1

Onderwerp: Eigen bruidstaart maken. Tips/Advies zijn welkom!!

Hallo Allemaal!

Ik ga eind juni trouwen en ga mijn eigen bruidstaart maken. Ik ben al druk aan het oefenen en plannen hoe ik dat allemaal ga doen zonder al te veel stress.
Alle materialen ga ik binnenkort bestellen zodat ik een testtaartje kan gaan maken.

Ik wil de week van te voren (misschien 2) alle taarten maken, vullen en afsmeren enzo invriezen.
Ik haal ze dan de woensdag eruit, bekleed ze donderdag en eet de taart zaterdag. Kan dat?

Ik heb al helemaal bedacht hoe ie eruit moet zien alleen zit ik met de vulling.
Wat is een lekkere vulling die en in de vriezer kan en buiten de koeling bewaard kan blijven? Moet ook wel een beetje fris zijn vanwege de zomer.
Ik zat te denken aan champagne botercreme en jam en kan niks spannenders bedenken.
Ideen svp?!?!

Bedankt!!

Re: Eigen bruidstaart maken. Tips/Advies zijn welkom!!

voor vullingen buiten de koelkast kun je hier even kijken:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=15183

Heel gaaf dat je je eigen bruidstaart wilt maken. Ik heb zelf nog nooit ingevroren etc, dus kan je niet echt een goed advies daarover geven. Alleen wat mij te binnen schiet is dat een taart van woensdag tot zaterdag wel wat lang is om te bewaren...

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

je kunt je taarten ook alvast bekleed in de vriezer zetten, dan hoef je daar geen rekening meer mee toe houden in je planning. Alleen de afwerking moet dan nog.
Van woensdag tot zaterdag is inderdaad aan de lange kant, biscuit wordt droog door het lange staan.

Veel succes met je bruidstaart.

liefs Saskia
Elke dag is een cadeautjes, pak het uit.

4

Ik zou het ook helemaal bekleed in de vriezer zetten. Vrijdag ochtend uit de vriezer halen en in de koelkast zetten om te ontdooien. Vrijdag avond de rest afwerken samen met vriendinnen misschien? Gaat wel een beetje zweten, maar kan je gerust de versiering opplakken, terug de koelkast in.

Success!

Groetjes Tweety!

5

Bedankt voor de adviezen allemaal. Probleem/uitdaging is dat ik op Vlieland trouw. Wel heel leuk natuurlijk maar wel een logistieke uitdaging.
Wij gaan woensdag al naar t eiland voor de laatste voorbereidingen. Misschien kunnen mijn ouders de taart wel donderdag meenemen dat scheelt weer 1 dag.
Had wel gedacht aan bekleed en ingevroren meenemen maar ivm met vervoer (2 uur in de auto, 2 uur op de boot) dacht ik dat vragen om problemen was ivm smelten/beschadigingen

6

Kijk wel even waar je je taart neerzet als hij uit de vriezer is.
Maak geen gebruik van een koelcel, te vochtig waardoor je taart aan smelten.

Veel succes met alle voorbereidingen en planning.

liefs Saskia
Elke dag is een cadeautjes, pak het uit.

7

muis28 schreef:

Kijk wel even waar je je taart neerzet als hij uit de vriezer is.
Maak geen gebruik van een koelcel, te vochtig waardoor je taart aan smelten.

Veel succes met alle voorbereidingen en planning.

Hij moet juist wel in de koelkast als hij uit de vriezer komt.
Zo kan hij heel langzaam ontdooien, en gaat hij niet zweten.

8

Ik wou hem uit de vriezer in een soort van piepschuim isolatie dozen doen (als ik die kan krijgen) en zo dan langzaam laten ontdooien. Of in een koelbox ofzo als we onderweg van hilversum naar vlieland gaan.
Maar zouden jullie de taarten bekleed en ingevroren 4 uur lang vervoeren ter land en ter zee? Scheelt me wel weer wat stress op t eiland en zooi meeslepen. Maar ja wil ook geen beschadigde taart daar.

9

Als hij bevroren wordt vervoerd, is de kans op beschadiging veel minder dan dat je hem ontdooid vervoerd.
Belangrijk is dat hij langzaam ontdooid, dus ja, als je piepschuim of een koelbox hebt, daar eventueel nog een ijsblok bij doet, moet dat zeker wel kunnen hoor.

10

Maar jij zou m wel bekleed en al vervoeren? In de auto zou nog wel gaan misschien, maar maak me een beetje zorgen om de boot alhoewel de wadddenzee nou niet echt de woeste baren zijn...

11

Bekleed wel, maar roosjes of zo apart vervoeren.
Dan donderdag met je ouders mee laten komen, is hij vrijdag ontdooid.
Het dooien duurt ong. 24 uur, als je het langzaam doet, dus als je hem bevroren mee neemt, kan hij de eerste 24 uur wel tegen een klein stootje. Krijg je niet meteen deuken in de taart, en zo erg zal de boot toch niet wiebelen?

12

Ik ben er nog niet uit of we marsepein, fondant of marsefond gaan doen maar dat kan je allemaal invriezen?

13

irene84 schreef:

Ik ben er nog niet uit of we marsepein, fondant of marsefond gaan doen maar dat kan je allemaal invriezen?

Ja, dat kan je allemaal invriezen.

Groetjes Barbara

14

Thanks! Gaan we proberen denk ik.
Hebben jullie trouwens nog tips voor het bekleden van een grote taart? De grootste vorm heeft een doorsnee van 41cm. En ik vond een taart van 24cm al moeilijk om strak te bekleden met mijn verjaardag.
Word veel oefenen denk ik!

15

Zo, dat is een flinke. Die zou bij mij niet eens in de oven passen.
Hoe groter, hoe makkelijker bekleden. Je houd veel minder vouwen over.
Ik ga ook een bruidstaart maken van 35 cm tot 16 cm.
En ik vind de kleinste het lastigst om die mooi strak te krijgen.
Wel een tip voor je:
Als je je marsepein of fondant uitrolt op keukenzeil, kan je het keukenzeil op z'n kop op de taart leggen. Zo zal hij minder snel scheuren, dan dat je zo'n grote lap met je handen op moet tillen.
Succes ermee.

16

Ik heb de wilton oval cake pan set besteld. Geen idee eigenlijk of ie wel in de oven past, hmmm.
Ik denk het wel, heb gewoon een normale oven, geen combi ding ofzo.
Laatst had ik een taart van 24cm rond en ik vond het vooral moeilijk om de lap groot genoeg te krijgen en in een stuk op de taart te krijgen.
Ik heb die ikea plastic mat en die is een stuk dikker dan tafelzeil, moet maar even kopen want met mn handen/armen tillen is wel een opgave met zon grote lap!

17

irene84 schreef:

Ik heb de wilton oval cake pan set besteld. Geen idee eigenlijk of ie wel in de oven past, hmmm.
Ik denk het wel, heb gewoon een normale oven, geen combi ding ofzo.
Laatst had ik een taart van 24cm rond en ik vond het vooral moeilijk om de lap groot genoeg te krijgen en in een stuk op de taart te krijgen.
Ik heb die ikea plastic mat en die is een stuk dikker dan tafelzeil, moet maar even kopen want met mn handen/armen tillen is wel een opgave met zon grote lap!

Ik heb ook een gewone oven, die is 38 cm breed. Ik hoop voor je dat de jouwe groter is!
Om de lap groot genoeg te krijgen neem ik altijd heel ruim marsepein. Dan is hij makkelijker groot uit te rollen, en wat over is kan je later weer gebruiken.
Tafelzeil bij de blokker weegt bijna niets en kost maar

18

O jee, ik ga vanavond s meten. Anders kan ie er denk ik wel schuin in. Geen idee.
Hoop maar dat mn bestelling snel komt, moet uit Canada komen en het was nog niet verscheept. Ik heb geen geduld!

19

Chef Bruidstaart hier! Ik ga deze taart in elkaar zetten terwijl het bruidpaar met hun bruidsdingen bezig zijn.

Wat een goede tips allemaal hier voor het maken van de taart!
Gelukkig passen alle vormen in de oven!

Heeft iemand nog tips voor het vervoeren van de taart van het hotel naar de kerk?

Bedankt!

20

Ik ga ook mn eigen taartje bakken en wil het echt de dag vantevoren doen. Ik krijg hulp van mn moeder en een vriendin en maak drie taarten, dus dat moet prima lukken (ik doe er nu al af en toe 2 op een dag, maar dan zonder hulp).
Ik bak de biscuits wel vantevoren maar doe ze ongevuld/gesmeerd de vriezer in, dan doen we als eerste alledrie een van de taarten vullen en afsmeren, dan ga ik ze alledrie strak bekleden en daarna gaan we samen alledrie versieren.
Alleen het stapelen zit ik nog mee, dat wil ik eigenlijk pas op het laatste moment doen ivm inzakken, maar dat is ook weer lastig want dan komen we net terug uit het stadhuis en moet ik dat nog doen terwijl de gasten wachten. En aangezien wij wel van lekker druk houden moeten er dan ook nog een stapel bloemetjes/bolletjes oid op de randen tegen de gestapelde taarten komen, dat moet dan ook op het laatste moment he?

21

Bij ons wordt het ook lastminute in elkaar zetten. Gelukkig heeft het bruidspaar de wens om pareltjes onderop de lagen te hebben en die moeten er dus ook lastminute op... :/. Gelukkig verder geen drukke versieringen behalve een grote strik bovenop, maar die is dan al klaar!
Het draaiboek geeft voldoende tijd en ik heb al wat helpers gevonden dus dat moet helemaal goed komen!
Ik denk dat het voor jou ook handig is om iemand chef bruidstaart te maken en het opbouwen van de taart aan hun over te laten!

22

Ik geloof niet dat ik dat durf haha. Ik heb graag de touwtjes in handen ;)
Maar ik zal toch echt wat moeten bedenken op de bloemen op de zijkant, dat kan ik echt niet op het laatste moment nog moeten doen.
Zou het werken als ik iedere taart afzonderlijk op een kartonnetje zet, waarop net genoeg ruimte is om bloempjes die ik ook een beetje tegen de zijkant van de taart plak, een beetje te steunen? En dat geheel dan op de onderste en middelste taart kwak voor we gaan aansnijden?

23

Ikzelf vind champagne botercreme niet zo lekker, dus als je het nog niet gemaakt hebt, eerst eens proberen. Ik zou zelf kiezen voor mokkabotercreme, niet zo sjiek, wel lekker (maar smaken verschillen natuurlijk).

24

Ik heb laatst champagne botercreme gemaakt en het viel me ook een beetje tegen. Nu vind ik koffie erg vies dus mokka is niet echt een optie maar zat te denken aan citroen/limoen, lekker fris!