1

Onderwerp: Paar vraagjes

He hallo allemaal,

Ook ik ben na het zien van vele taarten erg enthousiast geworden en kan bijna niet wachten om mijn eerste taart te maken. Nu heb ik al eerder allerlei taarten gemaakt maar niet zo'n mooie als met marsepein/fondant...
Gisteren allerlei spulletjes binnen gekregen die ik had besteld via de webshop dus ik kan aan de slag..
Even voor de zekerheid een paar vragen, want ik wil natuurlijk wel dat het gaat lukken!!

Kan ik gewoon een springvorm gebruiken?
Wat betreft de botercreme (mix van webshop), hier ook mee afsmeren?
Wat vullen betreft: eerst een klein laagje botercreme, dan lemon curd en vervolgens citroenkwark? (is dit oke??) (ik bedoel dit dan als 1 laag) (met dijkje)
Wat is beter om mee te bekleden? Marsepein of Fondant?
Mag Marsepein nu wel of niet in de koelkast?
Kan ik gewoon het recept op de biscuitmix aanhouden voor een goed kapsel?
Ik had ergens gelezen dat de mixer niet geheel onder mag gaan tijdens het mixen, waarom is dat? (ik heb trouwens een handmixer)
Ik heb mijn taart vrijdag nodig, wil mijn vriend verrassen met een etentje en als toetje lekker taart! Wanneer kan ik dan het beste beginnen en hoeveel tijd moet alles drogen en afkoelen enzo? (hoe lang zijn jullie gemiddeld bezig met 1 taart)

Een hoop vragen tegelijk maar  ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!

Groetjes Kim
ps. Ik val steeds van de ene verbazing in de andere bij het zien van jullie creaties!

2

Re: Paar vraagjes

OK, antwoorden in no particular order. Ik heb gisteren een cars gemaakt, ben om 10uur begonnen en was om 14.30 klaar. Dat was een kapsel van biscuitmix, 2x doorgesneden, vulling had ik al klaar, maar moest nog wat botercreme maken. Ik heb het bekleed met fondant en deels versierd met fondant en deels met marsepein. Ik heb het in een gebaksdoos gedaan, 2x plastic pedaalemmerzak eroverheen, en in de vriezer gedaan. Je kunt wel een springvorm gebruiken, hoewel ik altijd de siliconen vormen gebruik. Ik heb nooit 3 vullingen op elkaar gedaan, waarom snij je het niet 3x door en dan 1 vulling per laag. Wat je vraagt over de mixer weet ik niet, ik doe het gewoon met een staande mixer en laat het 10min op hoog en de laatste minuut op langzaam. Of marsepein in de koelkast mag......dat laat ik aan iemand anders over. Ik hoop dat ik met deze antwoord je een beetje heb geholpen. Misschien dat anderen er andere ideeen over hebben, maar zo doe ik het.

3

Hoi Kim,
Leuk dat het taartenvirus ook bij jou heeft toegeslagen. En geloof me.....het wordt alleen maar erger.
Je kan een gewone springvorm gebruiken voor het bakken van je biscuits. Voor een mooie taart gebruik je de onderkant van je biscuit als bovenkant van je taart. Je keert hem dus om.
Ik smeer alleen af met zelfgemaakte botercreme maar je zal vast nog wel antwoord krijgen of dit kan.
Wat vulling betreft is het net wat jij lekker vindt. Gewoon lekker proberen zou ik zeggen.
Bekleden doe ik het liefst met fondant omdat ik dit makkelijker vind om mee te werken.
Marsepijn kan volgens mij gewoon in de koelkast.
Ik maak altijd het biscuit via het recept links in de balk.
De mixer niet helemaal onder is om te zorgen dat er lucht in het beslag komt (als ik het goed heb). Ik gebruik ook een handmixer en als ie eens onder gaat is dit echt geen ramp.
En vrijdag gewoon lekker beginnen aan je taart (als je verder geen plannen hebt) dan heb je die 's avonds echt wel af.
Veel succes en ik ben benieuwd naar je creatie.

Groetjes Fatima

4

*je kunt gewoon een springvorm gebruiken ...

*de botercreme mix van de webshop zou ik zelf niet gebruiken om af te smeren omdat er water in zit wil de fondat /marsepein hier nogwel eens van smelten ik smeer zelf altijd af met de 1:1 botercreme

*de vulling tja dat moet je zelf weten hie je het doet
je kunt ook botercreme mixenmet de lemoncurd dat is ook lekker maar eerst een laagje lemoncurd en dat botercreme kan ook
zelf zou ik dan wel de citroenkwark op een andere laag doen dat houd de smaken weer appart en is elke laag een feestje :D

*wat beter is om te bekleden is heel persoonlijk .. zelf werkik gewoon heel graag met fondant en ik vind het ook veel lekkerder dan marsepein maar tjaa smaken verschillen  ik zou zeggen probeer het alletwee een keer :D

* of marsepein in de koelkast mag zou ik je niet kunnen vertellen aangezien ik altijd met fondant werk die ik wel gewoon in de koelkast zet

*het recept van de bisquitmix gewoon aanhouden ja dan wordt hij lekker zorg wel dat je goed mixed dan wordt hij lekker luchtig

*de mixer mag er niet helemaal in ?? nog nooit gehoord eigenlijk dus ook daar geen antwoord op sorry :o

* met mijn eerste taart ben ik 8 uur bezig geweest met bakken en al en hij was zoo simpel je wordt hier vanzelf sneller in :D
ik bak zelf altijd mijn taarten een dag voordat ik ze ga vullen en bekleden enzo dan als ze net uit de oven komen draai ik de om op een rooster (bovenkant word de onderkant dan is de bovenkant mooi recht ) en dan doe ik ze in een gesloten pedaalemmerzak
de dag erna ga ik vullen bekleden en decoreren
(in dit geval zou ik dus donderdag bakken en vrijdag de rest doen
als je decoraties erop maakt kun je die nu natuurlijk al maken of als je gewoon wat tijd hebt tussendoor

ik vul de taart smeer hem af
zet hem een minuutje of 15/20 in de koelkast maak hem daarna glad (nog even met een paletmes erlangs en ga hem dan bekleden en versieren
dan wordt hij mooi strak :D

hoop dat je hier wat aan hebt

heel veel bakplezier en showen he :d

groetjes noelle

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

5

wat een verhaal zeg :S hahaha

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

6

Super bedankt allemaal voor jullie snelle reacties!!
Ik ga morgen beginnen en ik zal foto maken als ie klaar is!!
Ik ben benieuwd of het wat gaat worden.....