1 Laatst bewerkt door San86 (08-04-2009 20:58)

Onderwerp: Heeeele plakkerige roosjes

Ik ben vanavond een paastaart aan het maken, als oefening voor mijn bruidstaart.
Ik dacht ik maak ook een paar roosjes, ook om weer ff te oefenen.
Nu gebruik ik de marsepein uit de webshop en ik heb het gekleurd met wilton kleurstof.
De marsepein plakt alleen t

2

Re: Heeeele plakkerige roosjes

Ik zit toevallig ook net aan de roosjes knutsel. Ik maak ze van fondant. Gaat perfect. Gewone rolfondant met een beetje tylose erdoor.

3

Hallo San,

Wellicht is door de kleurstof de marsepein te vochtig geworden. Kneed er beetje voor beetje wat gezeefde poedersuiker door tot het weer steviger aan voelt en minder plakt.

Moet lukken daarmee! Mocht je tylose in huis hebben, kun je dat er inderdaad ook doorheen kneden, maar ik vind zelf roosjes z

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

en als de tips van Inge nog niet genoeg helpen,  je kunt natuurlijk altijd de goede ouwe crisco gebruiken tegen het plakken :)

Je hart fluitsert, luister goed!

5

Dames bedankt voor jullie reakties. Ik ga het eens proberen met poedersuiker.
Ik had er niet eens zo veel kleurstof doorheen gedaan maar daar wordt het inderdaad wel altijd nog wat plakkeriger van.
Waar koop je crisco? En smeer je daar je vingers dan mee in ook?
Ik zal ook eens wat fondant aanschaffen. De roosjes op mijn bruidstaart moeten er vooral perfekt uitzien natuurlijk :Y

6

Als je perfecte roosjes wilt hebben voor op de bruidstaart zou ik flowerpaste nemen.
Je kunt dit ook zelf maken door mexcian paste recept 2 te nemen van dit forum of door tylose door fondant te kneden.

Het werkt perfect, je kunt mooie, dunne blaadjes maken en ze worden mooi hard.
Ik weet niet waar je woont, maar als dat in de buurt van Otterlo is, wil ik het je wel laten zien.

Hoop dat je er iets aan hebt. ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

7

Annelies, wat een lief aanbod, helaas woon ik in Alkmaar.
Kan ik de tragantgom ook vervangen door tylose? Tylose heb ik nl. wel in huis, tragantgom niet en de webshop heeft het niet (meer?).

Bedankt voor je tip, ik ga het zeker proberen!

8

Ik gebruik altijd tylose, ik heb ook geen tragantgom, maar tylose bevalt me prima!

Alkmaar is wel ver weg, maar ik wil je nog steeds helpen hoor!
Wanneer je denkt dat je hulp kunt gebruiken; ik kan je eventueel van de trein halen (en brengen) in Ede-Wageningen en blijven eten is ook geen probleem.

Zo kunnen we de hele dag blijven werken en ik doe het graag voor je.
Niets moet; alles mag.;)

Hulp bieden "op afstand" is mij ook goed hoor!
Je kunt nu alvast alle boetseersels en rozen etc. maken. Je kunt ze stofvrij bewaren in een doosje en als je ze nodig hebt, zo op de taart plaatsen. Scheelt je straks een hoop stress.

Hoop dat je er iets aan hebt ;)

9

Doet tragantgom niet hetzelfde dan?
De 1 is toch een natuurlijk product en de ander kunstmatig ofzo.
Met dezelfde werking.

10

Ja, klopt helemaal....