Onderwerp: welke kleurstoffen?
Hallo allemaal
Het 'taarten maken' is voor mij eigenlijk helemaal nieuw (hoewel, ik bak wel eens een appeltaart, of een worteltaart, maar met decoreren, dat is echt nieuw voor mij).
Morgen voor sinterklaas wilde ik het pietenkasteel gaan maken. We hebben een leuke bakvorm gekocht in de vorm van een kasteel, en middels gekleurd marsepein wilde ik daarom heen gaan decoreren (water, struikjes, en dan wat plastic pietjes er tussen).
Twee weken geleden heb ik een 'try out gemaakt'. Het was hartstikke leuk geworden. In plaats van marsepein gebruikte ik van die gekleurde 'suikerklei' (icing?). Dat werd me geadviseerd bij de molen, waar ik vaker brood en cake mix koop.
Maar.... diezelfde avond krijgt mijn zoon van 4 overal uitslag (en hij had nogal wat 'blauw water'gegeten). Netelroos. Ik ging dus eens op de verpakking kijken van mijn 'suikerklei' en legde dat naast een boekje "wat zit erin mijn eten (over additieven en mogelijke gevolgen daarvan) en zag dat de kleurstoffen (rood, geel en vooral blauw) uiteraard chemisch, maar ook erg schadelijk zijn, en dus netelroos kunnen veroorzaken.
Ik zit nu dus enerzijds in dubio of ik deze gekleurde suiker nog wel zal gaan gebruiken. Anderzijds, heb ik ik het maken van mooie taarten een leuke nieuwe hobby gevonden, en zou ik dat graag vaker doen. Maar mijn vraag aan jullie is daarom, wat voor kleurstoffen gebruiken jullie, en zijn er ook mogelijke meer natuurlijke kleurstoffen ? (ik zag al een onderwerp hierover voorbij komen, kleurstoffen uit de toko, maar daar waren jullie in de regel niet erg over te spreken).
Ik ben benieuwd naar de reactie!
Met vriendelijke groet,
Etty Wielenga