1

Onderwerp: Siliconen bakvorm

Ik heb voor de kerst een aantal siliconen bakvormen gekregen.
Nu heb ik vanavond een appeltaart gebakken in een ronde vorm, deze heeft een wat verstevigde bodem.

Maar nu het grote mysterie, hoe krijg ik de taart heel uit de vorm ?

Ik heb al geprobeerd om de siliconen rand een beetje om te buigen maar dan zie ik gelijk scheuren in de taart verschijnen.

Wie heeft er tips ??!??

2

Re: Siliconen bakvorm

Ik spuit siliconen vormen altijd in, en meestal ook bakpapier eronder. In neem geen risico. En ik denk dat je beter niet de rand moet gaan buigen maar een beetje lucht tussen cake en vorm krijgen en dan lukt het meestal toch wel. En voor de onderkant even manipuleren dan komt er ook een beetje lucht tussen.

3

Officieel hoef je siliconenvormen niet in te vetten, maar in de praktijk is dat toch anders. Ik spuit ze in met bakspray, dan komt alles er goed uit.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

appeltaart vind ik eigenlijk niet gaan in een siliconenvorm. Dat doe ik altijd in een springvorm.
Ook kwarktaart etc vind ik niet gaan in siliconen.
wat je zuo kunnen proberen is een taartkarton of bord oid op de bovenkant van de taart, het geheel omdraaien, en dan de siliconenvorm er ondersteboven afpellen.
als het waren de vorm binnestebuitendraaien in 1 klap.

5

Inmiddels heb ik de springvorm maar weer van zolder gehaald.
Erg leuk om hier op het forum te zien wat er allemaal letterlijk en figuurlijk van gebakken wordt.

Handige tip van het invetten van een siliconen bakvorm. Heb van het weekend treintjes gemaakt in mn nieuwe vorm, maar ze wilden er niet mooi uit.... allemaal zelf op moeten eten dus :)
Er stond dus ook dat je mn  niet in hoefde te vetten, maar dan ga ik dit dus ook maar met mn bakspray doen!

Cabana consulente worden? Wij zoeken jou! Ben je minimaal 23 jaar, representatief en in het bezit van een auto? Mail me dan of ga naar www.cabana.nl "Think summer, think Cabana"