1

Onderwerp: vegetarische vulling?

Hoi

Ik ben nieuw hier, heb wel al veel rondgesurfd op het forum en ben enthousiast geworden. Zo enthousiast dat ik, 3 dagen voor de 2e verjaardag van mijn dochter, besloten heb om ook eens een baksel te proberen.

Nu heb ik al een hoop taarten-ervaring, maar nog nooit een gedecoreerde en gevulde taart gemaakt. Ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Maar nu mijn vraag. Bij de recepten voor de vullingen valt het me op dat er in een hele hoop vullingen gelatine gebruikt wordt. Ik eet al jaren vegetarisch en zo voeden wij onze kinderen ook op. Ik gebruik soms agaragar als vervanging, maar kan dit ook in de vulling voor een taart?
Ik wilde eigenlijk een banaanmousse gaan maken, maar om nou met mijn allereerste taart meteen zelf een recept te verzinnen/aanpassen, leek me toch een beetje de goden verzoeken.

Iemand ervaring met agaragar of andere gelatine-vervangers?

Ik voel me een beetje kiezel...

2

Re: vegetarische vulling?

Ik heb weleens agar-agar gebruikt omdat mijn dochter allergisch was voor varkensvlees...dat heb ik gebruikt voor in de aarbeienmousse volgens mij,
en dat ging goed!
dus ik denk dat je de bananenmousse wel moet kunnen maken!

en anders probeer je het eerst, en mislukt het, dan kan je nog een andere vulling doen?!

zoals jam, vlaaivulling, banketbakkersroom..dacht dat daar geen gelatine in zat,
maar weet het niet zeker!

succes!

3

en slagroom met mandarijntjes bijvoorbeeld? dat is ook erg lekker in een taart en volgens mij ook geen gelatine.

4

agar-agar, waar kun je dat kopen?
ik ben zelf namelijk ook een vegetarier :)

5

huh? mijn bericht is weg?

Nou ja, nog een keer dan!
@Aline: ik heb begrepen dat slagroom niet aan te raden is als je je taart met marsepein wil afwerken... daarom zocht ik een andere vulling

@evamaria: agar-agar is in vrijwel elke toko te koop. Het is te krijgen in allerlei kekke kleurtjes, meestal vind ik dat er maar vies uitzien, maar voor een kleurige taart is het misschien juist wel leuk, rode, groene of blauwe vulling!

6

Je kunt slagroom gerust als vulling gebruiken hoor; Aline bedoelt vast ook niet dat je daar je taart mee af moet smeren  ;) ! Dat doe je dan bijvoorbeeld met botercreme.....

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

7 Laatst bewerkt door g11ling (16-12-2008 12:48)

hey kokkie, grappig, ik zie dat je in overpelt woont, woon zelf in Hechtel-Eksel... klein wereldje zeg :-)

en de agar-agar die ik nog in huis heb is groen... lijkt me toch niet zo'n succes, groene-banaan vulling :/

8

Ik eet ook vegetarisch en ga dus ook soms met agar-agar aan de slag. Het schijnt zo te zijn dat de bindkracht van agar-agar na een aantal uren kan afnemen. Zelf heb ik het nog niet meegemaakt dat iets goed geleerde en daarna toch weer vloeibaar werd, maar het schijnt dus te kunnen.

http://www.vegatopia.com/kokenenzo/ko&a … at=31&

groeten, Marieke

9

g11ling schreef:

hey kokkie, grappig, ik zie dat je in overpelt woont, woon zelf in Hechtel-Eksel... klein wereldje zeg :-)

en de agar-agar die ik nog in huis heb is groen... lijkt me toch niet zo'n succes, groene-banaan vulling :/

Yep, ook hier in Belgie steeds meer bakverslaafden....
Nee, groene banaanvulling (tenzij met pistache bereid, hahaha), lijkt me niet zo lekker...
Ik heb hier trouwens agar-agar nog nooit ergens gezien, misschien toch even de grens overwippen naar Valkenswaard?

Groetjes Wendy

10

Bij de Mispel (natuurvoeding) in Overpelt verkopen ze agar-agar. Heb net even gebeld en het is de kleurloze variant. Ga m zometeen toch maar even halen :-)

11

Agar-Agar ken ik alleen kleurloos!

Ze verkopen het in Nederland bij Natuurwinkels of Reformzaken!

En idd...afsmeren met botercreme en vullen met slagroom kan goed!

12

g11ling schreef:

Bij de Mispel (natuurvoeding) in Overpelt verkopen ze agar-agar. Heb net even gebeld en het is de kleurloze variant. Ga m zometeen toch maar even halen :-)

Echt waar? O wat erg... dat ik dat niet eens weet... Nu je het zegt heb ik daar inderdaad al eerder (in Belgie) bijzondere dingen kunnen halen... Helemaal niet aan gedacht!!

Groetjes Wendy

13

Hmmm... ben niet vegetarisch, maar ik heb nog nooit gelatine in een vulling gebruikt....... (Of zou het stiekem ergens in gezeten hebben??) Volgens mij zijn er nog heel veel mogelijkheden als je even naar vullingen zoekt.

Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.