1

Onderwerp: Te zoet?! Wat te doen??

Hallo!
Ik had met Pasen een paas-taartje gemaakt: biscuit, laagje citroen-kwarktaart van Mona en mandarijnenpartjes, afgewerkt met botercreme met een paar druppels citroen-aroma en marsefond (zo dun mogelijk uitgerold)

De reacties waren erg leuk, complimenten tot ik er van begon te blozen... Maar, uiteindelijk bleven halve stukken taart liggen... Te zoet bevonden. De buurvrouw zei heel eerlijk dat ze haar eigen bruidstaart ook niet lekker vond, alleen maar mooi, maar ze houdt gewoon niet van de marsepein. M'n vader vroeg of ik vond dat ie al aan een kunstgebit toe was... en m'n vriend zei heel politiek correct dat hij voor z'n verjaardag gewoon een lekkere appeltaart wil. Dus, daaruit kon ik m'n conclusies wel trekken.

Van de taarten die we voor kinderverjaardagen hebben gemaakt, krijgen we geen commentaar. Die zijn altijd "lekker"  geweest, als we 't navragen... Bij kinderen kan 't natuurlijk nooit zoet genoeg!

Zijn "de nederlanders" nog niet gewend aan de zoete afwerking? Is de combi van vulling/ afwerking te zoet geweest? Is het de kleur die afschrikt en een zoete suggestie opwekt? (Geel/ paars/ gekleurde dropflowers erop)

Ik weet 't niet... hoe zijn de reacties bij jullie? Welke vulling kan er gebruikt worden om de zoetigheid een beetje af te zwakken?

De ego-boost als je de taart laat zien is geweldig, maar ik wil graag dat ze 'm vervolgens ook leker vinden!

Dus, tips en tricks zijn meer dan welkom!

I don't believe in low fat cooking! (and baking)

2 Laatst bewerkt door lise (14-04-2009 21:17)

Re: Te zoet?! Wat te doen??

ik kreeg ook in het begin te horen dat het erg zoet was. wat wil je met marsepein of fondant, is toch puur suiker, zeker als ze er ook nog een zoete vulling bij kiezen. ik zeg het er voortaan bij dat de taart op zich zoet is en dat een frissere vulling beter tot zn recht zal komen. zo gaat de lemoncurd en lemoncurd gemengd met slagroom bij mij erg hard en de sinaasappelcurd met sinaasappelbavarois ook. ik hoor nooit meer dat het te zoet is op deze manier. vooraf zeggen, dan gaan ze van zoet uit en valt het alleen maar mee :-)

hopenlijk kan je hier iets mee.

oja, in mona toetjes zit ook al erg veel suiker, vind ik zelf ook erg zoet, dus gebruik ik allees de chocomouse

3

En niet te grote stukken snijden!

(gisteren zag ik iemand ook weer "hompen" afsnijden van mijn taartje; ik heb mijn stuk gedeeld met iemand anders en zelfs die helft niet helemaal op kunnen eten)

Groeten, Jolanda
I try to watch what I eat, but I'm not fast enough!

4

Ik gebruik geen marsepein meer. Dat vinden de mensen in mijn omgeving te zoet en niet lekker. Ik gebruik nu MMF (nee, dat is zeker niet zoet!) en dat vinden de mensen veel lekkerder.
Maar ik snij ook kleine(re) puntjes. Ik vind het gebak nl. ook heel machtig. Willen ze meer, nou dan krijgen ze tochj nog een stuk, maar de meeste mensen vinden de puntjes toch genoeg.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

Hier heb ik het ook hoor dat veel mensen het te zoet vinden... Wat ik wel jammer vind dat sommigen nieteens proberen want mensen die het niet proberen houden vaak niet van marsepein en kennen fondant vaak niet... Mijn ervaring is wel dat als ze het dan proeven dat ze het wel zoet vinden maar toch ook wel lekker vinden... En ik zeg tegenwoordig wel dat als ze het echt te zoet vinden ze het buitenkantje dan maar moeten laten liggen, wel jammer maar dat is dan maar zo...

Ben je benieuwd naar mijn nieuwste taarten/cc's Neem dan hier een kijkje: www.suikermieke.nl

6

Heeeel herkenbaar hoor!

Als ik weet dat het voor mijn eigen familie is, dan rol ik de marsepein wat dunner uit. Ook zorg ik voor frisse vullingen en niet machtige vullingen. En zoals al eerder aangegeven - dunne plakjes snijden, desnoods zelf snijden.

Groetjes Tweety!

7

ik gebruik vaak ook vers fruit als een laag vulling, momenteel komen er weer aardbeien en dat is zeker lekker fris in combi met al dat zoetigheid.

en ook citroenvullingen maken het zeker minder zoet!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

8

Als ik je zo lees valt het met de smaak wel mee. Misschien inderdaad toch wat te grote stukken gesneden?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

of misschien waren het de dropflowers? die zijn echt een en al suiker, toch?

10

Hai hai, bedankt voor al jullie reacties. Ik denk dat ik 't maar gewoon bij taartjes voor kinderen moet houden en voor de volwassenen vers fruit op moscovisch gebak moet doen en leuk afwerken.
Dropflowers waren niet all-over, had alleen met botercreme een paar dunne steeltjes gemaakt en daar 4-5 gekleurde dropflowers op... gedropt!
Marsepein is schijnbaar toch niet ieders smaak.  Kan wel kleinere stukken snijden, inderdaad! 't Gaat bij mij op de "duitse manier"  grote, hoge stukken. 't Liefst 2 per persoon, hahahaha! Zo zijn we dat bij m'n oma altijd gewend geweest, typisch Deutsch, Kaffee trinken is daar een hele maaltijd!
Binnenkort lekker aan de aardbeien in de taart, heerlijk!

I don't believe in low fat cooking! (and baking)