1 Laatst bewerkt door Annelies (28-01-2009 16:14)

Onderwerp: Help! Witte stukjes in mijn zelfgemaakte Lemoncurd....

Ben voor het eerst zelf Lemoncurd aan het maken en alles ging goed totdat ik eau-bain-marie ging roeren......
Toen verschenen er ineens wiite stukjes in mijn pannetje. Ik weet zeker dat het geen witte citroenstukjes zijn, want het wit heb ik niet meegeraspt.

Ik denk dat de temperatuur van het water in de eau-bain-marie te hoog is geweest (en het ei-wit is gaan stollen), dus ik heb de pan van het vuur genomen en er een beetje koud water bij gedaan. :/

Mijn vraag is, kan dit kwaad bij het bewaren van de Lemoncurd en hoeveel graden moet het water in de au-bain-marie ongeveer zijn als je dit gaat maken..
Is het de bedoeling dat je het heet/warm in het potje giet en meteen de deksel er op doet of eerst af laten koelen?

Alvast heel erg bedankt voor je reactie!!! :Y

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

2

Re: Help! Witte stukjes in mijn zelfgemaakte Lemoncurd....

het lijkt idd of het eiwit is gaan stollen. ik vind het heel erg voor jou maar ik zou opnieuw gaan beginnen, want het lijkt me gewoon niet lekker afgezien van de texture. bij au-bain-marie moet het water niet het kommetje raken, dus zorg dat er niet teveel water in de onderste pan is.

3

ik heb dit ook een keer gehad maar aan het einde van de bereiding waren ze weer weg.

Bedankt voor alle leuke ideeën en inspiraties!!!
Bedankt voor het kijken en tips!!!!!!

4

Ik maak de lemoncurd boven een pannetje kokend water en roer het goed. Zodra de dikte goed is gooi ik het direct door een zeef. ook zorg ik dat het ei van te voren h

groeten, Marieke

5

Ik denk dat een stukje gestold eiwit geen kwaad kan. Als je het in een taart smeert, zie je er niks meer van!

6

bij het bereiden van curd, welke smaak dan ook, moet je blijven roeren en je  eieren moeten op kamertemperatuur zijn. voordat je de eieren erbij doet, eerst de kom uit de pan, eieren erbij goed roeren en dan gelijk weer erop en blijven roeren tot de curd aan de achterkant  van de lepel blijft kleven. dit kan makkelijk een kwartier duren. je kan de curd voor de zekerheid zeven. heet in een jampot doen en met de deksel erop op zijn kop zetten. als het afgekoeld is in de koelkast zetten. het is dan een week of 4 houdbaar. hopelijk heb ik je hier een beetje mee geholpen.
succes de volgende keer.

7

Heel erg bedankt voor de tips allemaal!

Ik heb er veel van geleerd!!
Hoop ooit weer eens iets terug te kunnen doen.....

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

8

Hai Annelies, ik gebruik een ander recept, kijk maar even op mijn site, daar doe je het gewoon direkt op het vuur. Omdat je eerst een beetje warm mengsel bij de eieren doet en het daarna teruggiet in de pan, schift het eigenlijk bijna nooit. Althans nog nooit bij mij (gelukkig ;)).  Ik zet het vuur daarna ook heel zacht, en blijven roeren, duurt misschien een minuutje of 5 maar doordat je blijft roeren kan het eigenlijk niet mis gaan.
Vind het zelf overigens een heel makkelijk en lekker recept!

Sukses met je volgende poging!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"