1

Onderwerp: Bruidstaart

Daar ben ik weer!
Het maken van mijn eigen bruidstaart was me uit mijn hoofd gepraat door vriendjelief en cerimoniejuf.....Teveel aan je hoofd, teveel stress enz enz.
Na mijn workshop bruidstaart maken, kwam de kriebels weer naar boven!! Ik wil zooooooo graag mijn eigen taart maken! Ik weet dat ik het kan. En dan krijg je te horen: "Ja maar als het dan mislukt, hebben we geen taart meer......".
Ik wil me graag een beetje "indekken" zeg maar, dus zou graag wat tips willen.
Ik wil dus een stapeltaart maken voor 55-60 man. We zijn met 48 volwassenen en 13 kleine kids (1 van 5, 2 van 4, een heleboel van 2 en 3 van 0 jaar oftewel baby's). Het toptaartje gaat mee voor in de vriezer (na 1 jaar gaan we dat samen oppeuzelen).

Ik heb zelf al een paar idee

Re: Bruidstaart

Hai Serena,

Je kunt het kapsel al van tevoren bakken en dan invriezen, dan weet je zeker dat het niet mislukt. Om de taart smeuiig te houden geef je hem wat extra vocht met bijv. suikersiroop of likeur in een passende smaak (voor het vullen, en na het snijden, op elke laag aanbrengen)
Voor de vulling kun je veel gebruiken maar niet alles is lang houdbaar. Wat wil je ermee bereiken? Dat je taart niet in de koelkast bewaard hoeft te worden of dat je de vulling meeneemt ergens naar toe?
Als je de taart toch niet al te veel versiering wilt geven kun je bloemen gebruiken als decoratie. Een mooi beklede taart met fondant, een lint er omheen en wat (verse) bloemen en meer heb je echt niet nodig. Je kunt ook bloemen van suiker maken en dat kun je gelukkig lekker ver van tevoren maken.

Zelf moet je bepalen hoe groot je de stukken wilt maken van de taart, ga je het gebruiken als dessert of als tussendoor met champagne? Dat vereist allemaal andere maten namelijk.

Wordt je bruilofd een formele ceremonie of meer casual? Formeel is meestal een taart op pilaren en voor casual wordt meestal een gestapelde taart gebruikt. Dan heb je genoeg aan stevig karton en houten stokjes. Onderste taart 5 stokjes en elke laag 1 stokje minder. Voor de bovenste heb je geen stokjes nodig tenzij je er een zwaar beeldje op zet. Voor het vervoeren van de taart kun je een lange stok met scherpe punt van boven naar beneden door de taart steken (tik voorzichtig met een hamertje de stok door de kartonnen) en dan haal je die stok er uit als je de taart op zijn plek hebt staan. Daarna vul je het gaatje met wat creme of leg je de decoratie er op zodat het niet te zien is.

Zorg dat je de taart klaar heb de dag voordat je trouwt. Dus bak 2 dagen eerder, decoreer 1 dag en op de dag zelf vervoeren (eventueel bijwerken, dus neem een SOS kit mee) en heb je daar geen tijd voor dan kun je ook eerder beginnen hoor, maar vergeet dan vooral niet de extra vocht. En hou rekening met de houdbaarheid van de vulling. Vraag eventueel of er een speciale horeca koelkast op de receptieplaats is waar je de taart 1 dag eerder in kunt zetten. Een horeca koelkast is vochtvrij als het goed is dus blijft de fondant ook goed.

Als het erg warm is, en dat kan in augustus, dan kun je de fondant verstevigen met tylose.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes!

Groetjes, Sas

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

3

Dank je wel voor je antwoord!
Ik zal even het 1 en ander toelichten :)

De taart gaan we tussen de het daadwerkelijk trouwen en de bbq aansnijden. Het wordt dus taart met champagne idd, we gaan dan samen met de daggasten toosten. De stukken hoeven dus niet groot te zijn, anders lusten ze daarna niets anders meer.....
Het feest geven we in de tuin van vrienden en wordt dus casual. Lekker informeel!
Ik moet nog navragen of er een koelkast beschikbaar zal zijn om dan de taart in te plaatsen.
Waarom ik dus om vullingen vraag die goed zonder koelkast kunnen, is puur om die reden. Dat ik niet zeker weet

4

Ooo en is tylose het zelfde als tragantgom?

5

Tylose en tragant hebben  min of meer dezelfde werking, ik heb het idee dat tylose sneller werkt, maar ik werk eigenlijk nooit met tragant, dus dat is natte vinger gokken... Het verschil tussen tylose en tragant is dat tylose synthetisch is en tragant natuurlijk.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

wat je ook kan doen is zo'n taartenstandaard gebruiken (hoeft niet noodzakelijk met pilaren - ik bedoel zoiets: http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … cts_id=184 ) - dan heb je al niet het gevaar dat de taart inzakt en kan je ze tot het laatste moment apart bewaren (in een koelkast van normale grootte)

Kristien

7

ik denk dat je je ook beter zult voelen als je bijvoorbeeld in mei of juni al eens volledig de taart maakt, om te oefenen. dat lijkt misschien wel gekkewerk maar zo kom je minder voor verrassingen te staan, en iets wat je al eens eerder gedaan hebt, ligt nog makkelijker in de vingers.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

8

@kristien: ik heb niet zoveel zin om dat er voor te gaan kopen eerlijk gezegd....
@catherine: ik ga eind maart een stapeltaart maken voor de verjaardagen van mijn schoonzus en zwager. Het moet een taart worden voor 30 man.

Heeft iemand nog een idee hoe groot de taarten moeten zijn?

9

Even reageren op de opmerking van Marianne.. Ik had begrepen dat tylose van zetmeel werd gemaakt en dat het bv. ook wordt gebruikt in de keramiekwereld

10

Hoi, voor de stapelbruidstaart van mijn dochter heb ik 28, 24, 20 en 16 cm gebruikt. Die van 16 cm staat nog in de vriezer. Deze drie taarten zijn gegeten bij de koffie na het huwlijk en voor de barbecue. Het waren flinke stukken, maar sommigen kwamen voor een tweede stuk! Voor de gasten die 's avonds nog kwamen had ik nog twee losse taarten van 26 cm. In totaal hebben er zo'n 65 personen van gegeten.

Ik heb voor het bakken en garneren van de taart een draaiboek gemaakt en dat gebruikt om de proefstapeltaart te maken, zo kom je dan nog dingen tegen die niet handig zijn of die je vergeten bent.

Ik had de kapsels ook van tevoren gebakken en ingevroren, met vulling dit ging prima.

Probeer wel een koelkast te regelen die niet te koud is........daar is het bij mijn taart misgegaan. De horecakoelkast was veel te koud!

11

Waarvan was de taart dan gemaakt?

Is het niet mooier om een groter verschil te nemen? Of is dit een beetje standaard die 4 cm verschil?

12

Het kapsel had ik gebakken met mix voor moscovisch gebak van planet cake. De vulling was champagnecreme en zomerfruitcreme.
Een iets groter verschil is wel mooier denk ik, maar ik kon nergens aan een grotere vorm dan de 28 cm komen. En op zich was de taart wel in verhouding. Hij moet nog ergens in de showoff staan na 29 sept......(ik krijg op dit moment mijn album niet geopend om hem erbij te zetten)

13

Ik heb hem wel gezien in je album.
Zag er wel mooi uit, jammer dat hij ingezakt was. Persoonlijk denk ik idd dat een groter verschil mooier is. Ik heb zelf een uitschuifbaar taartring zeg maar. Hij wordt maximaal 30 cm en minimaal 16 geloof ik. Kan ik er mooi mee oefenen.
Hoe had jij dat aangepakt. Hoeveel dagen alles van tevoren gedaan?

14

Hoi Seertje, ik heb even het draaiboek naar je mailadres gestuurd.

15

ik heb wel een vraagje hier.... volgende week moet ik dus mijn eerste bruidtaart maken voor 50 personen. dus ik wil wel een 3 etage cake maken...
maar ik heb nog geen taartstandaard, ik denk dat ik moet toch gewoon met stokjes en zwaar beeldje gebruiken. wil iemand mij vertelen wat voor stokjes en waar kan ik die koopen?

bedankt

Dunne houten stokjes (onbehandeld) kun je gebruiken. En die kun je kopen bij de bouwhandel en anders waarschijnlijk wel bij planet. Ik ben nog niet zo bekend met deze webshop dus of ze het hier verkopen weet ik niet.

17

adi, ik gebruik van die dikke plastic electriciteitsdraad die je bij gamma en zo kan kopen. en soms gebruik ik ook tonic stampers, van bij de blokker, dat gaat zelfs nog makkelijker, dan rust de volledige taart op de stampers.

18

bedankt voor alle reactie hier.... en volgende vraag is : wat voor beeld kan ik dan gebruiken?
dikke karton papier???

19

ik heb wel vandag een tonic stapers van de blokker gekocht. maar die is wel gekluer. kan ik met witte fondant kleeden?

20

ja natuurlijk, je steekt de tonic stampers verticaal in je cake, je bovenste cake komt er dan boven op en rust op de stampers, zo zie je er helemaal niks van.

21

ow.. ok .... ga ik dan ff proberen...

22

Hoi Serena,

Waarom vraag je niet iemand van het forum de taart tegen die tijd samen met je te maken? Met z´n 2-en gaat het denk ik sneller en desnoods kan diegene het afmaken als jij je echt met de bruiloft zelf moet gaan bemoeien!

Groetjes, Jos

23

Ja daar zit wel wat in aan de ene kant, maar dan moet diegene weer vrij vragen ed.....En aan de andere kant wil ik het helemaal zelf doen..
Ik zal een proeftaart maken (met dezelfde tijdspad) en dan eens kijken hoe het verloopt!

Hoi annelies, waar heb jij die champagnecreme gekocht als ik vragen mag? Of maak je die zelf?

Groetjes, Sas

25

Hoi Sas, ik heet geen Annelies maar goed ;) de champagne creme staat bij de ingezonden recepten, daar staat ook de andere vulling nl. zomerfruit creme. Sukses!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"