26

Re: Taart vanavond ophalen, zondag eten?

marluda schreef:

ok nu begin ik te twijfelen...

Omdat ik met mijn eerste taart bezig ben, en ik overdag niet zo veel tijd had deze week, heb ik een eerste kapsel woensdagavond al gebakken. Na het afkoelen meteen verpakt en in de koeling gezet(niet gevuld. De andere twee kapsels gisterenavond gebakken, en ook op dezelfde manier verpakt en bewaard in de koelkast. Vanavond ga ik ze vullen( hemelse modder en bbr) en afwerken, daarna bewaar ik ze in de koude schuur met plastic eroverheen... Morgen gaan de taarten aangesneden worden, maar is het kapsel wat ik woensdag heb gebakken dan nog wel lekker??????

In mijn vriezertje was geen plek, anders had ik dat wel gedaan.....

Woensdag een kapsel bakken en zaterdag opeten kan wel hoor. Het is misschien niet zo lekker vers meer (beter even invriezen voortaan), maar het is nog wel 'goed'.
Je vult ze vrijdagavond en zaterdag ga je ze eten, dat is prima!!! Niet twijfelen. Het gaat meer om de hele taart zo lang bewaren.
En ja, kapsels worden misschien ietsje ouder maar die andere 2 zijn sowieso prima en die eerste ook nog wel, hooguit een heel klein beetje minder vers ;)

Mijn website: Presentaart

27

Carin schreef:

Bij een taart gaat het er toch niet alleen om of 'ie goed blijft? Ik vind lekker minstens net zo belangrijk!

Ik bedoel goed blijven als in echt nog fantastisch smaken :D
Ik weet niet of we zo'n verschillende smaakbeleving hebben, maar ik snap het niet echt.
5 dagen buiten de koelkast vind ik ook te lang, maar in de koelkast smaakt een niet aangesneden taart na een paar dagen echt nog perfect!
Of eigenlijk; nog beter. Na 2 of 3 dagen vind ik de taart lekkerder dan dat ie net gemaakt is.
Het gebeurt wel eens dat mensen aan wie ik een taartje geef hem niet gelijk aan willen snijden. Ik hoor dan alleen maar dat ie echt nog heerlijk smaakte, ook al was het dagen later. Als hij bij jou al lang in de kliko ligt.. ;) :D

Ik vraag me af of je het wel eens getest hebt of dat je echt alleen maar 'verse' taarten eet. Ik vind dat ik wat smaak betreft vrij kritisch ben. Als ik cupcakes maak, vind ik een dag later eigenlijk al te laat. Het kan meestal niet anders, maar een cupcake eet ik het liefst echt net gebakken. Datzelfde geldt voor appeltaart ed, waarbij je heel snel smaakverlies hebt.
Maar een bekleedde taart vind ik echt heel anders. Na 5 dagen smaakt ie echt verre van walgelijk! Misschien kan je de volgende keer je kliekjes bij mij komen brengen? ;)

Ik ben het trouwens wel helemaal met je eens dat invriezen niks aan de smaak af doet. Maar een paar dagen in de koelkast ook niet...
En ziek van worden?? Het gaat niet om rauw vlees of om rauwe eieren.
Een taart zonder slagroom die in de koelkast is bewaard, zou ik zonder aarzelen een week later nog eten. Zelfs ik betwijfel of ie dan nog heel lekker is ;)
Maar je wordt niet zomaar ziek van een taart die niet helemaal 'vers' meer is.
Een voedselvergiftiging heeft meer te maken met slechte hygienische omstandigheden dan met het lang bewaren van een product.

28

Er zit wel een melk produkt in de taart die in de topicstart bedoeld wordt hoor. Dus kun je wel degelijk ziek worden.

Ik heb heus weleens taart gegeten van 2 of 3 dagen oud, maar dat vind ik dus al een stuk minder lekker.
De restjes gaan bij mij natuurlijk ook de koelkast in, de volgende dag smaakt het namelijk nog prima. Maar daarná... :nooo

En met goed blijven bedoelde ik dus echt "niet bederven". Dat is immers iets heel anders dan "lekker". Er zijn wel vaker dit soort topics geweest en dan merk ik dat mensen de termen "goed" en "lekker" weleens door elkaar husselen ;)

Ook nu blijkt dus weer overduidelijk dat smaken wel degelijk verschillen :)

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

29

Van zure melk word je echt niet ziek... Je kunt wel gaan overgeven omdat het echt heeeeeel vies is. Maar voedselvergiftiging krijg je inderdaad van slechte hygiene en van bedorven eieren, vis, vlees e.d.

Ikzelf ben niet bang van een produkt dat over datum is, eerst ruiken en proeven en dan oordelen. Maar om een 5 dagen oude taart aan iemand anders voor te zetten of te verkopen als ze hem dan pas opeten dat zou ik dan weer niet doen!

En als er bbr inzit (met dus melkpoeder + water = weer melk!) is de kans op zuur worden toch wel aanwezig... Hangt natuurlijk af van de omgevingstemperatuur.... maar de vriezer lijkt me dan toch de beste oplossing.
Ben het er ook mee eens dat correct ingevroren produkten niet aan smaak hoeven in te leveren, mits dus goed en snel ingevroren en bij zo laag mogelijke temperatuur, in goede afgesloten verpakking. Je wilt  niet weten hoeveel zgn. verse vlees en vis we zo in de winkel kopen!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

30

Carin schreef:

Er zit wel een melk produkt in de taart die in de topicstart bedoeld wordt hoor. Dus kun je wel degelijk ziek worden.

Ik heb heus weleens taart gegeten van 2 of 3 dagen oud, maar dat vind ik dus al een stuk minder lekker.
De restjes gaan bij mij natuurlijk ook de koelkast in, de volgende dag smaakt het namelijk nog prima. Maar daarná... :nooo

En met goed blijven bedoelde ik dus echt "niet bederven". Dat is immers iets heel anders dan "lekker". Er zijn wel vaker dit soort topics geweest en dan merk ik dat mensen de termen "goed" en "lekker" weleens door elkaar husselen ;)

Ook nu blijkt dus weer overduidelijk dat smaken wel degelijk verschillen :)

Ik kan je niet verwijten dat je nooit oude taart gegeten hebt dus ;)
Goed en lekker is inderdaad wel eens verwarrend. Ik bedoelde ze allebei, maar was niet helemaal duidelijk..
Eenmaal aangesneden taart gaat bij mij ook erg snel de kliko in. Net als taarten met slagroom. Maar voor mn gevoel is banketbakkersroom, waar melkpoeder niet het hoofdbestanddeel is, echt veel minder snel bedorven. Hoewel hij bij mij niet op mn lijstje 'buiten de koelkast taarten' staat.
Mocht je ooit eens langs komen voor een taartje, zal ik zorgen dat ie net gebakken is ;) :D