1

Onderwerp: wortelcake

Hier op het forum staat een recept voor carrot cake, maar dat is nogal donkere cake.
Ik heb in Wenen op de kerstmarkt eens wortelcake gegeten, en dat was eigenlijk hele bleke stevige cake, waar je de wortel ook niet in proefde. Ik heb nu dit weekend een recept uitgeprobeerd, en dat is wel lekker, maar ook nogal donker en droogt snel uit.
En hoe kan ik ervoor zorgen dat je de wortel niet ziet? Nu had ik de wortel geraspt met de keukenmachine, maar zie je dus nog altijd de sliertjes erin zitten.

2

Re: wortelcake

hmmz dat is vreemd als ik carrot cake van 't recept van hier van 't forum maak dan zie ik nooit de wortel zitten en hij smaakt echt niet naar 'wortel' hoor en hij blijft lekker smeuig een beetje...alleen ik denk dat 't donkere komt door de basterd suiker etc...geen idee hoe je dat nou licht krijgt....

~I Make: Angel Food Cakes~

3

die van hier op het forum heb ik nog niet geprobeerd (juist omdat die zo donker was), wel een andere waar je wel de wortel in ziet zitten.
Die wat ik heb gemaakt was ook donker, zonder de basterdsuiker, maar door de kaneel.

4 Laatst bewerkt door Tom Poes (02-02-2009 15:53)

Deze is heeeeel erg lekker :P :9!

Worteltjestaart
Benodigdheden
(gebak, ca 8 punten)
?    75 gr. blanke amandelen (ik gebruik amandelmeel, koop ik bij de reformwinkel, de Sligro of in Spanje ;))
?    1 sinaasappel
?    300 gr. worteltjes
?    3 eieren
?    150 gr. Boter of margarine
?    200 gr. Suiker
?    175 gr. Zelfrijzend bakmeel
?    1 theelepel kaneel
?    1 mespunt nootmuskaat
?    1 mespunt kruidnagel
?    1 theelepel bakpoeder
?    poedersuiker
?    springvorm  (22 cm) of tulband

ik doe er dan ook altijd nog lekker rozijntjes en stukjes gedroogde abrikoos in :P :9
De taart is ook heerlijk als je de suiker vervangt door abrikozenjam, in mijn geval gedaan met suikervrije abrikozenjam in verband met een suikerallergie

Bereidingswijze
1.    Oven voorverwarmen (165?C.) Amandelen fijn malen. Schil van sinaasappel onder koud stromend water schoonboenen, met een scherp mesje enkele mooie sliertjes van de schil snijden en in een bakje met koud water leggen. Rest van de schil er dun afraspen. Halve sinaasappel uitpersen. Worteltjes schoonmaken en fijn raspen. Eieren splitsen.
2.    Bodem van vorm bekleden met bakpapier. Vorm invetten. In kom boter, suiker, sinaasappelrasp  en kruiden in ca 5 minuten tot een romig mengsel kloppen. Dooiers er

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

5

Bedankt tompoes hij is erg lekker!

6

niet lekker,is de mening van mijn kinderen