1 Laatst bewerkt door kwebbeltje (06-11-2008 11:54)

Onderwerp: voor het eerst super tevreden over een beetje groot kapsel

ik heb wel vaker redelijk grote kapsels gebakken (alles wat groter is dan 24 cm vind ik al groot :D ) maar vaak was ik toch wel nerveus, tegen het einde prikken of het wel gaar is, steeds een 5 tal minuten erbij.... misschien herken je het wel. maar zojuist een ronde bakvorm van 28 cm gebruikt (was voor mij voor het eerst, stond al een tijdje onaangeroerd in de kast).
mix van 9 eieren gebruikt. wel met bloemnagel en met bakpapier de randen verhoogd. ik heb een combi magnetron maar gebruik met bakken uiteraard alleen de oven stand. ik heb het nu gevonden voor mijzelf. (10 minuten mixen met de K-klopper) eerst 20 minuten op 160 graden en dan nog 40 minuten op 180 graden. het resultaat is een mooi strak en gaar kapsel van 8 cm hoog. wauw, me so happy. dit is het mooiste kapsel wat ik zelf heb gemaakt (buiten mijn werk in de kapsalon om dan :P )
dit wilde ik ff kwijt, en misschien is het handig om te weten voor sommige die nog een beetje zoekende zijn, net als ik overigens.

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

2 Laatst bewerkt door lune (06-11-2008 13:48)

Re: voor het eerst super tevreden over een beetje groot kapsel

Wat een moeite en een lange baktijd.
Wel fijn dat hij er zo goed is uitgekomen
Ik heb gister 28cm ronde taart gebakken en die was met 40 minuutjes op 180 graden klaar (de 30 bakelsminuten haal ik overigens ook echt niet met GEEN ENKEL kapsels :lol: ) geen bloemnagel
Heb alleen wel altijd een bolletje bovenop, maar die snij ik eraf en ga nu cakeballetjes maken :P

Alles goed???? nee 3 fout

3

Ik denk dat Lune en ik dezelfde manier hebben, kwak, plof, bakken, baf eruit, klaar kapsel. :lol:
Ben niet zo van al die moeilijke technieken, het werkt bij mij op zijn boerenfluitjes ook prima

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4

nou, dan moet ik dat toch ook maar eens gaan proberen, een pleur maar neer kapsel.....want waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. maar van bovenstaande weet ik in iedergeval dat ik een supermooi kapsel krijg ;)

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

5

wat is de functie van de bloemnagel??? (ben nog beginnend ;) )

Gefeliciteerd met je hoge kapsel!

Schatertheater en meer: www.kletskoek.eu

6

ja hoor ik gooi ook de mix na 10 minuten mixen in de vorm en bak dit 30 a 35 minuten op 180 graden. Ook mijn vierkante 30x30 gaat zo altijd goed, geen poespas eraan

7

kwebbeltje schreef:

nou, dan moet ik dat toch ook maar eens gaan proberen, een pleur maar neer kapsel.....want waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. maar van bovenstaande weet ik in iedergeval dat ik een supermooi kapsel krijg ;)

HA HA HA HA HA, dat is een leuke manier, zou iedereen moeten doen, scheelt een hoop gezucht!!!!!!!!!!!!!!!!

8

marja-1988 schreef:

Bloemnagel zet je op z'n kop in het midden van een groter bakblik.
Dit zodat er betere warmte geleiding is, en de taart dus overal even hard bakt.
Zo voorkom je dus dat de buitenring al gaar is, maar hij toch nog langer in de oven moet om de binnenkant gaar te krijgen. Tegen die tijd is de buitenring wat droger geworden.
Maar ook om hem gelijkmatiger te laten rijzen. Dus geen kuil in het midden.

9

witje75 schreef:
marja-1988 schreef:

Zo voorkom je dus dat de buitenring al gaar is, maar hij toch nog langer in de oven moet om de binnenkant gaar te krijgen. Tegen die tijd is de buitenring wat droger geworden.

denk dat ze der antwoord al een keer gevonden had, hihi  was november 2008

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

10

christol schreef:
witje75 schreef:
marja-1988 schreef:

Oeps, je hebt gelijk. Ik zocht op fluitje, en toen stond deze vrij bovenaan, dus vandaar dat ik dacht dat hij van vandaag was.

11

ik heb net weer een 30 x 30 gebakken.. en jaaaa hij is weer een beetje ingestort in het midden.. ongeveer 5 mm. Baal enorm, maar om het nu over te doen. Nee dat is ook niet de bedoeling. Had hij dan toch nog ietsjes langer moeten bakken?
Ach ik ga hem maar zo snijden dat daar de borsten komen te liggen van madame. Het moet namelijk een vrouwenlijf worden met rode lingerie.. hopelijk komt alles goed!

ps kan natuurlijk ook wat extra banketbakkersroom met mandarijntjes daar neerleggen... probleem opgelost!
Heb vorige week bij Wendy gezien dat die ook extra botercreme erin spoot om de taart wat rechter te krijgen (hahah de chirurg is er niets bij vergeleken!! ;) )

groeten, Bianca
TAART in huis

12

witje75 schreef:
christol schreef:
witje75 schreef:

Oeps, je hebt gelijk. Ik zocht op fluitje, en toen stond deze vrij bovenaan, dus vandaar dat ik dacht dat hij van vandaag was.

hihi  geeft toch niets!

en post was hij inderdaad wel goed gaar?

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

13

Wist je trouwens dat fluit of fluitje erg moeilijk te vinden is hier? Het lijkt wel of iedereen alles een fluitje van een cent vindt. Lol.
En ik maar zoeken naar voorbeeldtaarten. Geen fluitje van een cent dus. Ha

14

hahaha het is gezellig hier zo te zien... Pffff ik ben blij als ik een kleiner taartje kan maken van 28 meestal maak ik de taarten van 36 en 30.... En hij staat zeker 1 uur in de oven, mijn over werkt super langzaam volgens mij hahahaah..

15

christol schreef:
witje75 schreef:
christol schreef:

hihi  geeft toch niets!

en post was hij inderdaad wel goed gaar?

ja was toch goed van binnen... gewoon extra vulling erin gedaan, de buik is netjes plat geworden!!

groeten, Bianca
TAART in huis