1

Onderwerp: Help! Mijn fondant zakt uit!

Gisteren maar weer eens bekleed met fondant. Werkt lekker, zat er strak op, alleen vandaag in de loop van de dag ..... de boel is ontzettend uitgezakt, zeker onderdaan stikt het van de rimpels ed. Hoe kan dat? (Heb netjes botercreme ed gesmeerd.)

2

Re: Help! Mijn fondant zakt uit!

wat was de temperatuur van de afgesmeerde taart en van het fondant?
Als de botercreme heel koud is geweest, kan het zijn dat het daardoor is gaan zakken.
Wel goed dijkjes gedaan voor evt. 'natte'vullingen?

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

3

ik dacht dat et juist zou zakken als et te warm was :S
mssn te dik laag botercreme.. en et ging smelten of zo.

4

Het kan zijn dat dat als hij gemaakt is van de mix hij door de BC juist is gaan smelten..
Komt niet zo heel vaak voor maar heb het eerder gehoord en afgelopen weekend is het mij ook voor het eerst overkomen..

de BC mix van de webshop bevat water.. en 9 van de 10 x leverd dat geen problemen op.. maar soms dus wel..

Ze raden aan om de mix alleen voor vulling te gebruiken.. en afsmeren met 1:1 creme

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

Ah.. dit kwam ik van jou in een ander draadje tegen en verklaard waarschijnlijk waarom je fondant ging smelten

Suzanne74 schreef:

Die had ik dus gebruikt. Wel met die 10% minder suiker er door, ben zelf niet zo heel erg zoet. Misschien moet ik hem maar eens proberen met de volle mep suiker erdoor.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

6

Oke dan! Ik zal het ook eens proberen met de volle mep suiker door de botercreme en een keertje met de "gewone" botercreme.

7

Hoi Suzanne,

Wat beter is, is om wat meer boter toe te voegen aan de mix, dus je kunt wel minder suiker erin doen, maar om de creme iets steviger te maken om de kans op smelten te verkleinen doe je ipv 250 gram boter 300 gram boter erbij. En inderdaad gewoon dun insmeren, door dik te smeren gaat het sowieso al glijden, is ook bij het aansnijden niet zo netjes als het er al half af glijdt ;)

Maar zo moet het lukken hoor!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat