1

Onderwerp: vette marsepein??

heb afgelopen zaterdag op de markt marsepein gekocht (verhouding 1:2), ben ik die net aan het kleuren, slaat me silliconenmat helemaal uit en als ik de marsepein oppak krijg ik gewoon hele vette vingers. Is dat normaal??? Of is de kwaliteit van de marsepein gewoon niet goed?

Heb altijd de marsepein uit van de webshop, maar deze was goedkoper (4 euro een kilo) dus ik dacht dat is mooi, kan ik gebruiken voor het boetseren. Maar ja, hier had ik geen rekening mee gehouden.

Hoop dat jullie raad weten.
Oh ja zou ik het vette eraf kunnen krijgen door poedersuiker toe te voegen????

veel plezier nog vandaag, groetjes Mariëlle

2

Re: vette marsepein??

zat net te denken, kan het ook zijn dat de marsepein is uitgeslagen omdat het bij mij in de garage lag tot gebruik? Marsepein mag niet in de koelkast, dus zou het daaraan kunnen liggen.

Heb nu een deel van de bijna zwarte marsepein volgekneed met poedersuiker en dit vervolgens weer gemengd met restanten marsepein en mmfondant dat ik nog had liggen en nu lijkt dat deel wel weer normaal, maar het andere deel is nog steeds uitgeslagen/vettig/vochtig???

Geen idee, loop ook maar te raden. Iemand raad?

3

Ik herken het wel, had een keer in noodgeval bij Jamin marsepein gekocht en die een half jaar later (nog net voor de THT-datum :P) gebruikt. Was ook heel vet, bij het kneden droop de olie (tenminste, daar ging ik van uit) tussen mijn vingers door. Het smaakte prima, dat dan weer wel...

Heb de restjes ook gemengd met fondant, dat scheelde behoorlijk, dus dat zou ik eerder doen dan nog meer poedersuiker toevoegen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4 Laatst bewerkt door mariëlle (05-02-2007 22:28)

hoi Marianne,
heb dat deel dat is gemengd met poedersuiker en restantjes ;) gebruikt voor het maken van een olifantje (dacht dat doe ik wel even in een half uurtje mooi niet). Ging goed en werkte prima.

Ander deel blijft inderdaad vet, lijkt inderdaad wel olie ja. Maar ja dan maar mengen met fondant en marsepein van de shop. Nog ruim 1,5 kilo te gaan :D

5

Mijn marsepein uit Duitsland is ook vettiger dan die van de webshop. Kleuren werden ook minder mooi. Inderdaad mengen met andere marsepein hielp. Ik dacht dat het kwam omdat de verhouding anders is dan die van de webshop.
groetjes marije

De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B). http://www.zoetenzodeventer.nl. en  https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer

6

misschien ligt het aan de verhouding amandelen,suiker? Amandelen zijn natuurlijk van zichzelf best vet?

7

als ik op het stickertje kijk zie ik een verhouding van 1:3 staan, ik heb deze gekocht bij de webshop.

8

de verkoper zei dat de verhouding 1:2 was, maar ik heb ook eens marsepein van de "echte"bakker gekocht (niet te betalen was 11 euro een kilo :() en die had ook een verhouding 1:2 maar die was niet zo vet.

9

grappig dat vettige herken ik ook toen ik het recept van hier uitprobberde voor  het zelf maken van marsepein, wat wel goed te doen is. Misschien andere verhoudingen dan eens proberen.

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl