1

Onderwerp: Hoe genoeg marsepein voor taart afmeten??

Nou, hier ben ik weer met een (hopelijk) voorlopig laatste vraag ;)

Ik heb net mn eerste taart gemaakt en bekleed, maar hoe weet je nu hoeveel marsepein je nodig bent voor een taart. Ik heb wel een beetje de tabellen bekeken en nav de tabellen gewogen, maar dat leek te weinig dus heb er iets bij gemaakt. Maar nu had ik uiteindelijk heel veel over. Kijken jullie naar de schema's/tabellen of hebben jullie een ander 'foefje'?

2

Re: Hoe genoeg marsepein voor taart afmeten??

ik maak liever teveel aan dan te weinig. Je kan het altijd nog gebruiken als er geen bc/ kruimels aan zitten. Dus zo schoonmogelijk werken (bv bakpapier onder de rand van je taart bij het afsmeren en deze verwijderen voordat je fondant er overheen gaat, je onderbord schoonvegen met keukenrol,....) Dus "de" tip heb ik helaas niet voor je ;)

3

Ik heb een keer een lapje van 10x10 uitgerold in de dikte waar ik de taarten het liefst mee bekleed. Daarna heb ik dat verwerkt in een exelsheet, waarbij ik rekening hield met oppervlakte van de taart + beetje extra. Afsluitend een afrondingsformule er op los gelaten en toen rolde dit er uit: Tabellen in het hoofdmenu  :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

ja die tabel heb ik ook toegepast vandaag. Maar kwam uiteindelijk nog uit op een stuk fondant wat ik te dun vond...
Het was al wel beter dan mijn vorige taart, maar nog niet naar mijn zin. (zeurpietttttttttttttttttttttt, haha)

Ik vind het alleen zo jammer dat je zoveel over houdt... Heb je net een hele taart bekleed met gekleurd marsepein of fondant en houd je zo 200 gram over ofzo. Wat moet ik daar nou weer mee denk ik dan. (weer een taart maken  in dezelfde kleur) of ben ik nou blond en zie ik iets over het hoofd?

5

bloemen, sterren, camouflage materiaal voor de volgende taart. Gelukkig is de fondant/marsepein heeeeel lang houdbaar! (mits je het goed bewaart en er geen bc of kruimels inzitten.)

ik bewaar het ook voor de volgende keer of ik ik mix het met andere marsepein dan krijg je weer een heel andere kleur of ik doe er een ander kleurtje bij.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

7

Ik heb nog geen goed taartbord of draaiplateau dus ik had overal kruimels en bc zitten..haha. Ik heb het wel bewaard, maar ik ga dr deze week mee oefenen (roosjes e.d) en dan maar opvoeren aan wat vrienden en bekenden :D

Bedankt voor de antwoorden!!

8

Aline schreef:

Ik heb nog geen goed taartbord of draaiplateau dus ik had overal kruimels en bc zitten..haha. Ik heb het wel bewaard, maar ik ga dr deze week mee oefenen (roosjes e.d) en dan maar opvoeren aan wat vrienden en bekenden :D

Bedankt voor de antwoorden!!

Voordat je de taart bekleed, even de bc en kruimels wegpoetsen
met bv een stukje keukenrol!

Dan heb je minder kans op kruimels e.d.!

Succes!

9

Lientje schreef:

ja die tabel heb ik ook toegepast vandaag. Maar kwam uiteindelijk nog uit op een stuk fondant wat ik te dun vond...
Het was al wel beter dan mijn vorige taart, maar nog niet naar mijn zin. (zeurpietttttttttttttttttttttt, haha)

Ik vind het alleen zo jammer dat je zoveel over houdt... Heb je net een hele taart bekleed met gekleurd marsepein of fondant en houd je zo 200 gram over ofzo. Wat moet ik daar nou weer mee denk ik dan. (weer een taart maken  in dezelfde kleur) of ben ik nou blond en zie ik iets over het hoofd?

Ja, dat heb ik nou ook steeds. Zelfs met het schema krijg een lap die vaak te dun is en maak ik meer dan houd ik ineens weer veel te veel over. Misschien een gebrek aan techniek ;)?.

10

Joco schreef:
Lientje schreef:

Ja, dat heb ik nou ook steeds. Zelfs met het schema krijg een lap die vaak te dun is en maak ik meer dan houd ik ineens weer veel te veel over. Misschien een gebrek aan techniek ;)?.

hoi hoi,

ik heb vandaag een taartje gemaakt en ik vind hem zowaar helemaal strak (mag ik dat van mezelf zeggen) Het was wel een taartje van 18 cm, dus dat lijkt me iets makkelijker dan eentje van 24. Ik had ipv 400 volgens de tabel nu 500 gram genomen en er redelijk dik uitgerold. Morgen op het werk, mogen ze proeven, haha.. Helaas nu inderdaad wel wat over, maar ik geloof niet dat dat meer is dan bij mijn vorige taarten.
Er zit immers nu ook meer marsepein op mijn taart, terwijl ik voorheen juist heel dun uit moest rollen om een groot genoege lap te krijgen.
Het is een beetje een warverhaal geworden. Ik hoop dat het zo duidelijk is.

11

is toch niet erg als je wat over houdt? ik heb een hele bak vol met kleurtjes/restjes. die gebruik ik dan weer voor de volgende keren.