1 Laatst bewerkt door Mamalies (14-03-2009 08:55)

Onderwerp: Mijn All Time Favourite! (Klassieke tulband)

Deze bak ik al vanaf dat ik een jaar of 8 ben, met Kerst en pasen staat ie op tafel!

300gr boter of margarine
350 gr. zelfrijzend bakmeel
250 gr. suiker
1 zakje vanillesuiker
3 eieren
10-12 druppels citroen aroma
1 mespuntje zout
ca. 6 eetlepels melk
125 gr. krenten
125 gr rozijnen
50 gr. sucade

Ik gebruik zelf nog in blokjes gesneden abrikozen en gesnipperde amandel erbij.
Maar het deeg moet niet te zwaar worden - anders komt 't niet goed uit de vorm -dus ik houd het totaal gewicht van vulling op 300 gram, speel alleen met de samenstelling.

Men roert de boter of margarine tot room en voegt lepel voor lepel de suiker met de vanillesuiker toe. Daarna 1 voor 1 de eieren, het aroma en het zout. Het gezeefde bakmeel wordt er bij hoeveelheden van 3 eetlepels tegelijk afwisselend met de benodigde melk doorheen geroerd. Men gebruikt slechts zoveel melk, tot het deeg traag van de lepel valt. Tenslotte moeten de gewassen en goed uitgelekte krenten en rozijnen, alsmede de gesnipperde sucade door de deegmassa geschept worden. Met doet het deeg in een ingevette en bestoven tulbandvorm. Het rooster met de tulbandvorm onder in de oven schuiven.

Baktijd Gasoven:
Niet voorverwarmen
ca. 80 minuten op (jaja, daar komt 'ie!) vlam ter grootte van een erwt! ;-)

Voor ons moderne baksters met electrische ovens:
voorverwarmen: ca 10 minuten op 160 graden
bakken: 80 minuten op 160 graden

De laatste jaren maak ik 'm af met dikke glazuur, die ik lekker lobbig er overheen schenk en dan laat stollen. Ziet er zo lekker nonchalant uit!
Met pasen gooi ik er gele kleurstof in en leg er halve choco-eitjes op. Met kerst houd ik 't glazuur wit en garneer met blaadjes hulst en zilveren/ groene en rode pilletjes etc. etc.

I don't believe in low fat cooking! (and baking)

2

Re: Mijn All Time Favourite! (Klassieke tulband)

Ik mis het bakmeel, hoeveel moet er in? (Of kijk ik met mijn neus?)

3

Hahaha, wat een goeie, ik ga 't vanavond opzoeken en er gelijk bijzetten! Wat een muts ben ik zeg...

4

oeh ja. Dan sla ook ik um op.

5

Goedemorgen dames! De hoeveelheid zelfrijzend bakmeel staat er nu tussen (350 gr.)

Veel succes, hij ruikt zoooooooooooooo heerlijk als 'ie uit de oven komt!!!!

Krijg spontaan zin in deze tulband, maar nee: ik moet oefenen met boltaartjes!