1

Onderwerp: Kleuren van fondant

Hallo,

Misschien ben ik iets t

2

Re: Kleuren van fondant

Hoi Joyce,

Vouw je marsepein/fondant steeds om de kleurstof heen, dat scheelt. Kunststof handschoenen is trouwens een tip hiervoor.

Na het kleuren trouwens direct met warm water en zeep wassen, bij voorkeur met de hulp van een nagelborsteltje haalt de ergste kleurstof ook weg!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

3

Re: Kleuren van fondant

Hallo Joyce,

Ik gebruik van die latex handschoentjes (huishoudzaak, Action) om het meeste er door te kneden (wel wat poedersuiker gebruiken want het plakt nogal). Daarna spoel ik de handschoenen direct af met lauw water die worden gelijk weer schoon en kan ik ze meteen weer gebruiken voor de volgende kleur.

Als de kleurstof niet meer afgeeft ga ik verder kneden met mijn handen. Als er toch kleurstof aan mijn handen zit doe ik dit er ook zo snel mogelijk af met een nagelborsteltje of ik gebruik een beetje scrubcreme.

En om een felle kleur te krijgen heb je inderdaad vrij veel kleurstof nodig.

Groetjes Petra

4

Re: Kleuren van fondant

Ik kneed het beetje bij beetje (de kleurstof dan) er door en zorg dat ik het goed in een kuiltje doe zodat het pas na even kneden naar buiten komt en dan geeft het meestal niet meer zo af.
Ik moet ook wel veel kleurstof gebruiken voor een felle donkere kleur maar op deze manier heb ik geen last van vieze handen. Trouwens die kleurstof uit de webshop van Inge was ik er ook wel af met water en zeep.

Voorzichtiger kneden dus ;D en misschien niet meteen met heel veel kleurstof.
haha...het is wel hard werken he ?

Groetjes Nicole

5

Re: Kleuren van fondant

Ik heb de kleurstof er in gevouwen (zoals Inge zei) maar vervolgens ga ik niet echt kneden, maar rollen. Ik rol de marsepein dan steeds tussen mijn handen tot een sliert en die vouw ik dan dubbel of in 3en en dan weer rollen, enz. Eerst zie je dan strepen verschijnen, dan gaat het heel mooi marmeren en dan wordt het steeds gelijkmatiger. Voor ik de taartenkoorts te pakken kreeg mengde ik zo fimoklei en voor marsepein werkt het dus ook :)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6 Laatst bewerkt door ria (22-11-2005 21:06)

Re: Kleuren van fondant

Hallo ,
Ik doe soms kleuren combineren om een donkere kleur te krijgen, zonder dat je heel veel kleurstof van de zelfde kleur hoeft te gebruiken. Klik maar eens op deze link om een idee te krijgen. http://www.candylandcrafts.com/colorchart.htm  Bij sommige kleuren is een klein tipje zwart al voldoende om de kleur donker genoeg te krijgen. :)
Groetjes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.