1

Onderwerp: glutenvrij ??

sorry heb gezocht maar of ik heb niet gekeken of het staat er echt niet.

ik kreeg een vraag of ik ook glutenvrij kon bakken( prinsessentaart voor ong. 18 pers. en ja ik ben overal voor in dus ik zei dat ik  wel wou kijken of ik wat kon vinden.

nou heb ik een recept gevonden voor het biscuit maar nu zoek ik nog een glutenvrije vulling en klopt het dat ik het dan met fondant moet bekleden?

kan iemand mij hierbij helpen want ik vind dit wel weer een uitdaging om te doen.

alvast bedankt.

groetjes manon

2 Laatst bewerkt door jolanda71 (28-01-2009 07:19)

Re: glutenvrij ??

Bbr van dr oetker is glutenvrij en dan gebruik je gewoon een jam erbij. Neem wel een nieuwe pot ivm kruisbesmetting. Ook slagroom is glutenvrij.

Ik weet niet hoe gevoelig het meisje is.. Bij de funcakes marsepein staat indd dat het gluten kan bevatten. Maar mijn zoon en een vriendinnetje van mij hebben hier geen last van.

Zorg er wel voor dat alles extra schoon is. Misschien overbodig om te zeggen maar doe het toch maar even.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

grappig , ik moet een fruitcake maken die glutenvrij is....maar bloem is wel bij plus te halen.

info@minniescakes.com

4

manon1 schreef:

sorry heb gezocht maar of ik heb niet gekeken of het staat er echt niet.

ik kreeg een vraag of ik ook glutenvrij kon bakken( prinsessentaart voor ong. 18 pers. en ja ik ben overal voor in dus ik zei dat ik  wel wou kijken of ik wat kon vinden.

nou heb ik een recept gevonden voor het biscuit maar nu zoek ik nog een glutenvrije vulling en klopt het dat ik het dan met fondant moet bekleden?

kan iemand mij hierbij helpen want ik vind dit wel weer een uitdaging om te doen.

alvast bedankt.

groetjes manon

geweldig bedankt voor je snelle reactie hier moet ik zeker iets mee kunnen.

word vervolgd.

5

hallo,

ik lees al een tijdje mee met jullie forum om de kunst af te kijken. Al mijn taarten zijn glutenvrij omdat mijn kids hardstikke ziek worden van een kruimel. Daarom kan ik nu toch niet na laten even te reageren.
Niet alle slagroom is glutenvrij. Glutenvrije producten kun je vinden op www.livaad.nl. Je moet niet alleen goed je handen wassen maar ook zorgen dat je mixer, bakblik !!!Hierin blijft vaak bijna ongezien wat rest achter!) en alle andere tools ABSOLUUT schoon zijn. Alle verpakkingen zou ik nieuw open maken, geen al gebruikte fondant, ivm evt. besmetting van eerder gebruik met vieze handen. Check ook of de jam glutenvrij is. DAt kan alleen veilig via de genoemde website. Gluten hoeven niet altijd vermeld te worden en kunnen in alle producten voorkomen. De kleurstoffen van sugarfleir zijn glutenvrij, evenals de ballinapruducten. Veel succes en een mooie veilige taart toegewenst!

6

Ik eet zelf glutenvrij omdat ik coeliakie heb. Ik bak dus ook alles glutenvrij.
Even een aanvulling op Annahage. Ze moeten op de verpakking vermelden of er gluten/tarwe in een product zitten. Dit is wettelijk vastgesteld. Dus staat het niet op de verpakking, dan zit het er niet in.

7

Ik ben zelf nog geen slagroom tegengekomen waar gluten inzit..

En indd zijn ze verplicht op de verpakking neer te zetten als er gluten in het product zit.

Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

8

ja, het moet wel vermeld worden als er gluten in zitten, maar als een product een mengsel bevat met een lage hoeveelheid gluten hoeft alleen het mengsel vemeld te worden en kunnen er toch sporen in zitten zonder dat dat dus op de verpakking te lezen staat. Maar dit is misschien stof voor op een ander forum  :). Wat ik alleen probeer te zeggen is dat als je een klus glutenvrij aanneemt dat niet iets is als een beetje een leuke uitdaging, maar dat er wel serieus mensen ziek van kunnen worden als je niet voorzichtig bent. En het komt meestal nauwer dan lactose omdat het zo sporengevoelig kan zijn. Ik denk dus niet dat je zomaar spullen kunt gebruiken waar op staat dat er sporen van gluten in kunnen zitten omdat iemand anders zoontje daar niet ziek van wordt, want dat is voor iedereen verschillend en sommige mensen zijn gewoon gevoeliger dan anderen. Wij hebben op de verjaardag van ons zoontje een restuarant geprobeerd waar ze blijkbaar de

9

maarrreh.. als hier nu toch ervaren coliakkebakkers online zijn ben ik wel heel benieuwd hoe jullie dat doen met producten als bijvoorbeeld glinsterpareltjes !!!(die wil mijn dochter heel graag) en andere spullen van de website waar je dus geen etiketten van kunt lezen.  Koop je die online of ergens anders? En marsepein gebruik ik van de Rit maar die bevat heel veel tarwestroop, kopen jullie marsepein ook via de webshop. En nog die andere honderd vragen....nou ja daar zal ik maar even mee wachten.

10

Niet dat ik glutenvrij bak, maar als je het over pareltjes hebt: hier kun je nakijken wat waarin zit: http://www.deleukstetaartenshop.nl/ingr … nlijst.pdf Mogelijk dat je daar al wat aan hebt?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

Je kan dus zelf ballen maken en dusten. Toch een glitterbal.

Marsepein de blanke koop ik hier wel en dan gebruik ik voor mijn zoontje de fondanten of kleur de marsepein zelf.

12

Dat zijn goede tips, Bedankt!
En die lijst,...ik had al eens gekeken maar dacht dat ie stopte na de eerste pagina. Niet dus! Erg handig, bedankt

Ik begrijp dat de ballina fondant glutenvrij is, maar is ie dat ook nog als ik 'm kleur met kleurstof?

Wendy

14

Ik gebruik de kleurstoffen van Wilton en die zijn glutenvrij

Regalice fondant is ook glutenvrij en de blanke marsepein ook.

15

Ik gebruik MMF van de webshop. En de icingcolors van Wilton.
Uit de webshop heb ik parels, zo'n bakje met 6 verschillende kleuren.

16

De kleurstoffen van Sugarflair zijn ook glutenvrij, daar staat het bij vermeld, dus die kun je ook allemaal gebruiken.

Heb jij die pareltjes met dat strooibusje met het rode dekseltje (fantasy suikerparels)? Daar kan ik geen ingredientenlijst van vinden. Of bedoel je de dragees assorti met dat witte doppie?

17

Ik heb idd die met het busje met de rode deksel. Ze zijn met maiszetmeel.

18

Dan gaat ie dus meteen in het winkelwagentje voor de kleine dames en mannetje!

19

Om dat die non pareils van hetzelfde merk glutenvrij zijn, had ik de parels maar gewoon besteld. Als ze niet goed waren had ik ze weggeven. De ingredienten staan er in het italiaans op. Maar ik heb even gekeken wat tarwe en gluten enz is in het italiaans. En dat zit er dus niet in. Was er ook blij mee, want die dingen zijn heel vaak met tarwezetmeel.

20

Ja, het verbaast mij keer op keer hoe ze die rommel in al die producten kunnen krijgen. Van mij mogen die tarweprijzen wel weer eens flink de lucht in schieten. Ik koop soms ook op de gok dingen en bel dan met de fabrikant. En als het niet ok blijkt zet ik het bij de buren (ik hoef al niet eens meer een briefje erbij te doen, ze weten al hoe laat het is) Ze mogen hun arme kind wel een extra tandartsverzekering aanmeten.
Ik heb nog prachtige suikerfiguren voor op een taart liggen uit een supermarkt in Italie (van een vakantie waar we allemaal nog gluten konden eten) misschien moet ik het ook nmaar eens vertalen. Ik vond het zoooo zonde om ze weg te doen.