1

Onderwerp: Hebben jullie alles op voorraad liggen? (gekleurd fondant/marsepein)

Gisteren mijn eerste taart gemaakt, hartsitkke leuk en lekker!
In het kleuren van de fondant (of marsepein) gaat veel tijd zitten, de restjes heb ik nu in boterhamzakjes gedaan en dan in een afgesloten bakje. Handig voor de volgende taart.

Hoe hebben jullie dat, ik zie altijd h

Taarten -Workshops- Winkeltje -Leeuwarden
www.eigentaartje.nl

2

Re: Hebben jullie alles op voorraad liggen? (gekleurd fondant/marsepein)

Je begint met de kleuren te maken (of gekleurd te kopen) die je  nodig hebt. En zoals je al gemerkt heb, houd je daar wat van over. Idd, bewaren voor de volgende keer. En zo bouw je toch een voorraad verschillende kleuren. Het zal natuurlijk weleens gebeuren dat je een (of meer) kleuren a la minute bij moet maken. Dus zit er dan niets anders op dan maken.

3

Dus je hebt geen kast vol liggen, is wel een beetje een droombeeld voor me :P

www.eigentaartje.nl

4

Inmiddels wel. Ik heb zoiezo de moeilijke kleuren, gekleurd gekocht. Zoals zwart en rood. En als je toch aan het bestellen bent, je snapt de rest wel. Iemand vroeg laatst aan mij, waar is jou winkel. Dus jou droombeeld komt wel hoor.

5

Heb inmiddels een kratje vol voorgekleurd fondant(restjes)! Zonde om weg te gooien en prima te bewaren.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

6 Laatst bewerkt door Maaikie82 (12-12-2008 23:13)

Ik heb ook wat restjes liggen, maar heb geen kast met voorraad. het ligt er denk ik ook aan hoeveel taartjes je maakt. ik maak zo eens in de 2 weken een taartje gemiddeld en dan is het niet echt nodig om alles al gekleurd te hebben en kijk ik gewoon per taart wat voor kleuren ik nodig heb. maar als je een aantal taarten per week maakt is het denk ik wel het overwegen waard.

Ik maak af en toe een bloembolletje om de restjes op te maken.

7

Ik heb een hele mand vol met gekleurd marsepein wat ik zelf gekleurt heb. Laat daar de kinderen mee spelen omdat de marsepein die ik gebruik, best wel uit droogt en ik dat dan niet meer wil gebruiken. Marsepein wat hard is geworden kan je ook wel opwarmen in de magnetron. Zo kunnen de kinderen er weer mee spelen zelfs als het helemaal hard geworden is:D Zelfde geldt voor fondant.

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no

8

Ik denk dat ik vanavodn wat cupcakes ga proberen om de restjes op te maken. Ik maak ook niet zo vaak een taart (nog niet) en cc zijn vast ook goed voor restjes.

www.eigentaartje.nl

9

Ga je nu de restjes opmaken. Zo krijg je nooit je voorraadje. Als je de restjes goed inpakt, blijven ze echt nog lang goed. Als het te hard wordt, doe je het even in de magnetron, 10 sec. per keer, evt. wat crisco erdoor.

10

Idd...gewoon goed verpakken,
bv in die zakjes van Ikea met van die dicht-duw-strips,
en dan in bv een bewaardoosje van Ikea, Curver, Tupper-ware
dan kan je het heel erg lang goedhouden!

Net zo lang als de ongekleurde fondant!

11

Lady_Sharon schreef:

Ik heb een hele mand vol met gekleurd marsepein wat ik zelf gekleurt heb. Laat daar de kinderen mee spelen omdat de marsepein die ik gebruik, best wel uit droogt en ik dat dan niet meer wil gebruiken. Marsepein wat hard is geworden kan je ook wel opwarmen in de magnetron. Zo kunnen de kinderen er weer mee spelen zelfs als het helemaal hard geworden is:D Zelfde geldt voor fondant.

Ermee spelen? die van mij (net 2) speelt er echt niet mee hoor, alles gaat gelijk zijn mond in, hij vind marsepein heerlijk :)

kijken jullie ook op mijn site?
http://www.tatataart.nl

12

gewoon van vershoudfolie eromheen en het blijft heel goed!

13

caroline1979 schreef:
Lady_Sharon schreef:

Ermee spelen? die van mij (net 2) speelt er echt niet mee hoor, alles gaat gelijk zijn mond in, hij vind marsepein heerlijk :)

Heb ze volgens mij aardig gedreseert hihi. Ze snoepen er achter mijn rug best wel van denk ik, maar geloof eigenlijk dat ze marsepein best wel zat zijn haha. Bij marsepein taart blijft de marsepein meestal op hun bord liggen.
Maar vind het heerlijk om met de kinderen rond de tafel te zitten en decoraties te maken terwijl zij ook lekker bezig zijn met marsepein.

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no

had ook een vraagje,
doe je dat dan in de koelkast of in de vriezer?
en hoelang kan je dat bewaren?

Ik bewaar mijn restjes zoals aangegeven op de verpakking, droog en donker.
Dus niet in de koelkast. Wel in een zakje of plasticje met een luchtdicht bakje eromheen.