1

Onderwerp: Cake wordt niet hoog en met bubbels

Hoi ik heb net mijn eerste taart gemaakt voor mijn zoontje die zondag 1 wordt.
Maar nou heb ik de volgende vraag. Mijn cake werd niet echt hoog en bovenop was hij ook bobbelig. Ik heb fijne cakemix van Koopmans gebruikt. Die gebruikt mijn zus ook altijd en die heeft dat probleem nooit. Nou gebruikt zij altijd vloeibare boter en ik heb nu roomboter gebruikt. Kan het daar aan liggen? Of ligt het aan mijn combi oven? Ik heb nu dus twee taarten gebakken en die op elkaar gezet met de vulling ertussen.

2

Re: Cake wordt niet hoog en met bubbels

Hoe lang heb je ongeveer gemixt? Als je cakebeslag luchtig genoeg is wordt de cake vaak ook wel hoog. Waar het bobbelige vandaan komt weet ik ook niet... Zelf strijk ik het beslag vaak even glad aan de bovenkant voor het bakken.
Ik hoop dat je er wat aan hebt! :)

3

Het ligt volgens mij niet aan je boter. Misschien moet je een oven termometer kopen (3 euro bij de hema) en even uitzoeken of jouw oven temperatuur klopt.
De mix van koopmans kan volgens mij bijna niet mislukken. je hoeft de eieren ook niet appart te mixen, eerst de boter even en daarna alles tegelijk toevoegen.
Succes!

Groetjes WendyK

4

Bobbels in je cake ,komt door luchtbellen in het beslag
als ik cake beslag in de kom doet, stamp ik nog even zodat lucht eruit kan.
dat kan door het mixen komen, of door de boter die niet goed glad is geworden met mixen.
dan blijven er stukjes zitten die kunnen dat ook veroorzaken.

cake beslag goed mixen en boter altijd op kamertempratuur gebruiken

5

Ik vraag me 1 dingetje af: hoe kan het een fijne cakemix zijn als je er boter doorheen moet doen? Het is toch de bedoeling dat het een hele luchtige cake wordt? Daar zit meestal geeneens boter doorheen.

Maar die bubbels kunnen door het mixen komen. Even een minuutje na mixen op de laagste stand.

Groetjes Laura!

dat minuutje doe ik ook altijd en geen problemen!!

7

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de fijne cakemix van Koopmans gebruikt en daar staat echt op dat er boter bij moet. De boter was zacht en op kamertemperatuur. Misschien had ik het cakemengsel toch wat langer moeten mixen.
Op het pak staat "ongeveer 3 minuten".

Volgende keer maar even uitproberen.