1

Onderwerp: Help, hoeveel ml zijn dl? Ik snap dit recept niet!!!

Ik wil graag volgend recept maken: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=41194

Maar de hoeveelheden staan in dl vermeld. Ik heb geen maatbeker met dl. Ik weeg alles af op een keukenweegschaaltje.
Hoe weet ik nu hoeveel gram suiker 3 dl suiker is en hoeveel gram bloem 3 dl bloem is?
Ik kom er niet uit :-( Kan iemand me helpen? Volgens mijn man is 3 dl bloem niet gelijk aan 300 gram bloem en suiker. Hoeveel is het dan wel?
Ik hoop dat iemand me kan helpen, liefst vandaag zodat ik het recept af kan maken, heb alles klaar staan :-)
Alvast bedankt!!!
Groetjes van Linda.

2

Re: Help, hoeveel ml zijn dl? Ik snap dit recept niet!!!

ik snap niet hoe suiker in dl aangegeven wordt. dl is voor vloeibaars, niet voor vaste hoeveelheden. maar goed,dit heb ik van internet gehaald. "1 dl staat gelijk aan

3 Laatst bewerkt door birgitta (14-01-2009 12:03)

Ik kom telkens op 300 gram uit.

Want 1 dl = 100 ml en 100 ml is 100 gram

4 Laatst bewerkt door verliefdmeiske (14-01-2009 12:10)

100 ml = 100 gram geldt alleen voor vloeistoffen die dezelfde massa hebben als inhoud. Dat geldt dus voor water, maar bijvoorbeeld niet voor (ik denk) slagroom. Je ziet toch wel eens dat ergens op staat dat er 500 ml inzit en op hetzelfde pak staat ook 450 gram (voorbeeld!)

Ik denk dat de meest handige manier is om een willekeurige maatbeker te pakken (hoop dat je die hebt) en die dan vol te gieten met suiker (of bloem) tot de wenste ml, vervolgens niet schudden of aanstampen want dan veranderd het gewicht weer.

5

dl en g worden af en toe weleens door elkaar gebruikt, maar het klopt inderdaad.

ml -> cl -> dl -> l

en dan elke keer als je verder gaat rekenen :10 en als je terugrekent x10

vb. 1 l x 10 = 10 dl
      10dl x10 = 100 cl
      100 cl x 10 = 1000 ml

6

dan ga ik maar eens een dl maat kopen, voor het geval ik het eens nodig heb :D

Je hebt ons wel aan het denken en rekenen gezet Meidenmoeder :lol:

7

Hihi bedankt voor al jullie hulp :-D Ik heb een kannetje bij de buurvrouw geleend waar wel DL op stond :-D De taart (nouja cake ;-) is prachtig gelukt, bedankt Lady-Sharon, superrecept!!!
Nu heb ik ook niet meer die kant en klare mixen nodig. Kan ik deze taart trouwens nu invriezen? Want ik moet er pas de 28e een maken eigenlijk :-)
Groetjes van Linda.

8

Ja, in een taartdoos en om die doos een plastiek  zak doen of in een pedaalemmer zak.

Goed afsluiten

9

Ik zat net naar hetzelfde recept te kijken, nadat ik op het andere topic helemaal blij was gemaakt over feit dat bloem en bakpoeder er ook met de mixer door kunnen worden gedaan. En liep ineens tegen hetzelfde aan.

Maar begrijp nu dus dat je een maatbeker gewoon tot het 3dl (oftewel 300 ml)-streepje hebt volgemikt met suiker en daarna met bloem?