1

Onderwerp: Royal icing ipv botercreme???

Dag bakdames,
Ik heb een tijdje geleden een workshop CC bekleden gehad en daarin werd de fondant met icing aan de CC "vastgeplakt". Is dit ook een optie voor een taart? Icing wordt hard en kan daarna niet meer uitlopen (heb de laatste keer pech gehad, botercreme werd niet hard, ook niet na twee uur koelkast op koudste stand).
Je zult dan wel snel moeten werken maar als je de icing in twee lagen doet en de tweede laag iets "natter" (een heel klein beetje want fondant smelt natuurlijk van water) zodat ie langzaam droogt???
Alvast bedankt voor het meedenken...

2

Re: Royal icing ipv botercreme???

Ik krijg dan toch meteen visioenen van je taart verdelen met een pikhouweel.... :D!
Lijkt mij echt niet lekker als er zo'n harde laag onder je fondant zit.
Je hebt wel icing waaraan glycerine of plantaardig vet is toegevoegd zodat het niet keihard wordt, maar uit je verhaal begrijp ik dat je de gewone icing zou willen gebruiken, toch?

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Uhm, ja...eigenlijk wel. Maar op de cc was het echt superlekker dus vandaag dacht ik misschien...
Bij nader inzien toch misschien niet zo'n goed idee...

4

Misschien een ander recept voor botercreme proberen?
De meringue botercreme is heerlijk.

5

geen idee of dit zou kunnen.
maar waar ik niks van snap is dat je botercreme niet hard werd.
ik heb geen idee of het hard wordt op mijn taart, want ik smeer hem in en doe gelijk de marsepein eroverheen. dan is het lekker zacht en kun je de eventuele bobbels nog weg duwen.

6

Dat vond ik ook zo raar. Het heeft echt ruim een uur in de koelkast gestaan. En als de botercreme zacht is gaat de fondant smelten/scheuren dus dat is toen gebeurd. Maar ik ga het vrijdag weer proberen want ik heb een opdracht dus...ben benieuwd!

7

maar als je botercreme hard is kun je het toch niet meer over je taart smeren?
of ga je eerst smeren en dan pas de taart in de koelkast doen.

8

ja eerst smeren, dan in de koelkast.
Maar hoeft niet hoor, ik smeer af, en bekleed dan meteen.

9

Als je botercreme niet lekker vind werken onder de marsepein kan je je taart toch ook insmeren met abrikozenjam? Dat plakt ook het marsepein aan de taart vast.
De abrikozenjam moet je dan wel eerst even verwarmen en door een zeef halen (zodat er geen stukjes meer in de jam zitten die bobbels kunnen maken). Ik werk bijna altijd met jam als plaklaag op de taart, dat heb ik vroeger zo geleerd.
Groetjes.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

10

iets minder water in je botercreme doen wil ook helpen hoor, ws is je bc gewoon te "nat" , gebruik je die van de webshop? want die is echt super om mee te werken en zeer smakelijk. icing is zo zoet dat samen met fondant je een abbonnement op de tandarts kan nemen.

11

Kan perfect.

Bij de PME 3 cursus, royal icing bekleden we ook een taart (hier welliswaar een dummy) met royal icing.
Op een echte taart moet het als volgt:
- taart bekleden met fondant of marsepein of botercr

12

Ik heb afgelopen weekend een opdracht gehad en tijdens het maken kwam ik erachter wat de vorige keer de fout was. Ik maak altijd eerst de banketbakkersroom, was dan mijn Kennie af en maak dan de botercreme (ik maak altijd 1:1 poedersuiker en roomboter). Toen ik de kom in de Kennie zette dacht ik: wat is die kom toch warm :think:???
Stom!!!!! De kom was ik af met heet water en als ik daar dan meteen botercreme in ga maken wordt die ook warm..... Heb de kom dus nog even met koud water afgespoeld waarna de botercreme perfect werd.
Het is erg stom van mij, maar ben blij dat er een logische verklaring was voor mijn zachte botercreme.
Al doende leert men;)

13

:)