1

Onderwerp: Witte chocolade ganache vraagje

Hoi,

Ik heb een vraagje over witte chocolade ganache.

Ik heb van een collega vernomen ( die zelf ook bakt) dat witte choco ganache toch iets lastiger te maken is, dan gewone choco ganache. Dit omdat er eigenlijk in witte choco geen cacao zit. Als je het dus met slagroom mengt blijft het veel langer vloeibaar en het blijft langer door druppelen.
Ook zou het kunnen dat het niet helemaal mooi dekt.
Zij gebruikt dan ook creme fraiche(?) ipv slagroom.

Mijn vraag is nu. Wie heeft hier ervaring mee?
Hoe kan ik deze ganache het beste maken? Misschien iets meer chocola erbij doen.
Dus niet 1:1 met slagroom?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Patty

2

Re: Witte chocolade ganache vraagje

Hoi !

Ik heb vorige week mijn eerste ganachetaart gemaakt, met witte chocolade. De verhoudingen zijn niet 1:1, bij recepten staan de juiste verhoudingen voor witte ganache. De zijkanten waren bij mij niet helemaal gedekt, maar ik denk dat eerst de zijkanten dekkend besmeren met de ganache dat probleempje op zal lossen :).

Creme fraiche heb ik nog niet van gehoord voor ganache maar ik ben ook nog maar een paar maanden bezig. Ik hoop dat iemand anders hier op het forum wel ervaring mee heeft !

Groetjes, Conny

3

Met creme fraiche heb ik ook geen ervaring. Je moet inderdaad niet de 1:1 verhouding aanhouden, er gaat veel meer chocolade in naar verhouding.
Toch vind ik het niet dekkend genoeg. Ik heb nu 3 taarten gedaan, dat waren wel allemaal chocoladebiscuit taarten dus donker die ik wel met botercreme heb afgesmeerd. De laatste taart moest voor een meisje-met-alles-roze worden en toen heb ik de chocolade roze gekleurd, maar ook dat was niet dekkend genoeg. De bovenkant gaat wel (na een keer of 10 geloof ik......), maar de zijkanten......... Ik zou adviseren om er een chocoladerand tegen aan te maken (met bakpapier of met transfersheets) of met chocoladesticks, dan is het aangezicht best leuk.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-V7E6PCV3.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3ZCATD4C.jpg

Van de roze taart heb ik geen foto.
Succes!

Groet, Jolanda

4

Bedankt voor jullie reakties.

Ja, ik moet deze ook roze kleuren. En die dame wilt graag een stapeltaart!
Een vierkant onder en een hart boven.

Ik heb geen idee hoe ik dit moet gaan aanpakken. Ik hoop dat het goed dekt, want ze wilt er geen chocosticks tegen aan. Ze wilde eigenlijk een kusseneffect, maar heb haar gezegt dat dat met ganache niet mogelijk is.

Ik ga maar eens flink wat witte choco inslaan. Dat wordt wat :)

Indien iemand nog meer tips heeft...... kom maar op :)

Groetjes,
Patty

5

Ik heb dit gevonden bij ingezonden recepten.
250 ml slagroom
600 gram witte chocola

Zijkanten een beetje insmeren met wat van de afgekoelde ganache en dan gieten maar!

Zijn dit ook ongeveer jullie verhoudingen?

6

Volgens mij had ik 350-400 gr. witte chocola op 200 ml slagroom gedaan.

Ik heb een half jaar geleden een ganache stapel gemaakt van 2 harten, maar dan wel van donkere ganache. Daar werd ik ook niet echt blij van, maar ik had het geluk, dat ze er marsepeinen hartjes op wilde en met een rand roze chocovlokken werd het geheel best aardig.

Even foto zoeken........

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FQCGRHIK.jpg

Groet, Jolanda

7

Ah, die is mooi Jolanda !

Groetjes, Conny

8

Oooh die is echt mooi Jolanda!

Tja, ik moet ook nog kijken hoe ik die randjes ga afwerken.

Pffft, ik hoop dat het lukt. Ik word er helemaal nerveus van :(

Ik ga morgen de kapsels bakken en donderdag met ganache overgieten.

Ik houd jullie op de hoogte. Ik ga maar aardig wat witte choco en slagroom inslaan.
Stel je voor dat het niet goed lukt!

Oh mama, HELP!!!! :)