1 Laatst bewerkt door Michèle (19-12-2008 13:57)

Onderwerp: chocolade mousse of bavarois

Ik heb een klein vraagje en wist niet zo goed waar hem te plaatsen...maar ik ben op zoek naar een recept voor chocolademousse of bavarois (voor een toetje niet in een taart) waar geen eieren in hoeven.

Ik vind het een beetje eng met die rauwe eieren in de mousse/hemelse modder en durf het niet zo heel goed aan.

Dus als iemand een idee heeft..heel graag

bedankt alvast
Mich

2

Re: chocolade mousse of bavarois

Als je bij google invult: 'chocolademousse zonder ei'    krijg je wel wat resultaten.
De een maakt het met alleen slagroom en pure chocolade en een ander gebruikt ook melk en gelatine en ik zag ook recepten met likeur, wel zonder ei, maar ook niet zo geschikt voor kinderen...
Ik ga zelf een keer proberen met alleen slagroom en chocolade (er liggen hier nog zoveel chocoladeletters). Lijkt me leuk voor kerst.

Groetjes van Jacqueline

3

deze van nigella is geweldig :D

Normally, you need to make chocolate mousse a good few hours, or better still a day, before you want to eat it, so that the egg yolk sets and the whisked whites permeate everything with air bubbles. Forget that: here we have no yolks, no whites, no whisking, no waiting. Lack of raw egg, incidentally, also means that you might be happier giving this mousse to small children, though I certainly feel they shouldn’t be the only beneficiaries.

Serves 4-6

150g mini marshmallows

50g soft butter

250g good dark chocolate (minimum 70% cocoa solids), chopped into small pieces

60ml hot water from a recently boiled kettle

1 x 284ml tub double cream

1 tsp vanilla extract

1 Put the marshmallows, butter, chocolate and water in a heavy-based saucepan.

2 Put the saucepan on the hob, over heat, though keep it fairly gentle, to melt the contents, stirring every now and again. Remove from the heat.

3 Meanwhile, whip the cream with the vanilla extract until thick, and then fold into the cooling chocolate mixture until you have a smooth, cohesive mixture.

4 Pour or scrape into four glasses or ramekins, about 175ml each in capacity, or six smaller (125ml) ones, and chill until you want to eat. The sooner, the better!

4

[quote=Mich

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

bedankt,
Ik heb hem vanavond toch nog gemaakt met eieren maar ben bang dat hij te vloeibaar is, dus als hij inderdaad te vloeibaar is dan maak ik hem morgen nog even snel volgens Nigella....lijkt me heerlijk in ieder geval....en dan kan mijn kleine man van 15 maanden hem ook lekker eten.

6

Ik heb tegenwoordig altijd eiwitpoeder in huis, gebruik dat altijd in toetjes met eiwit. Geen risico's :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

7

Mijn voorkeur : bonbonblocmousse. Komt alleen slagroom en bonbonboc aan te pas. Slagroom en bonbonbloc (200 ml en 200 gr choco) samen in pannetje op het vuur. Als chocola gesmolten is, laten afkoelen en als het koud genoeg is kloppen met de mixer.

Groet, Jolanda

8

Je kunt ook de pakjes voor chocolademousse van Soezie kopen. Melk erbij, opkloppen en klaar: heerlijke chocolademousse. Heb het al een aantal keren tussen een taart gedaan en er veel positieve reacties op gehad.
Hij is als toetje ook erg lekker!

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)