1

Onderwerp: webshopmix...botercreme.

Hoi!

Wie weet wat ik fout doe? Ben nu zo'n 2 maanden bezig met deze hobby en heb zo'n 15 taarten gemaakt, bij 3 van deze taarten heb ik last gehad van smeltend marsefond! Super balen natuurlijk!!!! Was bij 2 taarten voor opdrachten en bij de bovenste taart van de stapel vorige week! Ik gebruik de mix van de webshop omdat ik zo vaak gelezen heb dat deze zoveel lekkerder is dan de 1 op 1 botercreme. Volg exact de aanwijzingen op de verpakking op en laat m na t afsmeren even hard worden voor t bekleden.
Maak mijn taarten bijna altijd 1 dag van te voren. 1 taart was ingevroren en gebeurde t na t ontdooien.
Spuit ook dijkjes dus ligt m.i. niet aan uitlopende vuling????!!!
Nu kwam mijn man vanavond thuis en hij zegt dat een 2 collega's van hem, die vroeger bij een bakker hebben gewerkt zeiden af te smeren met een speciale creme boter voor door de botercreme, denk dat manlief t niet goed begrepen heeft en hun gewoon botercreme bedoelde want ik heb er nooit van gehoord/gelezen?! En dat je dan dus geen problemen hebt met smelten.
Wil nu dus toch mijn taarten met 1 op 1 afsmeren of heeft iemand een idee wat ik fout doe of evt een andere oplossing omdat ik deze botercreme wel lekker vind en makkelijk om mee te werken. Nou, toch een heel verhaal geworden, en alvast bedankt voor de reacties!

mama alweer taartje maken??? Ja schat, mama gaat weer een taartje maken :)

2

Re: webshopmix...botercreme.

Ik ken het probleem niet zelf. Maar er zijn  hier vaak discussies over de botercreme mix van de shop. Hij is heerlijk (ik geloof dat iedereen dat wel vind). Maar de een zegt dat hij niet rechtstreeks onder het fondant/marsepein kan en de ander doet het wel.
Er gaat water in de mix en van water gaat het marsepein/fondant smelten. Dus het advies is toch 1 op 1 botercreme direkt onder de marsepein/fondant aan te brengen en verder gewoon met de mix te werken.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

echt gaan afsmeren met 1op1, evt met een smaakje.
in de mix zit water en in mars/fondant  zit suiker, water en suiker doet de suiker smelten...

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Ik sluit me bij Tirza aan, maar kortgeleden heeft Inge wel gepost dat je evt. ook meer boter kunt toevoegen als je er mee al wilt smeren. Misschien het proberen waard? Maar bij 'belangrijke taarten' zou ik echt het risico niet nemen om af te smeren met botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Hierover zijn de ervaringen inderdaad altijd erg verdeeld :) Bij een heleboel mensen gaat het afsmeren met de mix van de webshop wel goed, en bij anderen smelt de hele boel er van.
Ik heb nooit afgesmeerd met de mix van de webshop, simpelweg omdat ik het risico van smeltende taarten wil vermijden. Ik wil onder geen omstandigheid hebben dat een klant zegt; mijn taart smolt :P
Daarom gebruik ik altijd 1:1 botercreme, en ik denk dat je dit dan maar een keertje moet proberen, zoals hierboven al gezegd :) Ik gebruik deze all

Groetjes Laura!

6

Met het risico dat ik de woede van het halve forum over me afroep: ik vind de mix van de webshop NIET lekker! :nooo

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

7

De 1 op 1 vind ik veel te zoet. De meringue botercreme is veel minder zoet, en smelt niet. Simpel zelf te maken, en smaak lijkt aardig op de mix.

8

Ik gebruik de mix alleen voor in de taart of op een cupcake. Rondom komt er alleen 1:1 op mijn taartjes. Als je lang genoeg mixt wordt die ook heel lekker.

9

Bedankt allemaal voor jullie reacties, zal voortaan om af te smeren de 1 op 1 gebruiken, wil dit echt niet nog s meemaken!!!! De merenque creme heb ik nog niet geprobeerd maar is dus ook de moeite waard. Verder vind ik de botercreme mix wel lekker en kan ik er dus wel gewoon mee vullen. En hoe zit t dan met de dijkjes? Wel of niet met mix?
Nogmaals bedankT!!!

mama alweer taartje maken??? Ja schat, mama gaat weer een taartje maken :)

10

Dijkjes dus ook niet met de mix doen, om alles te voorkomen.

11

Tja en ik wist het allemaal zo goed hierboven  O-), maar om het nou zelf ook niet in 1 keer goed te doen :nooo !!

Ik heb nu dus ook voor de eerste keer de botercreme van de shop gebruikt en ook ik had voor het eerst zwetende taart!!
Gelukkig moest ik door de regen dus die heb ik de schuld maar gegeven :shhh:

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

12

smeer altijd af met de mix, nog nooit geen problemen mee gehad