1

Onderwerp: Is alles eetbaar? Wat mag op wat? Wat blijft zacht?

Hoi

Ik heb meedere vragen,

1) ik weet dat marspeinen roosjes eetbaar zijn en blijven. Maar hoe zit dat met (rol) fondanten roosjes en gespoten roosjes waar breek je je tanden op en wat hapt lekker weg.

2) Verder lees ik in boekjes dat de taart eerst bekleed wordt met een 1/2 cm marspein en daarna nog met een 1/2 cm fondant, wordt dat niet veel te zoet? Kan ik ook alleen marsepein of fondant doen?

3) Kan ik botercreme op marsepein of fondant gebruiken om te decoreren of lost het ene de andere op?  En slagroom lost dat de onderlaag op?

4) En icing decoraties hoe hard word dat of kan daar iets bij in om het zacht te houden (glycerine geloof ik)

bedankt weer voor de info

Groeten @nnette, http://taartjebakker.mijnalbums.nl/
Bakt graag van alles zolang ik het zelf mag mixen!!

2 Laatst bewerkt door manika (22-01-2007 18:03)

Re: Is alles eetbaar? Wat mag op wat? Wat blijft zacht?

Hoi.

Antwoorden op :

2 : ik werk altijd met alleen marsepein, ik vind fondant niet zo prettig om uit te rollen en de smaak vind ik te zoet, marsepein vind ik beter en fijner werken.

2 : je kan botercreme op marsepein doen, ik doe bij geboortetaart bv : met marsepein bekleden en aan de zijkant botercreme en door door de muisjes rollen, dus dat kan gewoon. Slagroom zou ik niet doen als onderlaag dat lost op, dat had ik ieder geval gehoord, dus durf dat niet aan, als onderlaag / tussen laag doe ik altijd banketbakkersroom.

4 : Icing decoraties wordt zoals je in een sinterklaasschuipje bijt, ik gebruik het recept uit Hoe versier ik een lekker koekje, en daarbij moet je het 3 dagen laten drogen op kamertempratuur, het was hard geworden zoals je een schuipje eet !!!!!!

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes,

Manika

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

3

Manika heeft al veel beantwoord, even kijken of ik nog wat kan aanvullen :)
Roosjes van rolfondant of marsepein blijven redelijk zacht en happen lekker weg. Ik las pas dat met icing gespoten roosjes wel erg hard worden.

De dubbele laag marsepein/fondant doet bijna niemand hier, en zeker niet zo'n dikke laag van een halve centimeter. Net wat Manika zegt: je taart glad maken met botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Inderdaad Marianne, dubbele laag marsepein / fondant doen we inderdaad niet meer, ik vind het veel te zoet maar dan wordt de taart ook zo zwaar op je maag !!!!!

Ik werk toch het liefst met fondant, maar als ik iets aan wit nodig bv letter maak ik dat weer van witte fondant want dat is spierwit en marsepein jammer genoeg niet !!!

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl