1

Onderwerp: marsepein vs fondant

hallo, gisteren mn eerste taartje bekleed met marsepein!! hoera, Het was een klein boltaartje, dus maar klein beetje marsepein nodig maar wat een karwei, zoooo plakkerig, en mijn vraag is, de marsepein die ik heb gebruikt glimt nogal, Ik zie veel mooie fotos hier van taarten waarvan de bekleding zo,n mooie matte kleur heeft. Kan ik dan beter fondant gebruiken? Ik wilde zowiezo zo,n kleurenpakket gaan bestellen.
Ik had trouwens een chocobiscuit bolletje gemaakt, met als vulling lemon curd en laagje lemoncurd kwartbavarois. lekker. Dat is dan hier op Mallorca wel weer echt overal te koop, die lemon curd, in allerlei vormen en maten. (ik denk door de engelsen die hier veel komen)
Hoeveel fondant heb je ong. nodig voor een ronde taart 24 cm?
bedankt weer!
groetjes, liesbeth

Re: marsepein vs fondant

Hoi,

Ik gebruik daar ongeveer 500 gram voor, maar je kunt ook even in de tabellen hiernaast kijken.

3 Laatst bewerkt door witje75 (06-02-2009 16:03)

Dat glimmen hoort niet hoor.
Dat is dat hij beetje aan het zweten is. Beetje is niet erg, doet hij vaker als hij kort uit de koelkast is. Dit is condens, en als je hem dus paar uurtjes buiten de koeling zet, droogt hij weer op. Als het goed is was hij tijdens het bekleden dus nog niet glimmend, maar pas nadat je hem in de koelkast had gezet.
Koelkast moet wel op standje 1. Anders te koud.
En plakkerig? Bedoel je op je aanrecht of houten roller?
Dan kan je het best een pvc buis van de gamma kopen, en een tafelzeiltje bij blokker of zo.
Niets geen plak meer!
Heb je geen poedersuiker nodig tegen de plak.
Fondant smaakt wel heel anders hoor. En plakt juist meer.

4

Crisco is ook heel erg antiplak. Heb het net een week in huis en wil nu al niet meer zonder...
Ow en ik rol uit op bakpapier, werkt ook...