1

Onderwerp: Hoeveelheid marsepein

Voor een taart van 25 cm rond heb je ong. 500 gram marsepein nodig.
Ik heb heel vaak van die 500 gram nog heel veel over. Ik ben altijd bang dat ik mijn lap niet groot genoeg uitrol en het dus niet past. Dus ik heb een vrij grote lap en kan dus als het op de taart ligt vrij veel wegsnijden. Dat weeg ik daarna altijd even om te kijken hoeveel ik nu precies heb gebruikt. Ik heb vaak nog tussen de 120 en 150 gram daarvan over. Ik denk dus dat ik het ook te dun uitrol......

Ieder keer weer probeer ik het iets dikker te houden (ik denk dat het dan ook iets minder snel scheurt?) maar ik hou dus eigenlijk altijd veel over!
Zelfs voor mijn vierkante taart van 25cm (waar ong. 700 gram voor staat) hou ik nog 200 gram over!

Ben ik de enige met dit "probleem" of hebben jullie het ook??

Groetjes Chantal

P.s. Wel lekker zuinig!!

2

Re: Hoeveelheid marsepein

Hoi Talla! Ben eigenlijk wel blij dat jij hetzelfde "probleem" heb :)! Ik heb eigenlijk ook altijd teveel over, maar durf ook niet minder te maken bang dat ik dan weer te weinig heb.... Zo heb ik eigenlijk ook altijd teveel beslag.......

3

Debbie schreef:

Hoi Talla! Ben eigenlijk wel blij dat jij hetzelfde "probleem" heb :)! Ik heb eigenlijk ook altijd teveel over, maar durf ook niet minder te maken bang dat ik dan weer te weinig heb.... Zo heb ik eigenlijk ook altijd teveel beslag.......

Dus ik ben niet de enige! Voor het teveel aan beslag heb ik wel een oplossing. Ik doe altijd mijn beslag wat ik over heb ik een klein bakblikje van 12 of 16 cm. Zo heb ik dus nu in mijn vriezer wel een stuk of 6 kleine taartjes!!!
Altijd handig!

Groetjes Chantal

4

Hoi Talla en Debbie,

Gelukkig hebben jullie dit probleem ook, ik houdt ook te veel over !!!! Ik doe nu voor een taart van 20 cm 400 gram marsepein en houdt nu iets minder over dan eerst !!!!!

Het is wel jammer dat je nooit precies weet, maar ik heb dan liever iets te veel dan te weinig omdat ik bang ben dat als je nieuw stukje bij moet kleuren nooit meer de zelfde kleur krijgt !!!!

Ik heb het kookboek feestelijke taarten daar moet soms 1 killo fondant over 1 kleine taart, had het voor de eerste keer eens gedaan en was absoluut niet lekker, VEEL te zoet !!!! Toen ben ik eens gaan vragen aan mensen en die zeiden dat het eigenlijk Engelsboek is en Engelsen houden van zoet maar ook maken ze taarten en staat het gewoon maanden voor de show in hun vitrinekast !!!! Zonde he !!!!

Misschien dat er nog meer tips komen van andere mensen

Oh ja op deze site heb je een goede schema hoeveel je nodig heb voor een vorm van 20 cm enz.
http://www.felicitaartjes.nl/

Fijne jaarwisseling.

Groetjes,

Manika

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

5

Hmmm....Ik heb dat probleem van overtollig marsepein niet.... Tenminste, ik heb wel wat over, maar dat gebruik ik meestal om verder te kleuren en zo heb ik dan een voorraadje verschillende kleurtjes voor puzzelen en boetseren.

Maar teveel beslag hebben herken ik wel! Ik had de laatste keer daar ook een klein bakblikje mee gevuld, maar dat werd veel sneller gaar dan mijn normale taart. Toen ik die kleine uit de oven haalde, bleek dat fataal voor de grote: die stortte finaal in! :-(  Chantal, hoe voorkom jij dat?

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

6

Ik maar ook meestal nog een kleine taart van het overgebleven beslag en vervang deze dan met die oude die nog in de vriezer lag (mijn beide heren hier thuis zijn een beetje taartmoe :)  ). Ik bewaar de rest van het marsepein ook want ik ben ook bang dat ik toch te weinig heb als ik een taart moet bekleden.... Jozien, de taarten doe ik niet tegelijk in de oven want inderdaad, de kleine taartjes hoeven niet zo lang.

7

Jozien schreef:

Hmmm....Ik heb dat probleem van overtollig marsepein niet.... Tenminste, ik heb wel wat over, maar dat gebruik ik meestal om verder te kleuren en zo heb ik dan een voorraadje verschillende kleurtjes voor puzzelen en boetseren.

Maar teveel beslag hebben herken ik wel! Ik had de laatste keer daar ook een klein bakblikje mee gevuld, maar dat werd veel sneller gaar dan mijn normale taart. Toen ik die kleine uit de oven haalde, bleek dat fataal voor de grote: die stortte finaal in! :-(  Chantal, hoe voorkom jij dat?

Groetjes, Jozien.

Nou ik bak EERST mijn grote vorm. En laat dan het beslag wat ik over heb even ik de bakvorm op het aanrecht staan. Pas als de grote klaar is gaat het kleintje de oven in. Het beslag staat dan dus al ongeveer  40 minuten maar het blijkt dus dat dat niks uitmaakt, prima kleine taartjes komen ervan!

Groetjes Chantal

8 Laatst bewerkt door Jozien (30-12-2006 19:44)

Kijk, goeie tip! Weer wat geleerd! Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

9

Voor een taart van 20x20 gebruik ik 400gram, voor 20 rond 350 en ik hou ook altijd ruim over. Maar dat gebruik ik inderdaad later weer voor te puzzelen of als aanvulling voor een andere kleur voor een volgende taart.

Ik meet altijd met de roller hoe groot de lap moet zijn (dus hoogte, doorsnee, hoogte) en rol het dan uit, zo is-ie altijd groot genoeg.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10

Je houdt eigenlijk altijd wel marspein/fondant over. Dat gebruik ik inderdaad ook weer om verder mee te puzzelen of boetseren. Of ik kleur het weer verder met iets anders. Zo heb ik trouwens al een hele bak vol met allerlei kleurtjes. Ook wel makkelijk hoor, hoef je niet steeds kleine stukjes te kleuren :)

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

11

Ik ben net begonnen met m'n tweede taartje. Ik gebruik 'n kleine vorm van 15 cm, ben in m'n eentje en dat is groot genoeg. Ook goedkoper met alles uitproberen dan 'n grote taart. De vorige keer heb ik 200 gram marsepein gebruikt om erover heen te rollen en dat was meer dan genoeg. Wel wat afval, niet te veel.

Het tweede taartje staat klaar ingesmeerd met abrikozen gelei, nu nog even idee