1

Onderwerp: Sneeuwkristallen die bijna allemaal breken!! SPOED

:(:(:(:( Balen!!!

Afgelopen zaterdag met eigen gemaakte icing sneeuwkristallen gespoten. (gezien op cakecentral) Maar vandaag wil ik ze uit de oven halen (waar ze lagen om te drogen) en ze breken bijna allemaal. :(:(
Wie heeft er een tip voor me! Ik wil ze eigenlijk toch nog maken voor de cake op 2de kerstdag of red ik dat niet meer met het drogen ervan?

2

Re: Sneeuwkristallen die bijna allemaal breken!! SPOED

hoe heb je de icing gemaakt? Heb je lang genoeg gemixt?

3

Ben je er meerdere keren overgegaan ?
Je had die patroontjes gebruikt denk ik. Dus er zijn genoeg verbindingspunten.
Maar ze moeten echt wel in een paar lagen.
Het is natuurlijk zowiezo breekbaar spul.Soms is er naar kijken al genoeg !

4

Ik had de Royal Icing gemaakt die tussen de recepten staat in het menu hiernaast. Alles volgens het boekje gedaan. Vrij lang laten mixen zodat hij mooi glad was. Het enige wat ik dus niet gedaan heb is de tip van Karen. Het was maar enkel. Maar als je op c.c. kijkt dan zijn dat ook allemaal vrij dunne sneeuwkristallen.  Ik had gespoten met tip 3 van wilton. Ze zagen er best goed uit. Totdat ik ze wilde verplaatsen. Hoelang zouden ze moeten drogen??  Zou ik het nog redden om nieuwe te spuiten en dan dinsdag op een cake kunnen plaatsen?
En anders is het een leuk idee om de nachtdienst taart met oud & nieuw te versieren met sneeuwkristallen. Maar ik er dan vuurwerkkristallen van!

5

Heb je ook een link waar de sneeuwkristallen staan ik kan ze niet vinden op Cakecentral.
Ik gebruik altijd 60 ml water, 10 gram eiwitpoeder en 500 gram poedersuiker voor de icing. Dit moet je zo'n 10 minuten mixen. Ik laat de icingfiguurtjes altijd op bakpapier drogen zo'n drie dagen dan moet het droog zijn.
Succes ermee.

6

http://cakecentral.com/modules.php?name … snowflakes

Dit waren de patroontjes die ik wilde naspuiten.

7

Ze zien er inderdaad vrij breekbaar uit. Tja wat kan het dan zijn? Misschien zou je de oven open moeten laten staan? Ik laat ze altijd gewoon op mijn kast of op de tafel of net waar er plek is drogen. (wel uit de buurt van mijn zoontje (2,5 jaar) zijn grijpgrage handjes!!) en misschien zou je nog wat minder water toe moeten voegen zodat de icing wat dikker word? Ik heb nog icing staan van mijn koekjes ik ga er ook een paar proberen!

8

Ik heb de uitleg van de tiara die op dezelfde manier gemaakt wordt eens gelezen op cakecentral en daar werd dus benadrukt om er meerdere keren over te gaan en natuurlijk maar heel heel weinig water toevoegen,hij moet net een tikje "soepelder" zijn dan wanneer je hem net gemaakt hebt en het dus de zwaarste consistentie heeft.
Wanneer je er een tweede en derde keer overgaat vloeit het toch wel wat in elkaar . Dus het niet volledig laten opdrogen tussen in.

9

Hoi Nathalie,

Ik heb geen tijd om alle reacties te lezen, dus als iemand anders deze tip/uitleg al gegeven heeft, dan lees je er maar overheen. :)

Het klinkt toch alsof je icing niet goed droog was. Zelfs flinterdunne icing breekt niet zo heel snel. Als het nog niet echt goed droog is, blijft het broos en valt het uit elkaar zodra je het aanraakt. Had je het laten drogen met de oven dicht? Dan kan het vocht nl. niet goed weg... Verder heb ik het ook eens gehad met mijn vlinders dat het te vochtig was in huis. Ik heb ze toen voordat ik ze ging verwerken, 2 uurtjes op 40gC in de (hetelucht-)oven gedaan. Dat werkte ook super!

Ik weet verder niet welk spuitmondje je hebt gebruikt, maar als je met spuitmondje 3 of 4 spuit, zou dit in

10

Hoi Nathalie,

Zoals gezegd had ik nog icing over. Ik ben twee keer over het patroon gegaan eerst met spuitmondje nr. 2 dat werd te dik en heb uiteindelijk dus maar spuitmondje nr. 1 gebruikt. Ik heb ze gisterenavond gespoten en ze zijn nu bijna droog.
Ik heb ze op een plastic mapje gespoten en gewoon op de kast laten drogen. Je had ze volgens mij voor de 2e kerstdag nodig? Nou als je heeeeeeeeeeeellllllllllll snel bent zou je dat nog kunnen redden! Succes!

Hoi Nathalie,

Met tip 3 zou je goed moeten zijn misschien volgende keer iets meer eiwit toevoegen en 15 min mixen.

spuit ze op een bakpapiertje en haal ze er af door ze naar de rand van de tafel te schuiven dan het papiertjke omvouwen en voorzichtig doorschuiven tot hij helemaal los is niet te hard knijpen hoor!
Ik zou wel 3 dagen drogen misschien waren ze toch nog niet helemaal droog ik heb weleens kant gespoten met tip 1 en zelfs dat bleef heel.

Succes,

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

12

Hoi Nathalie,

Ik ben nieuwsgierig of je kristallen nog gelukt zijn? Ze waren bij mij goed gelukt. Ik moet wel mijn hand in het mapje steken en dan met mijn andere hand de kristallen er voorzichtig afpakken. Het plastic laat op deze manier al een beetje los van het kristal(hopelijk is het zo duidelijk) als ik de kristallen zo wil pakken van het mapje dan breken ze inderdaad. Groetjes

13 Laatst bewerkt door Nathalie (27-12-2006 15:38)

Hoi Carla,

Ze liggen nu in de oven te drogen volgens de tip van Evelien. Ik denk dat ik ze ga gebruiken voor de Nieuwjaarsnacht op de afdeling. (heb nl nachtdienst) En anders blijven ze in het bakje liggen voor een andere gelegenheid. Ik had me al bedacht dat als de eerste sneeuw valt dan een sneeuwvlokjes taart te bakken. :-D
Ik moet ze dadelijk nog van het bakpapier halen (tip van Saskia). Ik laat nog wel weten hoe het gegaan is.

Die met tip 1 hebben het niet overleefd: waren wel maar enkel gespoten. Tip 3 heeft de test doorstaan. Ga straks nog een lading maken want ze voorspellen sneeuw! :-D :-D