlekken in de koelkast (ook gewone) Kamertemperatuur is het beste. Het maakt het overigens niet minder eetbaar.

ik heb het niet in de koelkast gedaan, gewoon op kamertermperatuur. BALEN. het zal wel door de kwaliteit van de witte chocolade komen (AH)

9

suz@nne schreef:

ik gebruik altijd callebaut chocolde, goede kwaliteit en ik tempeer het in de magnetron. Als je dit doet moet het goed gaan. Als je op de site van callebaut kijkt zie je dat er verschillende soorten witte chocolde is, er staat bij waarvoor je  hem kunt gebruiken.

Bedankt. Ik heb wel melk en puur van Callebaut, maar ik had geen witte, dus heb ik AH chocolade gebruikt

10 Laatst bewerkt door monique53 (17-04-2009 19:09)

probleem opgelost. Ik heb mijn chocolade roze gemaakt, toen kwamen er nog steeds die vlekken. Toen heb ik het weer gesmolten en op een marmeren plaat (eerst in de vriezer dat het ijs en ijskoud was) en toen geen vlekken meer. Het moet dus heeeel snel dan krijg je niet de vlekken. Tenminste zo is het bij mij goed gegaan, na veel experimenteren. zie bij taartenparade 'as happy as....pigs in shit'

11

je kunt ook de plaat chocola even bedekken met folie, even wrijven en dan gaat de "witte"laag er ook af!

mijn taartjes kun je bekijken op: https://www.facebook.com/sjakkiestaarten
Ik ben in vorm! (Rond is een vorm, nietwaar?)

12

sjakkie40 schreef:

je kunt ook de plaat chocola even bedekken met folie, even wrijven en dan gaat de "witte"laag er ook af!

echt waar, wat voor folie gebruik je dan?

13

monique53 schreef:
suz@nne schreef:

Bedankt. Ik heb wel melk en puur van Callebaut, maar ik had geen witte, dus heb ik AH chocolade gebruikt

Die heb ik ook wel eens gebruikt, maar na i.d veel experimenten en chocolade te hebben weggegooid, koop ik nu alleen maar callebaut. Wel fijn dat het gelukt is,

14

monique53 schreef:
sjakkie40 schreef:

gewoon huishoudfolie. ik kwam er per ongeluk achter. ik had mijn chocoladeportret (zie taartenparade) afgedekt met folie en deze had ook iets een witte waas. toen ik er iets over heen wreef bleef de waas aan de folie zitten.

mijn taartjes kun je bekijken op: https://www.facebook.com/sjakkiestaarten
Ik ben in vorm! (Rond is een vorm, nietwaar?)

15

sjakkie40 schreef:
monique53 schreef:
sjakkie40 schreef:

gewoon huishoudfolie. ik kwam er per ongeluk achter. ik had mijn chocoladeportret (zie taartenparade) afgedekt met folie en deze had ook iets een witte waas. toen ik er iets over heen wreef bleef de waas aan de folie zitten.

ik hoop eigenlijk nooit meer die vlekken te krijgen op chocolade, maar dit is een goeie tip, bedankt