1

Onderwerp: Cupcake drama, help... hoe beter verder...

Heb net een Kitchenaid gekregen en flink aan de slag gegaan voor het maken van cupcakes. Het is niet helemaal goed gelukt, geloof ik.
Het volgende heb ik gedaan:

Recept (alles verdubbeld voor een grotere hoeveelheid) via deze site "cupcakes"
    * 125 gr. boter
    * 125 gr. zelfrijzend bakmeel
    * 125 gr. witte basterdsuiker
    * 2 eieren
    *

2

Re: Cupcake drama, help... hoe beter verder...

Heb de afgelopen jaren altijd kant en klare mix gebruikt (ben lui ;-) hihi) en nooit problemen gehad. Vorige week 1 keer bovenstaand recept gebruikt en ook loslatende papiertjes!

Dat lege gedeelte onderin heb ik af en toe, dus ook met de kant en klare mix. Vooral bij mini's.

3

Je hebt wel lang en op hoge snelheid gemixt? Ik zou alleen de boter op hoge snelheid lekker romig mixen, maar daarna is het eigenlijk alleen maar een kwestie van door elkaar 'roeren', dus lage snelheid en niet te lang.

Lucht onder het cakeje schijnt vaker voor te komen. Ik heb het zelf nooit; ik spuit met een spuitzak 2 ringen op elkaar, wel ook wat in het midden uiteraard en als ze dan uit de oven komen een (snij)plank er bovenop, dan duw je de bolling naar beneden. En misschien ook wel de lucht onderin weg?

Loslatende papiertjes is een lastig verschijnsel dat moeilijk op te lossen is soms. Ik bak kort en heet, conventioneel, geen hete lucht, en stort direct, dus niet af laten koelen in de vorm. Soms helpen andere papiertjes tegen het loslaten.

Ik zweer trouwens bij de cupcakemix van FunCakes ;)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

ik heb het zelfde recept en het lukt altijd perfect bij mij.

Ik denk dat je het te lang mixt. ik mix de boter glad en verder gewoon mengen maar zeker geen 8 minuten.

Probeer het is korter te mixen, gewoon tot alles vermengt is, dan zou het minder luchtig worden.

Verder doe ik alles het zelfde, ook zo 20 min op 180graden, dan haal ik ze eruit en leg ik er een snijplank op zodat ze plat worden.

succes

5

Inderdaad je hebt te lang gemixt.
Ik haal de cupcakes nu altijd met een sate prikker eruit, steek het stokje in het midden van de cupcake, en wip ze er zo uit.
Want ik deed het toen altijd met een mes ze eruit halen, en toen lieten de papiertje aan die kant los.

6

evelien1001 schreef:

Ik denk dat je het te lang mixt. ik mix de boter glad en verder gewoon mengen maar zeker geen 8 minuten.

Dus... als ik het goed begrijp alleen de boter op hoge snelheid glad mixen (stand 6 KitchenAid?) en de rest dus op lage snelheid (stand 2 KitchenAid) en stoppen zodra het een egale massa is... :Y
Ik dacht altijd lekker lang mixen, want dan wordt het goed luchtig i.p.v. klef. Of is het lang mixen alleen van belang bij bijvoorbeeld taarten die je uiteindelijk gaat bekleden met marsepein?!
Beginner he ;)