1

Onderwerp: baktijd en temperatuur 15 cm rond?

Hallo,

ik heb m'n eerste biscuit in de oven staan, alleen ben niet zeker van de baktijd. Op het pak van de funcakes mix staat alleen de baktijd voor een taart van 22 cm en die van mij is 15 cm.
Ik heb hem nu op 160 graden staan en ik denk dat een half uur ongeveer goed is..?
Of moet het wat langer of warmer?

2

Re: baktijd en temperatuur 15 cm rond?

gisteren 2stuks van 12cm gebakken en die stonden er bijna een half uur in op 175, dus ik denk, dat die van jou op 160 net iets langer nodig zal hebben.

Even testen na een half uur, of hij "veert" of indrukken achterlaat.

Groetjes, Dorothea.

3

Dot schreef:

gisteren 2stuks van 12cm gebakken en die stonden er bijna een half uur in op 175, dus ik denk, dat die van jou op 160 net iets langer nodig zal hebben.

Even testen na een half uur, of hij "veert" of indrukken achterlaat.

veert? hoe test je dat? ik doe altijd met een prikker!

4

Als je je taart op 160 graden hebt staan, dan heb je vast een hetelucht oven. Ik zou de 15 cm in mijn hetelucht 25 minuten doen. Maar elke oven is weer anders hebben we al ontdekt.
Ik prik ook altijd met een sateprikker. Als hij nog niet gaar is veert hij bij mij ook al. De sateprikker werkt hier prima. Bij twijfel of er nog wat zit gaat hij nog een paar minuten langer. Zo snel verbrandt hij gelukkig ook weer niet.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

donique, bij mij werkt de prikker methode niet, dus kijk ik hoe hij reageert op lichte vingerdruk; of hij dus terugveert...

Groetjes, Dorothea.

6

als je je vinger ziet is ie nog niet gaar?

Bij mij gaat een taartje van 15 cm er 40 minuten in op 140 graden (onder en bovenwarmte) Hogere temperatuur dan krijgt ie een bolvorm. Met hetelucht ziet ie er lang niet zo mooi uit als met onder- en bovenwarmte.

If live gives you lemons, make lemonade!

8

precies, donique, als hij erin gedrukt blijft, dan is hij nog niet gaar, veert hij weer terug dan is hij wel gaar. zachtjes met platte hand voelen.

Groetjes, Dorothea.