1

Onderwerp: het beste donutrecept ooit

Ik zag ooit iemand hier vragen om een donutrecept, dit recept komt uit een boek van Todd Wilbur, hij schrijft kloon recepten van echte Amerikaanse produkten zoals specialiteiten uit restaurants/fastfood of bepaalde koekjes en snoepjes...Ik heb al heel wat recepten geprobeerd die ook bijna identiek zijn. Zo ook het donutrecept van dunkin' donuts. Ik zit een beetje met de maten/gewichten omdat ik niet de juiste Nederlandse maten erbij kan vinden (de ene site zegt dit de andere dat) dus misschien dat 1 van jullie hierbij kan helpen.

•    1 pakje gist
•    2 tablespoons warm water
•    3/4 cup warme melk
•    2 1/2 tablespoons margarine
•    1 ei
•    1/3 cup kristal suiker
•    1 teaspoon zout
•    2 3/4 cups bloem
•    3 cups zonnebloem olie

1.los de gist op in het warme water
2.doe de melk, margarine, het ei, de suiker en het zout erbij en mix tot het glad is.
3.doe de helft van de bloem erbij en mix voor 30 seconden
4.doe de rest van de bloem erbij en kneed het met je handen
5.bedek de kom en laat het een uurtje rijzen of totdat je er met een vinger in kan prikken en de deuk blijft
6.Rol het deeg uit op een met bloem bestoven ondergrond, tot het deeg ongeveer 1 tot 1.50 cm dik is
7.gebruik een donut vorm of als je die niet hebt een leeg blikje om donuts uit te steken (maak in de andere kant van het blikje een gat om vacuum te voorkomen)
8.de gaatjes in het midden kun je bijvoorbeeld maken met de dop van een colafles
9.plaats de donuts op bakpapier of een bakplaat en laat ze nog een 30 tot 45 minuten rijzen, tot ze ongeveer dubbel zo dik zijn
10.Verwarm de olie in een pan en gooi ere en donutgat in om te kijken of de olie heet is, het donutgat moet flink bubbelen
11.frituur de donuts nu 30 seconden per kant of tot ze goudbruin zijn, laat ze op keukenpapier uitlekken daarna kun je ze met suiker/poedersuiker bestrooien
De gaatjes die je hebt uitgeprikt kun je ook mooi frituren en door de suiker rollen voor mini donutballetjes

2

Re: het beste donutrecept ooit

H

3

Re: het beste donutrecept ooit

Hi,

nee staat niet in het boek dus durf je dat ook niet te zeggen...misschien gewoon een keer proberen?