Onderwerp: Bicuitmix bakken achter elkaar mislukt, wat deed ik nou fout?
Hai allemaal,
Mijn man en ik bakken/maken al jaren samen mooie taarten voor onze 3 meiden. In november wilden we als vanouds een mooie taart voor onze bijna 7 jarige dochter maken. We bakten de dag van tevoren 2 taarten met de biscuitmix van de webshop (die we altijd gebruikten).
Wat schertst onze verbazing dat de ene na de andere taart mislukte! We hebben 4 taarten gebakken en elke keer weer mislukte de taart. Helaas was toen onze mix op en hebben we geen taart voor onze dochter kunnen maken, ik vond het echt vreselijk, kan er nog om janken :-(
We maakten de mix klaar zoals gewend ( 5 eieren, 10 minuten mixen etc) deden hem op de juiste temperatuur in de oven (heteluchtoven) maar de taarten wilden niet rijzen en bleven helemaal vies en klef van binnen (vooral van onder) alleen bovenop werden de taarten een klein beetje gaar.
Met elke taart die we maakten kregen we hetzelfde resultaat.
1 taart hebben we zelfs ipv 30 minuten meer dan een uur in de oven gehad met nog hetzelfde resultaat: Niet rijzen en vies en klef.
Nu willen we binnenkort voor onze andere jarige dochter dolgraag een taart maken maar we durven het bijna niet meer aan uit angst dat we weer al die mislukkelingen krijgen en met lege handen staan.
Hebben jullie enig idee wat we toch fout gedaan kunnen hebben? Ik heb me suf gepiekerd, wij weten het niet.
De taarten werden gebakken in een gewone ronde springvorm die goed was ingevet. De oven was uiteraard ook voorverwarmd en alles.
Morgen wil ik naar de welkoop en daar mix voor biscuit halen van soezie om het nog eens te proberen. Dat wil ik eerst proberen voor ik een grote bestelling bij de webshop doe en er niets mee kan.
En nog een vraagje: Vroeger toen de taarten nog wel lukten en goed rijsten zakte de taart na die tijd altijd een heel stuk in. Dan had je een mooie taart met een bol erop en binnen 10 minuten was hij ingezakt en zat er een hele deuk in de taart. Enig idee waar dat aan gelegen kan hebben en wat er eventueel aan te doen is?
Alle tips, suggesties, hulp etc zijn welkom! Alvst heel erg bedankt!
Vriendelijke groetjes van Linda.