1

Onderwerp: Cake/ Biscuit?

Hallo!
Ik wil graag een 3D vrachtwagentaart maken. Nu heb ik gelezen dat ik hiervoor beter cake kan gebruiken, maar als ik zelf cake maak met mix van bv. 'Coopmans' dan zi hij in het midden altijd boller dan aan de zijkant. Ik krijg dan geen mooie vierkante vorm die ik nodig heb voor een vrachtwagen... Wat kan ik hieraan doen?

Ik kan natuurlijk ook gewoon een boerencake in de winkel halen, maar is dit wel lekker? En wat voor vullig is aan te raden. (Ik las namelijk ook ergens dat dat bij 3D af te raden is; maar waarom? Het lijkt me een beetje 'saai' zonder vulling)

Als laatste nog even de vraag of iemand weet hoe ik de cakes moet 'rangschikken' om de vorm van een vrachtwagen te krijgen (=hoeveel cakes?)

Ik hoop dat iemand een antwoord weet op een van deze vragen want ik wil deze taart al een jaar lang maken, maar ik weet niet hoe:S

Groetjes!

2

Re: Cake/ Biscuit?

Zit hier even met je mee te denken... Ik zou eerst een gewone cake kopen om een probeersel te maken. Daar van de korte kant een stuk afsnijden. Het lange deel als oplegger gebruiken en dat afgesneden deel als cabine. Half plakje cake ertussen op de grond om ze te verbinden (weet niet in autotermen hoe dat heet). Dit kan je overigens ook doen met zelfgebakken bisquit.

Ik zou ze vullen en dan bekleden. "Echte banden" zijn niet zo makkelijk, maar die zou ik er van fondant/marsepein opplakken. Dan loop je vanzelf tegen dingen aan, die je een volgende keer kunt aanpassen.

Hoeveel plakjes haal je gemiddels uit een gewone hotelcake? Nou, voor zoveel personen is dit model dan. Wil je hem groter, meer cake gebruiken. En vooral bijsnijden! Niemand die ziet, wanneer de vrachtwagen bekleed is, dat je 2 1/2 cake hebt gebruikt ipv drie, toch...

Misschien heb je hier wat aan. Ik hoop dat je nog veel reacties krijgt, zodat je volop ideeen opdoet. Enne...laat je het eindresultaat hier zien? Succes!

Groeten, Jolanda
I try to watch what I eat, but I'm not fast enough!

3

Ik heb een tijdje terug een taart gemaakt met deels gewone cake uit de winkel, niet gevuld. Ik vond het niet te eten, veeel te zoet en zwaar.
Vandaag een boomstronk/bostafereeltje gemaakt en toch maar wel geprobeerd met biscuit, ookal leek het gestapel me wel eng, maar het is goed gelukt en overeind gebleven. En veel lekkerder!

4

niy schreef:

Ik heb een tijdje terug een taart gemaakt met deels gewone cake uit de winkel, niet gevuld. Ik vond het niet te eten, veeel te zoet en zwaar.
Vandaag een boomstronk/bostafereeltje gemaakt en toch maar wel geprobeerd met biscuit, ookal leek het gestapel me wel eng, maar het is goed gelukt en overeind gebleven. En veel lekkerder!

Bedankt voor jullie reacties! Even een vraagje aan Niy. Ik neem aan dat je ook gewoon een langwerpige bakvorm hebt gebruikt voor het biscuit? Op deze site staat bij het recept voor 'basisbiscuit' alleen de maten voor een ronde of vierkante bakvorm. Is deze hoeveelheid ook geschikt voor een langwerpig formaat of moet ik de hoeveelheid aanpassen? En rijst hij wel goed genoeg, want ik heb toch liever een niet al te lage vrachtwagen:P en ik kan me herinneren dat het bij de ronde bakvorm best een lage cake werd, maar dat heeft denk ik ook met de vorm te maken.

Dit wordt de tweede taart die ik ga maken dus jullie moeten me maar even helpen, hahaha;)

Dank u!:P

5

Ik kreeg laatst een tip, dat je het ook gewoon met boerencake kunt maken :)

6

Je zou zelfs kunnen overwegen om een combi van beiden te gebruiken. Onderste laag van vrachtauto gewone cake (voor de stevigheid) en bovenste stuk biscuit.
Wat betreft de bult/bolling van de cake na het bakken......gewoon eraf snijden! Restjes kan je gebruiken om even voor te proeven....of om te hergebruiken als je ergens op de cake/vrachtauto een bult nodig hebt (b.v. bumper of zo). Je kunt dat stuk er dan met b.v. botercreme opplakken. Zo hoef je niet iedere bult van solide fondant/marsepein te maken.
Succes!

Groetjes v. Annette.

7 Laatst bewerkt door qwerty (08-04-2009 18:04)

Ik wil het denk ik toch gaan proberen met biscuit omdat ik hoor dat boerencake erg machtig kan zijn? Ik wil hem namelijk ook nog vullen met aarbeienvullig (2 lagen cake, 2 lagen aarbei is dat haalbaar?) Ik ben een beetje bang dat ie om gaat vallen:S

En kan ik gewoon het biscuitrecept van deze site gebruiken voor een langwerpige cakevorm? (Op deze site staan namelijk alleen de maten van een ronde of vierkante bakvorm:S)

als je veel gaat bijsnijden voor de vorm, zou ik zeker geen biscuit gebruiken! dat is dan echt niet meer lekker strak te krijgen.
voor een 3d taart vind ik het belangrijk dat het echt strak is, zeker omdat je in jou geval niet zomaar bloemetjes kan plakken om bobbels te verbloemen. daarom heb ik bijvoorbeeld mijn nike taart ook niet gevuld ( en ook van cake, cupcakemix van de webshop had ik trouwens gebruikt)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

9

qwerty schreef:

Hallo!
Ik wil graag een 3D vrachtwagentaart maken. Nu heb ik gelezen dat ik hiervoor beter cake kan gebruiken, maar als ik zelf cake maak met mix van bv. 'Coopmans' dan zi hij in het midden altijd boller dan aan de zijkant. Ik krijg dan geen mooie vierkante vorm die ik nodig heb voor een vrachtwagen... Wat kan ik hieraan doen?
Groetjes!

Bij cake laat ik de temperatuur altijd oplopen (net als bij biscuitdeeg). Dus je begint op een wat lagere temperatuur en loopt in stapjes op naar de temperatuur die nodig is voor cake. Bij mij blijft de bovenkant dan zo goed als vlak.
Je kan natuurlijk ook na het bakken de bovenkant er af snijden zodat ie vierkant is.
Succes!

10

tipseytaartje schreef:

als je veel gaat bijsnijden voor de vorm, zou ik zeker geen biscuit gebruiken! dat is dan echt niet meer lekker strak te krijgen.
voor een 3d taart vind ik het belangrijk dat het echt strak is, zeker omdat je in jou geval niet zomaar bloemetjes kan plakken om bobbels te verbloemen. daarom heb ik bijvoorbeeld mijn nike taart ook niet gevuld ( en ook van cake, cupcakemix van de webshop had ik trouwens gebruikt)

Bedankt voor de goede tip! Ik heb je niketaart even bekeken en die is echt fe-no-mi-naal! net echt! Ik hoef mijn taart niet zo veel bij te nijden. Ik wil graag dit model krijgen:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi