1

Onderwerp: Ernstige notenallergie ... hoe om te gaan met tools????

Aankomend weekend moet ik voor iemand met een behoorlijk ernstige noten- en pinda allergie een taart maken. Op zich kom ik daar qua ingredi

Jac's taartjes ...... naar wens gemaakt voor elke gelegenheid!
www.jacstaartjes.nl

Re: Ernstige notenallergie ... hoe om te gaan met tools????

Wat lief dat je al die moeite wilt doen !
Ik kan je alleen helaas niet helpen dus wat dat betreft is mijn post nutteloos..

3

ik zou ze gewoon uitkoken..!
wat onwijs lief dat je zoveel moeite doet :-)

4

Smelten ze dan niet als je ze gaat reinigen met kokend water?
Gewoon extra zorgvuldig afwassen zou ik zeggen (hoe gaan haar ouders om met dat soort dingen of komen de noten ook voor papa en mama echt het huis niet in?) of kijken of je wat kunt lenen bij iemand die nooit met marsepein werkt!
Wat fijn voor zo'n kindje om ook eens een geweldige taart te hebben!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

5

niet uitkoken!!! Dan moet je toch nieuwe tooltjes gaan kopen!! Goed huishoudelijk schoonmaken zou ik idd ook doen. Evt overleggen met de ouders.

6

Gewoon goed afwassen!

Je hebt je ontzettend goed voorbereid!

Ik denk, als het kindje zo heftig reageerd op noten,
dat er ook geen noten voor de anderen in huis komen,
aangezien er ook geen 'gewone' taart in huis mag komen,
het is een hele heftige allergie, en er zijn gevallen van mensen bekend,
die van de geur van noten al een aanval kunnen krijgen, en dus sterven eraan...

Maar veel succes ermee, het gaat je wel lukken!

7

Mijn zoontje heeft ook zo'n heftige pinda-allergie. Het is inderdaad zo dat minimale hoeveelheden (sporen) al een reactie kunnen geven. Dit gaat vooral om de fabrieken waarin de machines nooit helemaal schoon te krijgen zijn en materialen die tegen noten aangelegen hebben. Ik eet zelf ook wel eens noten (als hij op bed ligt) en was dan goed mijn handen en poets mijn tanden. Ik eet dat echter niet als hij bij me is.

Ik zou zeggen, goed afwassen is prima. (let op randjes)  Maar misschien moet je inderdaad even overleggen met de ouders. Iedereen gaat er toch op zijn eigen manier mee om.

Succes ermee!
Patricia

PS Ik heb begrepen dat het ruiken van pinda's in principe geen reactie kan geven, ik heb dat ook nog niet ervaren met mijn zoontje.

groetjes, Patricia

8

Tries schreef:

PS Ik heb begrepen dat het ruiken van pinda's in principe geen reactie kan geven, ik heb dat ook nog niet ervaren met mijn zoontje.

Het kan wel degelijk hoor!

De man van mijn kennis kan niet tegen de geur van bv pindasaus,
dan slaat het al op z'n luchtwegen, en dan heb je dus kans op stikken...

9

Kun  je de taart niet bij het kind thuis maken? Daar is alles notenvrij, en als je hun spullen gebruikt weet je zeker dat je goed zit.

10

suz@nne schreef:

Kun  je de taart niet bij het kind thuis maken? Daar is alles notenvrij, en als je hun spullen gebruikt weet je zeker dat je goed zit.

Daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken, maar dat is gewoon niet praktisch. Het moet een stapeltaart van 3 lagen worden voor de 40-jarige bruiloft van 't mannetje z'n oma. En tja .... daar ben ik dus wel even mee zoet. Inmiddels heb ik bedacht dat ik 't gebruik van tools maar gewoon een beetje ga ontlopen. Ik ga dus denk ik een taart maken met rolroosjes of iets dergelijks.

www.jacstaartjes.nl

11

Wat een mooi gebaar van je om deze opdracht toch aan te nemen , waarbij je zoveel in acht moet nemen !! Petje af !!

Voor meer handige How to's, Sjablonen, Tips en Adviezen voor taarten !! Wordt lid van
http://bakingdreamcakes.hyves.nl/

12

Ik heb zelf ook deze extreme allergie voor o.a. noten en dan pinda in het bijzonder. Ik raak in anafylactische shock en kan binnen een paar minuten stikken als ik een spoortje pinda binnenkrijg.

Maar met de tooltjes heb je echt geen last hoor! Die zijn gemaakt van een soort kuntststof welke geen stoffen kunnen opnemen (daarom plakken ze ook niet).
Gewoon goed afwassen met afwasmiddel is voldoende: let er wel op dat met de afwasborstel of sponsje geen vaatwerk is afgewassen waar sat

13

Bedankt voor al jullie reacties.

Inmiddels heb ik toch nog even gemaild met de familie en aangegeven dat ik natuurlijk wel notenhoudend materiaal in huis heb en dat als zij dit risico niet willen nemen, ik de taart wel bij hen zou kunnen maken. Zij hebben al gereageerd en hebben hierbij aangegeven dat het pas problemen opleverd als er contact is. Dus ik ga 'm gewoon thuis maken! Ik vind 't toch wel heel fijn dat ze dit nu zelf uitgesproken hebben. 't is toch best een verantwoordelijkheid!

www.jacstaartjes.nl

14

Wat ben je toch een vreselijke lieverd dat je er zoveel energie insteekt!!
Respect!!

Schijnt de zon niet, stiekem schijnt ie toch!!

15 Laatst bewerkt door Miss Pebble (18-04-2009 22:18)

Hartstikke bedankt voor dit topic!
Ik ga binnenkort voor de twee petekindjes van een bruidspaar een notenvrij taartje maken. Hier heb ik alle informatie gevonden die ik nodig heb!!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

16

Echt super van je dat je al die moeite ervoor doet! Heel veel succes met deze opdracht!

Ben je benieuwd naar mijn nieuwste taarten/cc's Neem dan hier een kijkje: www.suikermieke.nl