1

Onderwerp: pfffffffff Fondant !!!!! Wat kan het je kwaad maken !!

Nou vanavond 2 taartjes lopen maken, wilde op mijn ene taart van chocoalde kikker ( max Velthuijs ) maken van groen marsepein zelf gekleurd en eend van mijn witte fondat maken !!!!!! Gelukkig had ik slimme oplossing had nog leuke vlinders van ouwel, maar heb de mensen thuis ( mijn ouders ) wel klein beetje gek gaat door beetje sagerijnig te doen omdat het niet lukte  ( schaam, schaam ) hihihi

Nou helaas is eend mislukt, dat fondat werkt gewoon niet mee zoals marsepein, marsepein veel beter om te werken !!!!!

Hebben jullie dit probleem ook ? Dat je fondant te brokkelig is , ik heb al klein beetje water bij gedaan maar niks werkt, uit eindelijk ligt het nu bij mij in de vuilnisbak !!!!!!!

Mijn andere taart is helemaal bekleed van marsepein dus die ging goed.

Morgen zet ik foto's op de site.

Groetjes,

Manika

P.S Nu maar weer even ontspannen.

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

2

Re: pfffffffff Fondant !!!!! Wat kan het je kwaad maken !!

nooit water bij fondant gooien dat gaat niet samen
goed kneden ik knede het ook vaak te kort

3

Hoi Manika,

Ik werk ook veel liever met marsepein, dat breekt minder snel.
Fondant moet je wel veel langer kneden dan marsepein wil het minder gaan brokkelen. Wat mij nu net is opgevallen (ja ben nu ook met een taart bezig) is dat mijn moeder bij Planet Cake fondant is wezen halen voor mij (had het snel nodig) en dat brokkeld veel minder dan dat van de webshop. Weet niet hoe dat kan??????? Ik ben daar nu mee aan het werk en het werkt bijna net zo als bij de marsepein. Terwijl ik met de fondant van de webshop altijd zit te tieren.................

Misschien weet iemand hoe dat komt????

P.s. zonde Manika dat je het weg hebt gegooid, vaak als je het even laat liggen en een half uurtje later weer verder gaat lukt het veel beter.
Volgende keer beter!

Groetjes Carolien

4

Hoi,

ik werk met fondant van planetcake.
Ik kneed altijd eerst in delen, gaat wat makkelijker.
Als je fondant hebt wat al wat ouder is, had ik dus een keer, ook al is het nog niet uit de verpakking geweest, kan het wat korreliger zijn. Ik heb toen langer gekneed en iets verwarmd, de grote brokken er tussen uit gehaald.
Ik heb het toen heel goed kunnen uitrollen en het scheurde niet.

Ik houd zelf niet van marsepein dus ik heb het extra kneden er wel voor over.

groetejs diana

5

Carolien schreef:

Hoi Manika,

Fondant moet je wel veel langer kneden dan marsepein wil het minder gaan brokkelen. Wat mij nu net is opgevallen (ja ben nu ook met een taart bezig) is dat mijn moeder bij Planet Cake fondant is wezen halen voor mij (had het snel nodig) en dat brokkeld veel minder dan dat van de webshop. Weet niet hoe dat kan??????? Ik ben daar nu mee aan het werk en het werkt bijna net zo als bij de marsepein. Terwijl ik met de fondant van de webshop altijd zit te tieren.................

P.s. zonde Manika dat je het weg hebt gegooid, vaak als je het even laat liggen en een half uurtje later weer verder gaat lukt het veel beter.
Volgende keer beter!

Welk merk heb je van de webshop? Daar zijn nu 3 merken te koop namelijk ;)

Ik heb eigenlijk niet zo snel dat fondant gaat brokkelen, ik verpak het ook wel heel goed in folie, maar neem aan dat jullie dat ook doen??

@Manika: ooow, bálen is dat zeg! Jammer wel dat je het hebt weggegooid, maar je frustratie kan ik wel goed voorstellen. Misschien dat een beetje glycerine ipv water een volgende keer een oplossing is?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Frietvet van AH wil ook helpen! gewoon een beetje op je handen en dan kneden. Je proeft er niets van.

7

Hier het resultaat van de kikker taart, helaas geen eend erop gedaan vanwege die probleme met fondant, kikker is gewoon van marsepein.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=KBXPVMFC

Hij is wel beetje gevlekt, had hem met eiwit glans laag je gegeven maar de inktstift voor de lijntje is beetje gaan vlekken.
Ben nog beginner dus heb het heel simpel gehouden  !!!! Bij de show of staat de andere taart van marsepein.

Groetjes ,

Manika

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

8

Marianne schreef:
Carolien schreef:

Hoi Manika,

Volgende keer beter!

Welk merk heb je van de webshop? Daar zijn nu 3 merken te koop namelijk ;)

Ik heb eigenlijk niet zo snel dat fondant gaat brokkelen, ik verpak het ook wel heel goed in folie, maar neem aan dat jullie dat ook doen??

@Manika: ooow, bálen is dat zeg! Jammer wel dat je het hebt weggegooid, maar je frustratie kan ik wel goed voorstellen. Misschien dat een beetje glycerine ipv water een volgende keer een oplossing is?

Ik heb  RegalIce rolfondant deze van de webshop gehad. Nu die van planetcake en die werkt veel en veel fijner!
en inderdaad ik verpak ook altijd alles in folie en daarna van die zakken die je dicht kan doen met zo'n randje.

Groetjes Carolien

9

Hoi

Ja ik heb ook die van RegalIca, en verpak het heel strak in folie, maar toch ging het heel erg brokkelig en uit elkaar vallen !!!!!
Nu heb ik het ook weg gegooid !!!!!!!

Groetjes,

Manika

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

10

Ik snap er echt niks van, heb grootverpakking RegalIce (ook wel eens Pettinice, maar ik zie nu dat die op dit moment niet leverbaar is - zo zie je maar weer dat Inge de winkel doet en ik het forum ;)) maar na flink kneden heb ik nooit last van brokkelen. Weggooien doe ik echt nooit! Wat zonde :S

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

Ik heb ook de groot verpakking van de regalice en nog nooit problemen gehad, gewoon goed kneden en het is altijd weer prima.
Ik wil de volgende keer als ik fondant bestel trouwens wel een keer de nieuwe ballina fondant uitproberen omdat ik de regalice niet zo lekker vindt ruiken.

Groetjes, Pauline

12

Hoi,
ik heb van mijn groot handel de tip gekregen dat als het hard of brokkelig is , je het heel even in de magnetron kan verwarmen en dat het dan weer goed te verwerken is.
Ik heb het nog niet hoeven te gebruiken, maar vond het wel handig om te weten.

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

13

ik doe het vaak ook heel even (echt een paar seconden) in de magnetron, dan kneed ik het door, maar dat scheelt weer veel kramp in je handen, dan kneed het meteen makkelijk door (ook omdat ik vaak koude handen heb).
Ik heb heel veel verschillende soorten fondant gehad, en de een werkt makkelijker dan de andere, maar uit eindelijk heb ik altijd wel een taart kunnen bekleden/iets kunnen boetseren.
In ieder geval kan je beter geen water toevoegen, maar bijvoorbeeld glycerine of plantaardig frituurvet (/of crisco).
Inderdaad heel zonde om het weg te gooien :'( ;)

Mijn website: Presentaart

14

ik heb zolang als dat ik fondant gebruik geen problemen.

enne ja sorry is toch het fondant van een ander
misschien is de nieuwe variant beter te bewerken????

cateren is ook gebakjes maken :)