1

Onderwerp: nieuwe bakster

Hallo allemaal,

Een tijd gelden had ik al een keer wat spullen van de site besteld en er een taart mee gemaakt maar nu zie ik bij iedereen zulke mooie taarten en dat wil ik graag ook leren. Ik zit met heel erg veel vragen en hoop hier op het forum antwoorden te kunnen vinden van ervaren baksters

1. Welke materialen heb je ECHT nodig ?

2. Werken jullie met fondant of marsepein en wat is het verschil en wat werkt het prettigste en makkelijkste etc etc ?

3. Werken jullie met vaste kleuren of maak je zelf kleuren met de kleurstof ?

4. Als de fondant wat hard en korrelig is hoe krijg je die weer goed of is het dan gewoon niet meer bruikbaar ?

5. Hoe maak je een mooie grote dunnen plak ? Met welke materialen enzo ?

6. Als je poedersuiker gebruikt om het vastplakken aan aanrecht te voorkomen gaat dit aan de fondant zitten hoe krijg ik dat er weer af ?

7. Hoe krijgen jullie die mooie afbeeldingen er op ?

8. Wat zit er in jullie mooie taart ? Maak je dat zelf ?

Heel erg veel vragen dat weet ik maar misschien kunnen jullie me opweg helpen opweg naar de taart van mijn zoontje die over 2 weken jarig is.
Dat moet oik wle snel weten welke materialen ik moet gaan bestellen

Bedankt alvast

2

Re: nieuwe bakster

ook vroeg ik me nog af waar jullie alles kopen (alleen op deze site ?) en welk boek ik  zou kunnen kopen om er meer over te leren

3

Als je even op de forum rondsurft en vooral gebruik maakt van de zoekfunctie dan zijn de meeste vragen toch wel beantwoord denk ik..;)

4

nou kan het toch niet echt vinden, sorry maar misschien heeft iemand tijd en zin om mij opweg te helpen

5

Hee wat grappig, ben ik net bezig met een pagina met meest gestelde vragen, zet jij ze hier even op een rijtje ;) Als nou iedereen jou helpt, heb ik gelijk de antwoorden voor de nieuwe pagina :+

Haha, ik zal zelf ook een beginnetje maken:

1. Een kunstof roller en een cuttingwheel zijn voor mij onmisbaar, hoewel ik heel lang met een klein mesje heb gewerkt. Ronde springvormen in diverse maten en minimaal

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6 Laatst bewerkt door dutchdecorator (28-01-2007 19:18)

Hoi Suzanne,

Als de kinderen in bed liggen ga ik wat vragen beantwoorden hoor!
maar ik kan alleen b
vertellen wat ikzelf doe anderen doen het misschien heeeeeeeel anders!

tot zo,
saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

nou ik had al een heel verhaal maar ik heb een nieuwe versie met tabbladen en ik kan er niet aan wennen telkens zijn mijn berichten weg omdat ik op een verkeerd dingetje klik!  aaarg.

Maar weer opnieuw.

1.goede gelijkmatige oven,robuuste mixer met kom ,lange deegroller(PVC pijp van 6a7 cm doorsnee schijnt het ook goed te doen),pizza wieltje en een smoother zijn ook wel erg handig en natuurlijk minimaal 1 bakblik.
2.Ik werk altijd met marsefond(zie boven) dat kleur en meng ik zelf behalve zwart en rood daar koop ik kant en klare fondant van.(ik gebruik altijd gel kleurstoffen van Wilton(Vooral omdat ik in Amerika het taartdecoreren in een wiltion klas heb geleerd anders had ik misschien een ander merk gebruikt.)
4.zie Marianne
5.Ik werk op een uitrolmat(zie ook blokker tafelzeil onder zoeken) met mijn lange roller maak ik een grote lap van ong 2 mm dik en kieper mat en marsefond op zijn kop over de taart daarna de mat er voorzichtig afhalen en hoepla!
6.doe ik nooit meer.
7.Puzzelen voor mij een zeer tijdrovende bezigheid ik spuit liever!.
8.tot nu toe altijd gewone cake of sachertaart mix van oetker maar nu heb ik een lekkere kan niet mislukken biscuitmix te pakken en die ga ik binnenkort ook gebruiken.

veel succes en vergeet geen eiwitpoeder te bestelen bij de webshop als je van plan bent Royal icing(eiwit glazuur) te gaan maken.

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

8

Hoi Suzanne,

Ik ben ook net begonnen en kan het volgende aanraden:

-Goede roller (ik heb een pvc buis bij de bouwmarkt gekocht, tip van hier, en werkt  erg goed)
-marsepein en of fondant (met fondant nog geen ervaring, marsepein werkt prima)
-kleurgelsetje
-smoother
-cuttingwheel
-biscuitmix(via webshop) Lekker makkelijk (wellicht, ga ik het ooit nog wel eens zelf proberen)

Er zijn nog veel meer handige/leuke dingen, heb net van de week weer de bestelling binnen van de shop:)

Boek is ook leuk natuurlijk, maar lezen hier op het forum, daar heb je veel meer aan.

Bij mijn eerste en de tot nu toe laatste taart heb ik de taartlaag besmeerd met jam, daarna zwitserseroom. Erg lekker...

Deze week maak ik een kadotaart en een bumbataart. Ben benieuwd.

Heel veel succes en plezier gewenst!

Groetjes Iris

9

Bedankt voor al jullie reacties daar kom ik alvast een heel stukje verder mee al moet ik gewoon een keer an het echte werk van de taart maken beginnen. IK heb alvast ene bestelling gedaan dus daar is het even op wachten.

De pvc buis zal ik eens aan mijn man vragen maar waar kan je evt een roller kopen ?

Zo'n mixer op een standaard lijkt me super maar deze zijn toch honderde euro's ? wat is een goedkoper alternatief ?

Dan nog het dunner maken van de fondant of marsepein dmv glycerine of wit vet maar wat is glycerine en waar haal je dat ? Of wit vet ?

Hoe maken jullie de mooie plaatjes nou op de taarten want ik kan dat niet zo uit het blote hoofd lijkt me

Dan had dutschdecorator het nog over een uitrolmat, heb je daar een plaatje van ? Wat voor iets is dat ?

Over dat royal icing moet ik ook eens wat lezen want heb geen idee wat dat dan is.

En een smoother wat is dat ?

Nog steeds dus veel vragen sorry als ik zo latsig ben

10

Hoe lang kan ik dat marsepein van te voren maken eigenlijk ?

11 Laatst bewerkt door monidick (01-02-2007 10:02)

een mixer op stander is niet zo duur als je geen kenwood of kitchenaid koopt
die zijn vrij prijzig maar er zijn ook wel gewone mixers die je op een stander kunt zetten
maar uiteindelijk willen we allemaal een kenwood of kitchenaid
ik ook en vragen zijn er om gesteld te worden dus gewoon vragen en lezen op het forum er staat heel veel info
een uit rol mat is een stuk antiaan bakfolie of tafel zeil van dat door zichtige
ik heb zelf van patasserie een stuk teflon dat kun je gebruiken in de oven op je bak plaat of zo als ik om uit te rollen
een smoother is dit je kunt er een taart mooi strak en glad mee maken
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZGFRE8SJ
ik hoop dat je er wat aan hebt
groetjes monique

12

Bedankt voor je reactie en zo´n smoother is dus wel aan te raden om te hebben ?
En dat teflon waar koop je dat dan ?

13 Laatst bewerkt door monidick (01-02-2007 11:32)

ik heb het bij een winkel bij groningen in de buurt weg maar ik denk dat je dat ook wel bij de blokker kunt kopen

14

Hoemaken jullie trouwens alle letters enzo is dat allemaal dat icing ofzo ?

15

de letters kan je spuiten met royal icing. royal icing kan je kopen via de wepshop (royal icing mix) erg makkelijk.
ook kan je letters maken als je uitstekers hebt in het alfabet. ook te koop uit de webshop of blokker

16

Veel mensen gebruiken voor de letters 'tapits', dat is een soort sjabloonlineaal met allemaal letters erin. Die kun je in de webshop kopen. Ze zien er heel mooi uit, maar het is wel even wennen om ermee te leren werken.

Zelf werk ik heel graag voor puzzeltaarten met mijn scriber tool en van die schildersspateltjes, hoe heten die ook al weer.....

Groetjes, Jozien

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

17

Met dat icing schrijf je ze er dus gewoon zelf op ?
Wat zijn die tapits dan voor iets ?
En die glycerine om zachter te maken wat is dat en waar koop ik dat ?

18

Voor tappits: *klikkerdeklik*. Het zijn een soort linialen waar je mee uitdrukt en daarna "sla" je de figuurtjes of lettertjes (het is heel fijn, als in: priegelig) er uit.

Mijn scanner is kapot, anders had ik er eentje ingescand voor je, maar dit is dus een tappit-liniaal:

http://www.lindyscakes.co.uk/celebrationtappits.jpg

Die heb je dus ook met letters.

Glycerine kun je bij de webshop kopen, maar je kunt het ook bij de apotheek of drogist halen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag